

LEHTIKUVA
Helsingin viherkokeilut aiheuttavat haittaa autoilijoille ja keskustan yrittäjille
Helsingin keskustassa käynnistettiin nopealla aikataululla ja alueen yrityksiä kuulematta kokeilu Esplanadien muuttamisesta yksikaistaisiksi ja kävely- sekä pyöräilyalueiden lisäämisestä toukokuusta 2023 alkaen. Esplanadi-kokeilun kesän tulokset kertovat, että kokeilusta on ollut enemmän haittaa kuin kuin hyötyä alueen yrityksille.
Helsingin Yrittäjien tiedote kertoo, että Esplanadi-kokeilusta on tehty monenlaista seurantaa, ja ensimmäiset seurantatiedot kesä-elokuulta 2023 ovat valmistuneet.
Kokeilun vaikutusta alueen elinvoimaan tutkittiin mobiilidataan perustuvan viipymien seurannalla ja alueen toimijoille osoitetulla kyselyllä, johon vastasi 37 alueen yritystä, alueen suuret kiinteistönomistajat sekä tapahtumia alueella järjestäviä toimijoita.
Kotimaisten matkapuhelinten seurantaan perustuva datatieto kertoo, että käynnit, asioinnit ja viipymisen pituudet Esplanadien alueella ovat pysyneet ennallaan tai kasvaneet hieman viime kesästä. Käytetyssä mobiilidataseurannassa eivät näy ulkomaisten matkailijoiden liikkumiset.
– Ydinkeskustaan on saapunut tänä kesänä enemmän ihmisiä, joita ei kuitenkaan ole saatu houkuteltua käymään ja asioimaan Esplanadien alueella. Tänä kesänä myös Helsinki Biennaali lisäsi ydinkeskustassa kävijöitä, mutta Esplanadien alueen kävijä- ja asiointimäärissä ei ollut kuin pientä kasvua, toteaa Helsingin Yrittäjien toimitusjohtaja Tiina Oksala.
Huoltoliikenne toimii huonommin
Esplanadien alueen yrityksille tehtiin myös kysely kokeilun vaikutuksista niiden myyntiin ja ostotapahtumien määrään. Alueen toimijoista 24,3 prosenttia oli myynyt enemmän kuin viime vuonna vastaavana ajanjaksona, 37,8 prosenttia oli myynyt saman verran ja 35,1 prosenttia oli myynyt vähemmän.
– Kokeilun vaikutukset Esplanadien alueen yrityksiin ovat olleet kahtiajakoiset. Ravintoloille ja kahviloille uudistus on ollut positiivinen, mutta kaupan alan yrityksiin se on vaikuttanut haitallisesti, Helsingin Yrittäjien tiedotteessa todetaan.
Myynnin laskuun vaikutti yrittäjien mukaan kadunvarsien pysäköintipaikkojen puute ja yleinen negatiivinen keskustelu autoilun mahdollisuuksien heikentymisestä keskustassa sekä turistien puuttuminen. Joka toisella vastaajista huoltoliikenne toimi aiempaa huonommin.
Yrityksiä kuunneltava tarkemmin
Myös yritykset, joiden myynti pysyi ennallaan viime vuoteen verrattuna, kritisoivat uudistuksen vaikutuksia kadunvarsipysäköintiin, ruuhkiin ja huoltoajoihin, jotka toimivat heikommin 79 prosentilla. Kriittisimmin kokeiluun suhtautuivat kuljetusliikkeet, joiden toiminta keskustassa on vaikeutunut merkittävästi.
Alueen yrityksistä 35 prosenttia suhtautui kokeilun jatkoon kielteisesti, 38 prosenttia ei osannut sanoa kantaansa ja 27 prosenttia suhtautui jatkoon myönteisesti.
– Esplanadi-kokeilu ei ole kasvattanut alueen elinvoimaa kuluvana kesänä, ja alkaneen talvikauden aikana laajempia kävelyalueita ei muutoinkaan päästä hyödyntämään. Sen sijaan kokeilun haittavaikutukset Esplanadien alueen huolto- ja jakelu- ja muuhun liikenteeseen sekä kadunvarsipysäköintiin kasvavat talviolosuhteissa. Alueella toimivia yrityksiä tulee nyt kuunnella tarkalla korvalla, ja kokeilu pitää myös voida tarvittaessa keskeyttää, sanoo Oksala Helsingin Yrittäjien tiedotteessa.
Ihmisten kokemus heikentynyt
Ongelma on tiedostettu myös Helsingin kaupungilla, mutta tehdäänkö sille mitään, onkin sitten toinen juttu.
Helsingin kaupungin elinkeinojohtaja Marja-Leena Rinkineva pohtii Helsingin Uutisten kolumnissaan, miten ”laajennetut Espat” taipuvat talvikäyttöön ja houkuttelevatko ne lisäkävijöitä keskustaan.
– Ydinkeskustaa ympäröivät lukuisat infrahankkeet ovat aiheuttaneet sen, että ihmisten kokemus keskustan saavutettavuudesta on heikentynyt ja tämä on omalta osaltaan vaikuttanut siihen, että kävijämäärät eivät ole nousseet. Tämä taas on vaikuttanut keskustan liikkeiden kannattavuuteen.
– Liikenteessä käytetty aika on lisääntynyt ja tätä myötä olemme myös menettäneet yhden keskeisistä kansainvälisesti merkittävästä kilpailukykytekijästämme eli helppoudesta ja nopeudesta kaupungissa liikkumiseen, elinkeinojohtaja kirjoittaa.
SUOMEN UUTISET
Artikkeliin liittyvät aiheet
- Marja-Leena Rinkineva Tiina Oksala Helsingin Uutiset kävely- ja pyöräilytiet huoltoliikenne Helsingin Yrittäjät Esplanadi kuljetusliikkeet ruuhkat pysäköinti Helsingin kaupunki Yritykset Autoilu
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita


Liikenne- ja viestintäministeri Ranne: Autoilla pitää saada ja voida ajaa niiden käyttöiän loppuun – päästöttömään tai vähäpäästöiseen pakottaminen ei ole vaihtoehto

Vihreä paikallispoliitikko kannattaa autoilun tahallista hankaloittamista Helsingissä

Pääkaupungin liikenne kaaoksessa – vihreiden kuntapoliitikko sanoi sen suoraan: ”Vihreät on alusta saakka ollut yksityisautoilun vastainen liike”

Svenska Yle: Esplanadien kaventaminen tekee laivamatkailusta haasteen

Perussuomalaisten Antti Kangas: Yrittäjät arvostavat hallituksen vastuullista ohjelmaa
Viikon suosituimmat

Haaga-Helian opiskelijakunta estää Perussuomalaiselta Nuorisolta pääsyn vaalitorille – syy haiskahtaa woketukselta
Perussuomalainen Nuoriso ei saa kutsua ammattikorkeakoulu Haaga-Helian opiskelijakunnan Helgan 26. helmikuuta järjestettävään vaalitoriin. Helgan opiskelijakunta ilmoitti asiasta sähköpostitse maanantaina. Viestissään Helga vetoaa muun muassa fuksiaisissa sattuneeseen turvattomuuden tunteen aiheuttamiseen, joka on johtanut luottamuspulaan.

Varapresidentti Vance puolusti sananvapautta ja demokratiaa – europoliitikot pöyristyivät
Yhdysvaltain varapresidentti piti perjantaina Münchenin turvallisuuskonferenssissa puheen, joka ei jättänyt ketään kylmäksi. Valtamedia ja EU-poliitikot pitävät sitä "hyökkäyksenä" Eurooppaa vastaan. Monet tavalliset ihmiset pitävät J. D. Vancen sananvapautta ja demokratiaa puolustanutta puhetta vaikuttavimpana puheenvuorona mitä Euroopassa on pitkään aikaan kuultu.

Teemu Keskisarja: Nälkä-Suomi säästyi kehitysavun kiroukselta, supisuomalaiset ihmiset ottivat vastuun omasta elämästään (video)

Antikainen: Kasvisruokahörhöily menee liian pitkälle – Marttaliitto myötäilee vihervasemmistoa
Marttaliitto on tiedottanut hiljattain, että se on sitoutunut tarjoamaan omissa tilaisuuksissaan vain kasvisruokaa vuosien 2025 ja 2026 aikana. Liiton mukaan sitoumus kasvisruokaan on yksi konkreettinen teko liiton toiminnan hiilijalanjäljen ja muiden ympäristövaikutusten pienentämiseksi. Perussuomalaisten kansanedustaja Sanna Antikaisen mielestä sitoumus tarkoittaa käytännössä suomalaisen monipuolisen ruokakulttuurin ja perinteisten ruokailutottumusten syrjäyttämistä ideologisista syistä.

Wille Rydman: Vihervasemmisto ja kokoomus ajavat lisää maahanmuuttoa ja uudisrakentamista Helsinkiin, koska ne hyötyvät siitä – ”Vain suomalainen veronmaksaja ei hyödy”
Helsingin pormestariksi pyrkivä elinkeinoministeri Wille Rydman katsoo, että jatkossa Helsingissä tulee selvästi rajoittaa uutta sosiaalista asuntotuotantoa, koska tällä hetkellä Helsinkiin ei kohdistu luonnollista muuttopainetta, vaan väestönkasvu perustuu pitkälti sosiaaliturvaperäiseen maahanmuuttoon. - Innokkaalla kaavoitus- ja rakennuspolitiikallaan Helsinki vain syventää omia sosiaalisia ongelmiaan. Samalla Helsingin taloudellinen huoltosuhde heikkenee.

Make Europe Great Again – vanhan mantereen kansallismiellisten ja Donald Trumpin sukset osin ristissä
Euroopan kansallismieliset voimat seurasivat suurella mielihyvällä Donald Trumpin voittokulkua Yhdysvaltain presidentiksi. Viran alku on ollut sen verran tapahtumarikas, että rakkauteen on tullut samansuuntaisesta arvopohjasta huolimatta myös ryppyjä.

Hulluus etenee Helsingissä – perussuomalaisten Raatikaisen esitystä niin sanotun Mariantunnelin hylkäämisestä ei kannattanut kukaan: “Yhdelle polkaisulle tuleva hinta on järjetön”
Perussuomalainen Helsingin kaupunkiympäristölautakunnan jäsen Mika Raatikainen on tehnyt lautakunnassa esityksen niin sanotun Mariantunnelin hylkäämisestä. Mariantunneli on suunnitteilla oleva pyöräliikenteen ja jalankulun tunneli Helsingin Kampissa ja Lapinlahdessa, joka alittaisi Hietaniemen hautausmaan kohdalla Mechelininkadun ja arviolta 18,5 miljoonan euron hintaan säästäisi pyöräilijän aikaa 47 sekuntia ja tulosuunnasta riippuen matkaa 20 tai 60 metriä. Raatikainen pitää hanketta järjettömänä.

Purra kummastelee sosialistien somereaktioita: “Aina, kun jaan talouteen, investointeihin ym. liittyviä positiivisia uutisia..”

Perussuomalaiset perusti oman opiskelijajärjestön: “Haluamme normalisoida normaalin ajattelun”
Perussuomalaisten uusi opiskelijajärjestö Perussuomalaiset Opiskelijat ry toimii puolueen valtakunnallisena opiskelijajärjestönä Perussuomalaisen Nuorison alaisuudessa. Järjestö keskittyy vaikuttamaan suomalaisissa korkeakouluissa ja kokoamaan yhteen kansallismielisesti ajattelevia opiskelijoita. Opiskelijajärjestön ensimmäisenä puheenjohtajana toimii lahtelainen Matias Päivä.

Oppositiopuolueet SDP, keskusta, Liike Nyt, vihreät ja vasemmistoliitto käyttävät enemmistövaltaa Keski-Uudenmaan sotealueella – omaishoitajilta leikattiin juuri 400 000 euroa
Keski-Uudenmaan hyvinvointialue Keusote alentaa omaishoidon palkkioita tänä vuonna. Aluehallitus päätti leikkauksista tammikuun lopussa. Leikkauksilla tavoitellaan 400 000 euron säästöjä. Omaishoitajilta leikkaaminen on kuitenkin poliittinen päätös, sillä vaihtoehtoisesti Keusote olisi voinut luopua ryhmärahoista ja puolittaa kokouspalkkiot, jolloin omaishoitajien palkkioita ei olisi tarvinnut leikata vaan niitä olisi voitu jopa korottaa.