

LEHTIKUVA
Helsingin Yrittäjät vastustaa Kaivokadun muuttamista joukkoliikennekaduksi – vaikeuttaisi liikkumista keskustassa ja ruuhkauttaisi muita katuja
Helsingin keskustassa toimivat yritykset ovat huolissaan kaupungin suunnitelmista muuttaa Kaivokatu joukkoliikennekaduksi ja ohjata keskustan poikittainen autoliikenne ensisijaisesti Esplanadeille. Helsingin Yrittäjät vastustaa Kaivokadun sulkemista autoliikenteeltä, mikä vaikeuttaisi liikkumista keskustassa ja ruuhkauttaisi muita katuja.
Helsingin kaupunkiympäristölautakunnassa alkaa tiistaina 17.9. keskustan liikenteen muutoksia tulevina vuosina ohjaavan ydinkeskustan liikennejärjestelmäsuunnitelman ja Kaivokadun ympäristösuunnitelman käsittely. Kaupungin suunnitelmissa autoliikenteen pääverkkoa keskustassa harvennettaisiin ja Kaivokatu muutettaisiin joukkoliikennekaduksi.
Ruuhkat muilla kaduilla lisääntyisivät
Helsingin Yrittäjät on ydinkeskustan liikennesuunnitelmasta antamassaan lausunnossa painottanut, että Helsingin keskustan saavutettavuus eri ilmansuunnista autoliikenteellä ja sujuva liikkuminen keskustassa edellyttää kahta poikittaista ajoyhteyttä – Kaivokatua ja Esplanadeja.
– Kaupungin suunnitelmassa Esplanadit säilyisivät kaksikaistaisina, mikä on parannus aiempiin suunnitelmiin. Neljän ajokaistan poistuminen ydinkeskustasta Kaivokadulta aiheuttaisi kuitenkin ruuhkia Esplanadeille sekä muille kaduille, toteaa Helsingin Yrittäjien toimitusjohtaja Tiina Oksala.
– Keskustassa liikkumisen vaikeutuminen ja matka-aikojen pidentyminen vaikuttaisi asiointiin, työssäkäyntiin sekä yhä lisääntyvään jakelu-, huolto- ja liikkuvaan palveluliikenteeseen, jonka sujuvuudessa on nykyisinkin parannettavaa.
Jalankulkijoiden turvallisuus heikkenisi entisestään
Helsingin Yrittäjien lisäksi autottomaksi muutettua Kaivokatua vastustaa myös Helsingin seudun kauppakamari. Helsingin seudun kauppakamarin johtaja Markku Lahtinen kirjoitti HS:n mielipidekirjoituksessaan 11.9., että muutos lisäisi ruuhkia ja niistä kärsisivät niin henkilöauto-, huolto- ja jakelu-, taksi-, bussi- kuin pelastusliikennekin. Vaikutukset heijastuisivat Esplanadien eteläpuoliseen katuverkkoon sekä laajemmin keskustaan.
– On hyvä muistaa, että autoliikenteen kieltämisestä huolimatta Kaivokatu säilyisi edelleen vilkkaana liikenneväylänä. Raitiotiekiskojen ja pyöräteiden määrä tuplaantuisi, mikä tarkoittaa nykyistä huomattavasti enemmän kävelyä haittaavia ja kävelijöiden turvallisuutta vaarantavia raitiovaunuja ja pyöräilijöitä.
– Kaivokadun viihtyisyyttä ja houkuttelevuutta parantavat lisärakentamismahdollisuudet ovat rajalliset, joten päätöksen hyödyt ja haitat on poliittisessa päätöksenteossa arvioitava huolellisesti, Lahtinen kirjoitti.
Suomen Uutiset
Artikkeliin liittyvät aiheet
- Esplanadit Helsingin seudun kauppakamari Markku Lahtinen Tiina Oksala Helsingin Yrittäjät Kaivokatu jalankulkijat liikennejärjestelmäsuunnitelma Autoilu Joukkoliikenne Helsinki
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita


Pääkaupungin liikenne kaaoksessa – vihreiden kuntapoliitikko sanoi sen suoraan: ”Vihreät on alusta saakka ollut yksityisautoilun vastainen liike”

Helsingin Kaivokadun sulkeminen suututtaa – Marimekon Ihamuotila: “Aivan mielipuolista”, “aivan sairaan tyhmää”

Pääkirjoitus: Satunnaisia lokikirjamerkintöjä vasemmiston häröteatterista – päät poikki, rahat tänne, tunkekaa leikkaukset per*eeseenne

Helsingin kaupungin Munkkiniemenbaanan siltahanke herättää vastustusta – ”Helsinki haluaa tasamaapyöräilyä merta tuhoamalla”
Helsingin keskustasta Töölön ja Munkkiniemen kautta Espoon rajalle kulkevaa pyöräliikenteen runkoyhteyttä käsiteltiin 27.8. Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunnassa. Siltahankkeen vastustajien mielestä hanke tuhoaisi Helsingin kantakaupungin arvokkaan kulttuuri- ja luonnonympäristön sekä rantakalliomaiseman.
Viikon suosituimmat

Käsittämätön kahakka vaaliteltalla – Sofia Virta usutti avustajiaan häiriköimään työtään tekevää toimittajaa – kameraa revittiin kädestä, naamaan läpsittiin vaaliesitteillä
”En ole 20 toimittajavuoden aikana nähnyt poliitikkoa, joka hoitaisi mediasuhteitaan yhtä ala-arvoisesti.”

Purra sai lapsen äidiltä tyrmistyttävän viestin – koulurauha oli jo valmiiksi mennyttä, kunnes opettaja esitti kummallisen pyynnön

Juontajamalli Sini Ariell vieraili eduskunnassa ja kertoi Australian woke-sekoilusta tavalla, joka sai jopa Juha Mäenpään hetkeksi hiljenemään (video)

Päivän pointti: Woke tuhoaa kaiken mihin se koskee, tällä kertaa Kallion ilmaisutaidon lukion oppilaiden mahdollisuudet itsensä ilmaisemiseen

Vaalivalvojaiset – suora lähetys

Hallitus on alentanut jakeluvelvoitetta, polttoaineveroa ja ajoneuvoveroa – ministeri Ranne: ”Me rakennamme Suomea, jossa ei mennä autoilijan kukkarolle”
Suomi on autokansaa, ja tämä näkyy myös hallituksen teoissa, sanoo perussuomalainen liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne.

Entinen työväenpuolue vasemmistoliitto kannustaa nyt terveitä työikäisiä ideologiseen lorvailuun sosiaalitukien varassa
Vasemmistoliiton puheenjohtaja Minja Koskela katsoo, että Suomessa terveellä ihmisellä tulisi olla mahdollisuus siirtyä oleskelemaan sosiaalituilla, toisten veronmaksajien kustantaessa hänen elämisensä. Perussuomalaisten kansanedustaja Miko Bergbom sen sijaan linjaa, että perussuomalaisille on päivän selvää, että ideologisesti työttömällä ei pidä olla oikeutta muiden veronmaksajien kustantamaan tukeen.

Eduskuntaryhmän pääsihteeri: Vihervasemmisto voitti vaalit – tätä se tarkoittaa kunnissa ja hyvinvointialueilla
Suomen yli puhalsi alue- ja kuntavaaleissa vihervasemmistolainen puhuri, mikä tarkoittaa kuntiin ja hyvinvointialueille kylmää kyytiä, kirjoittaa perussuomalaisten eduskuntaryhmän pääsihteeri Olli Immonen.

Wille Rydman: Helsingin poliittisesta ilmapiiristä tulossa punavihreä – ”Ihmiset tulevat ainakin näkemään, mihin suuntaan Helsinkiä ei pidä viedä”
Perussuomalaiset saa Helsinkiin pienen valtuustoryhmän. - Teemme valtuustossa kaiken sen minkä voimme. Edustamme tervehenkistä sinivalkoista politiikkaa, ja pidämme ääntä senkin edestä, minkä vaalituloksessa menetimme, Wille Rydman sanoo ja kehottaa ammentamaan valituloksesta sisua.

Kansanedustaja Antikainen: Tekoäly analysoi Luonnonvarakeskuksen vastaukset ja ehdotti sitten kantelun tekemistä
Perussuomalaisten kansanedustaja Sanna Antikainen esitti Luonnonvarakeskukselle (Luke) joukon suoria kysymyksiä susikannan kehityksestä, kanta-arvion menetelmistä, laittoman tappamisen arvioinnista ja kansainvälisestä raportoinnista. Hän antoi Lukelle kaksi viikkoa aikaa vastata viralliseen tietopyyntöönsä. Määräaika kului kuitenkin umpeen ilman vastauksia. Vastaukset saapuivat vasta sen jälkeen, kun Antikainen oli 8.4. lähettänyt medialle tiedotteen vastaamattomasta tietopyynnöstä, ja tiedote oli julkaistu Suomen Uutisissa. Luke toimitti vastaukset sähköpostitse samana iltana klo 20.27.
Uusimmat
Toimitus suosittelee
PS Naiset 1/2025

Lue lisää
Perussuomalainen 1/2025

Lue lisää