Länsimetron piti aloittaa liikenteensä jo kuukausi sitten. Näin ei kuitenkaan tapahtunut, vaan siinä vaiheessa, kun avautumista jo julkisesti mainostettiin, kävi ilmi, ettei projekti valmistu aikataulussaan. Ylen haastatteleman HSL:n joukkoliikennejohtajan mukaan tieto käyttöönoton viivästymisestä tuli HSL:lle täytenä yllätyksenä.
– Ulkopuoliselle tarkkailijalle välittyy kuva siitä, että projektinjohto ei ole tehtäviensä tasalla eikä projektin valmistumisastetta ole seurattu asianmukaisesti, kun viivästystä ei pystytty ennakoimaan tai ainakaan raportoimaan asianmukaisesti eteenpäin, toteaa Helsingin Perussuomalaisten Nuorten sihteeri, varavaltuutettu Nuutti Hyttinen, joka esitti asiasta kysymyksen Helsingin kaupunginvaltuuston kyselytunnilla.
Myöhästymisestä ongelmia
Helsinki omistaa Länsimetro Oy:stä 15,6 % ja projektin valmistumisella on suuri merkitys koko pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen toimivuudelle. Viivästymisestä aiheutuu ongelmia varren asukkaille, jotka joutuvat kärsimään tilapäisjärjestelyistä sekä yrittäjille, jotka ovat sijoittuneet reitin varrelle luottaen länsimetron valmistumiseen ajallaan.
– Kyselytunnillakaan kaupunginvaltuustolle ei pystytty vastaamaan kysymyksiin siitä, milloin Länsimetron liikenne pystytään aloittamaan ja millaisen hinnan veronmaksajat joutuvat maksamaan tapahtuneesta fiaskosta.
– Erityisesti Lauttasaaren asukkaille Länsimetron myöhästyminen on aiheuttanut ongelmia, kun tilapäisen bussiliikenteen kapasiteetti ei riitä eikä bussin kyytiin mahdu. Ei voi olla oikein, että lippujen hintoja nostetaan samaan aikaan, kun matkustajien näkökulmasta joukkoliikenteen palvelutaso on merkittävästi heikentynyt, pohtii Helsingin PS-Nuorten puheenjohtaja Toni Ahva.
Luottamusta tarkasteltava kriittisesti
Helsingin Perussuomalaiset Nuoret vaatii, että Helsingin kaupunki ryhtyy yhteistyössä Espoon kaupungin kanssa aktiivisiin toimiin varmistaakseen, että projektinjohto hoidetaan jatkossa huolellisemmin ja länsimetro saadaan liikenteeseen ilman tarpeettomia viivästyksiä.
– Ottaen huomioon yhtiön nykyisen johdon ns. ”erilaisen onnistumisen” tehtävässään, Länsimetro Oy:n johdon luottamusta tulisi tarkastella kriittisesti ja nimittää avaintehtäviin henkilöt, jotka ovat tehtäviensä tasalla.