Helsinkiläisten yrittäjien kokemus kaupungin yritysystävällisyydestä ja yrittäjien kuulemisesta päätöksenteossa on voimakkaasti heikentynyt muutaman viime vuoden aikana. Tähän ovat vaikuttaneet etenkin kokemukset siitä, ettei yritysten tarpeita oteta huomioon valmisteltaessa kaupunkirakenteen ja liikenteen muutoksia, jotka vaikuttavat merkittävästi yritystoimintaan.
Kaupungin ja yritysten yhteistyötä elinvoiman lisäämiseksi on tarpeen tiivistää, painotetaan Helsingin Yrittäjien kuntavaaliohjelmassa 2025.
Uudistukset eivät saa aiheuttaa jatkuvaa häiriötä
Helsingin Yrittäjien mielestä kaupungin maankäytön sekä liikenteen suunnittelussa ja toteutuksessa pitää varmistaa, että yrityksille luodaan hyvät edellytykset toimia kaupungissa. Liikenteen sujuvuutta erilaisilla kulkumuodoilla tulee kehittää niin, että asiointi- ja työmatkaliikenne sekä logistiikka toimivat hyvin eri puolilla kaupunkia.
– Kaupungin liikennettä tulee suunnitella kokonaisuutena, jossa uudistukset ajoitetaan ja toteutetaan siten, että haittavaikutukset yrityksiin ja kaupunkilaisiin ovat mahdollisimman vähäiset. Katutöistä viestimistä pitää kehittää ja katutöiden toteutusta nopeuttaa kannustimilla sekä sanktioilla, sanoo puheenjohtaja Markus Seppänen Helsingin Yrittäjien tiedotteessa.
Kantakaupungin logistiikan ja autoliikenteen sujuvuus edellyttää maanalaisen liikenteen kehittämistä. Yritysten asiointi- ja tavarahuollon tarpeisiin tulee varata riittävästi lyhytaikaisia, maanpäällisiä pysäköintipaikkoja.
Kaupunkisuunnittelua ohjannut ideologia
Helsingin perussuomalainen pormestariehdokas Wille Rydman katsoo, että pääkaupungin yleinen johtaminen on kuluneella nelivuotiskaudella ollut anteeksiantamattoman leväperäistä ja kaupunki on tehnyt kertakaikkisen väärää ja kaupunkilaisille vahingollista politiikkaa etenkin kaupunkisuunnittelussa.
– Helsingin kaupunkisuunnittelua eivät enää aikoihin ole ohjanneet kaupunkilaisten tarpeet, liikenteen sujuvuus, keskustan saavutettavuus tai lähiöiden viihtyisyys. Sitä on ohjannut ideologinen autoiluvastaisuus ja urbaanivihreä ahtaan ja ylitiiviin asumisen kaupunki-ihanne, Rydman toteaa.
Liiketoiminta kannattavaksi myös keskustassa
Rydmanin mielestä Helsingistä on tehtävä saavutettava kaikilla liikennevälineillä.
– Tämä kaupunki käyttää miljoonia päällystääkseen mukulakivet asfaltilla ja repiäkseen asfaltin sitten jälleen mukulakivien päältä pois. Tämä kaupunki sulkee kadut keskustassa ja tukkii kaupungin sisääntuloväylät ja ihmettelee sitten, miksi keskusta näivettyy ja liikkeet lopettavat toimintansa.
– On aika tehdä Helsingistä jälleen saavutettava. Kaupunki, jossa keskustaan pääsee sujuvasti kaikilla liikennevälineillä. Elinvoimainen pääkaupunki, jossa liiketoiminta kannattaa myös kaupungin keskustassa.