Helsinkiin kaavaillulle Kruunuvuorensillalle esitetään vaihtoehdoksi pikalauttaa. Perussuomalaisten Helsingin piirin puheenjohtaja Markku Saarikangas esittää Katajanokan ja Laajasalon välistä kulkuyhteyttä toteutettavaksi sillan sijaan pikalautan avulla.
Saarikangas perustelee asiaa kustannussyillä. Helsingin kaupunginsuunnitteluviraston julkistamien laskelmien mukaan Kruunuvuorensillan kokonaiskustannukset nousisivat jopa 200 miljoonaan euroon.
Niin sanottua eteläistä Raidejokeria hahmotellaan Helsinki Quick Step – kokonaissuunnitelmassa, joka julkistetaan maanantaina 25.4.2016 Aalto Yliopistossa. Kokonaisuudesta vastaa Olli Hakanen.
– Linja kulkisi Itäkeskuksesta Herttoniemen kautta Laajasaloon. Sieltä edelleen meren yli Katajanokalle, riittävän nopeilla ja suurilla aluksilla. Rata jatkuisi Kauppatorille, Eiran läpi Hernesaaren kärkeen josta jatkuisi aluksilla Lauttasaaren etelä kärkeen, läpi Lauttasaaren, sieltä Länsiväylälle jonka reunaa pitkin Espoon puolelle yhtyen Raidejokeriin Otaniemessä, Saarikangas kuvailee.
Hän perustelee esitystä Helsingin voimakkaalla väestönkasvulla.
– Helsingin väkiluvun oletetaan olevan noin 740 000 ihmistä vuonna 2035. Suurin osa kasvusta tulee Itä-Helsinkiin. Ilman järkeviä liikenneratkaisuja superruuhkat ovat jokapäiväistä todellisuutta, Saarikangas toteaa.
– Helsinki haluaa kasvaa. Mikäli liikenteen perusratkaisuja ei tehdä eikä toteuteta pikaisesti, kasvusta tulee painajainen kaupungin asukkaille.