

LEHTIKUVA
Hei työmatka-autoilija: Jos kaipaat vielä nykyistäkin kalliimpia työmatkoja, niin äänestä vihreitä – vihreät haluaa liikenteen kilometripohjaista verotusta
Vihreät vahvasti kannattaa liikenteen kilometripohjaista verotusta, ja mikäli vihreät on mukana seuraavassa hallituksessa, muut puolueet tuskin onnistuvat estämään vihreiden hinkua päästä kiusaamaan autoilijoita vielä lisää. Perussuomalaisille liikkumisen kustannusten nostaminen ei käy. – Ei missään tapauksessa. Liikkumisen hinnan pitäisi päinvastoin laskea, kansanedustaja Jani Mäkelä sanoi tänään Ylen aamussa.
Ymmärrettävästi moni työmatka-autoilija tuskin haluaa enää lisäkustannuksia työssäkäynnille, mutta mikäli vihreät on mukana seuraavassa hallituksessa, kilometriperusteinen liikenteen verotusmalli on hyvin todennäköisesti tulossa.
Marinin hallitus valmistellut kilometriveroa
Ilmastotavoitteiden saavuttamisen edessä Sanna Marinin (sd.) johtaman hallituksen piirissä on jo edistetty kilometripohjaisen liikenneveromallin valmistelua ”mitä enemmän ajat, sitä enemmän maksat” -periaatteella.
Ylen aamussa tänään vihreiden kansanedustaja Iiris Suomela ensin väisti kysymyksen kilometriverosta ja alkoi puhua ”monipuolisesta keinovalikoimasta”, jota tarvittaisiin, koska Suomela moitti yksityisautoilua isoksi päästölähteeksi.
Suomela suositteli kuitenkin vaihtamaan yksityisauton polkupyörään, että ”vaihtoehtoja” olisi tarjolla – polkupyöräily kuitenkaan tuskin soveltuu kulkupeliksi esimerkiksi talviaikaan pohjoisessa Suomessa, jossa työmatkat ovat pitkiä.
– Riippuu miten se (kilometriperusteinen vero) toteutetaan, Suomela sai sanottua.
Liikkumisen hintaa on laskettava
Tosiasiassa vihreät vahvasti kannattaa kilometripohjaista verotusta, ja mikäli vihreät on mukana seuraavassa hallituksessa, muut puolueet tuskin onnistuvat estämään vihreiden hinkua päästä kiusaamaan autoilijoita vielä lisää. Vihreiden puoluejohtaja Maria Ohisalo viimeksi ilmoitti kannattavansa mallia Helsingin Sanomien ympäristötentissä viikko sitten.
Perussuomalaisille kilometripohjainen verotus ei käy. Ylen aamussa kansanedustaja Jani Mäkelä torjui kollegansa Suomelan ehdotuksen.
– Ei missään tapauksessa. Ajatus siitä, että liikenteen hinnan pitäisi nousta, on väärä. Liikkumisen hinnan pitäisi päinvastoin laskea. Liikenteen sähköistymistä en vastusta, kunhan se tehdään markkinaehtoisesti, mutta sähköistymisen ideologinen tukeminen erityisen voimakkaasti ei ole hyvä idea, Mäkelä sanoi.
Vihreiden hankkeita runnotaan läpi
Kokoomuksen kansanedustaja Sari Multala toppuutteli myös ja sanoi, että ennen kilometripohjaista veroa olisi ensin kokeiltava muita keinoja. Multala myös muistutti Suomen pitkistä välimatkoista ja mainitsi työssäkäynnin kannattavuuden mahdollistamisen.
Kokoomusedustaja Multalan puheilla kuitenkaan tuskin on enää mitään merkitystä, mikäli vihreät pääsee seuraavaan hallitukseen kokoomuksen kanssa, sillä muut hallituspuolueet eivät voi vihreiden vaatimuksia estää, vaan vihreät junttaavat lempihankkeensa läpi.
Suomi ei yksin ratkaise ilmastonmuutosta
Vihreät haluaa jatkaa Marinin hallituksen vaalimaa tavoitetta hiilineutraalista Suomesta vuonna 2035.
Mäkelä kuitenkin korosti, että perussuomalaisten linja on, että Suomen ei tule tehdä ilmastotoimia nopeammin kuin muut.
– Suomi ei yksinään ratkaise ilmastonmuutosta. Toimia voidaan tehdä samaan tahtiin yhdessä muun Euroopan kanssa, mutta nyt hallitus on asettanut tavoitteen jopa 15 vuotta aikaisemmaksi kuin muu Eurooppa. Se tulee vahingoittamaan Suomen kilpailukykyä ja käy kalliiksi, Mäkelä sanoi.
Vihreää energiaa tuetaan epäedullisesti
Hän myös huomautti, että vihreä energia on edullista pääosin siksi, että sitä tuetaan epäreilusti.
– Esimerkiksi ne metsät, mitä hakataan tuulivoiman tai siirtolinjojen alta, niitä ei lasketa mukaan luontokatoon. Tämä johtaa epäreiluun kilpailutilanteeseen energiamuotojen välillä.
– Ideologisesta energiamuotojen suosimisesta olisi päästävä eroon. Suomen tulisi myös paremmin valvoa etuaan EU:ssa, että EU ei pääsisi määräilemään Suomen metsien käytöstä – siis asiasta, joka ei edes kuulu EU:lle, Mäkelä painotti.
Suomen Uutiset
Artikkeliin liittyvät aiheet
- viherhankkeet työmatka-autoilu Sari Multala hiilineutraalisuustavoite 2035 vihreä energia liikkumisen kustannukset työssäkäynnin hinta Sanna Marinin hallitus ideologiset hankkeet kilometrivero ilmastotoimet Iiris Suomela yksityisautoilu Maria Ohisalo Ilmastonmuutos Jani Mäkelä vihreät Kilpailukyky
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita


Mäenpää vaatii eduskuntaa huomioimaan polttoaineveron alentamiseen tähtäävän kansalaisaloitteen – polttoaineen hinta pahanlaatuinen kannustinloukku: “Työssäkäynti pitkämatkalaisena ei enää kannata”

Perussuomalaiset vastustavat polttoaineiden hintojen korottamista jakeluvelvoitteella

Juvonen: Suomessa on syytä tarkastella liikkumisen hintaa laajemminkin kuin vain käyttövoimaverotuksen kannalta

Perussuomalaiset: Autoilun kustannukset alas – polttoaineveroa laskettava vaiheittain

Purra: Suomessa on ilmastohallitus, jolle veronmaksajan raha on halpaa

Kun ilmastopolitiikka vedetään överiksi, suomalaisen elintaso laskee Pohjois-Korean tasolle

Perussuomalaisten sinivalkoinen siirtymä muistuttaa tosiasioista: Hokema oikeudenmukaisesta siirtymästä ja ilmastopolitiikasta on valheellista – “Rahaa tällaiseen ei ole”

Perussuomalaiset vaatii: Energiantuotanto pidettävä kotimaisena – Suomesta ei saa tulla Euroopan energiareservaattia

Puoluesihteeri Luukkanen: Suomalaisilla huoli toimeentulosta ja hallituksen hullutuksista
Viikon suosituimmat

Käsittämätön kahakka vaaliteltalla – Sofia Virta usutti avustajiaan häiriköimään työtään tekevää toimittajaa – kameraa revittiin kädestä, naamaan läpsittiin vaaliesitteillä
”En ole 20 toimittajavuoden aikana nähnyt poliitikkoa, joka hoitaisi mediasuhteitaan yhtä ala-arvoisesti.”

Purra sai lapsen äidiltä tyrmistyttävän viestin – koulurauha oli jo valmiiksi mennyttä, kunnes opettaja esitti kummallisen pyynnön

Juontajamalli Sini Ariell vieraili eduskunnassa ja kertoi Australian woke-sekoilusta tavalla, joka sai jopa Juha Mäenpään hetkeksi hiljenemään (video)

Päivän pointti: Woke tuhoaa kaiken mihin se koskee, tällä kertaa Kallion ilmaisutaidon lukion oppilaiden mahdollisuudet itsensä ilmaisemiseen

Hallitus on alentanut jakeluvelvoitetta, polttoaineveroa ja ajoneuvoveroa – ministeri Ranne: ”Me rakennamme Suomea, jossa ei mennä autoilijan kukkarolle”
Suomi on autokansaa, ja tämä näkyy myös hallituksen teoissa, sanoo perussuomalainen liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne.

Vaalivalvojaiset – suora lähetys

Entinen työväenpuolue vasemmistoliitto kannustaa nyt terveitä työikäisiä ideologiseen lorvailuun sosiaalitukien varassa
Vasemmistoliiton puheenjohtaja Minja Koskela katsoo, että Suomessa terveellä ihmisellä tulisi olla mahdollisuus siirtyä oleskelemaan sosiaalituilla, toisten veronmaksajien kustantaessa hänen elämisensä. Perussuomalaisten kansanedustaja Miko Bergbom sen sijaan linjaa, että perussuomalaisille on päivän selvää, että ideologisesti työttömällä ei pidä olla oikeutta muiden veronmaksajien kustantamaan tukeen.

Eduskuntaryhmän pääsihteeri: Vihervasemmisto voitti vaalit – tätä se tarkoittaa kunnissa ja hyvinvointialueilla
Suomen yli puhalsi alue- ja kuntavaaleissa vihervasemmistolainen puhuri, mikä tarkoittaa kuntiin ja hyvinvointialueille kylmää kyytiä, kirjoittaa perussuomalaisten eduskuntaryhmän pääsihteeri Olli Immonen.

Wille Rydman: Helsingin poliittisesta ilmapiiristä tulossa punavihreä – ”Ihmiset tulevat ainakin näkemään, mihin suuntaan Helsinkiä ei pidä viedä”
Perussuomalaiset saa Helsinkiin pienen valtuustoryhmän. - Teemme valtuustossa kaiken sen minkä voimme. Edustamme tervehenkistä sinivalkoista politiikkaa, ja pidämme ääntä senkin edestä, minkä vaalituloksessa menetimme, Wille Rydman sanoo ja kehottaa ammentamaan valituloksesta sisua.

Kansanedustaja Antikainen: Tekoäly analysoi Luonnonvarakeskuksen vastaukset ja ehdotti sitten kantelun tekemistä
Perussuomalaisten kansanedustaja Sanna Antikainen esitti Luonnonvarakeskukselle (Luke) joukon suoria kysymyksiä susikannan kehityksestä, kanta-arvion menetelmistä, laittoman tappamisen arvioinnista ja kansainvälisestä raportoinnista. Hän antoi Lukelle kaksi viikkoa aikaa vastata viralliseen tietopyyntöönsä. Määräaika kului kuitenkin umpeen ilman vastauksia. Vastaukset saapuivat vasta sen jälkeen, kun Antikainen oli 8.4. lähettänyt medialle tiedotteen vastaamattomasta tietopyynnöstä, ja tiedote oli julkaistu Suomen Uutisissa. Luke toimitti vastaukset sähköpostitse samana iltana klo 20.27.
Uusimmat
Toimitus suosittelee
PS Naiset 1/2025

Lue lisää
Perussuomalainen 1/2025

Lue lisää