Wille Rydman kertoo Ilta-Sanomien haastattelussa, että Helsingin johtaminen on ollut kuluneen neljän vuoden aikana voimakkaasti tuuliajolla.
– Edes sellaiset perusasiat kuin kaupungin tietoturva tai se, miten kaupungin työntekijät saavat palkkansa, eivät ole onnistuneet.
– Helsingissä on käynnissä varsin huolestuttava kehitys monella eri rintamalla. On vaikea nähdä, että siihen kehitykseen tulisi merkittävää muutosta, ellei perussuomalaiset saa olennaisesti vahvempaa asemaa Helsingin kaupunkipolitiikassa, Rydman sanoo.
Autolla päästävä keskustaan
Rydmanin mukaan Helsinki tarvitsee kaupungin elinvoiman ja viihtyisyyden elvyttämistä ja väljempää rakentamista. Myös Helsingin keskustan on oltava saavutettavissa kaikille.
Helsingin kaupunkisuunnittelua on viety viime vuosina autoilijavihamielisempään suuntaan, mikä on johtanut Rydmanin mielestä keskustan näivettymiseen ja saavutettavuuden heikentymiseen.
– Helsingin liikennesuunnittelun yleisenä periaatteena on huolehtia ensimmäisenä kävelijöiden tarpeista. Tämän jälkeen huomioidaan järjestyksessä pyöräliikenteen, joukkoliikenteen, elinkeinoelämän kuljetusten ja henkilöautoilun tarpeet, kaupunki kertoo toimintalinjauksessaan.
Slummiuttamisen loputtava
Rydman kritisoi erityisesti ”urbaanivihreän kaupunkisuunnittelun henkeä, jota edustavat laajasti nykyisin Helsingin pormestaristossa olevat puolueet”. Rydmanin mielestä nykyisenlainen tiivis kaupunkirakentaminen slummiuttaa Helsinkiä ja heikentää kaupungin viihtyvyyttä.
– Tämä tuntuu sopivan erityisesti puolueille, jotka pitävät hyvänä yhteiskunnallisena kehityksenä kiivasta maahanmuuttoa.
– Jos Helsinkiin rakennetaan ei-viihtyisiä ja täyteen rakennettuja lähiöitä, joista ei makseta paljon, muuttaa alueelle todennäköisimmin ihmisiä heikommasta sosioekonomisesta taustasta. Voi käydä niin, että alueella maahanmuuttajataustainen väestö viihtyy lähinnä keskenään eikä sopeudu yhteiskuntaan, jolloin todennäköisyys radikalisoitumiselle kasvaa, Rydman varoittaa.