

LEHTIKUVA
Hallitus tukee kuljetusalaa, mutta miksi taksit unohdettiin?
Hallitus pyrkii tukemaan nousevien polttoainekustannusten kanssa kamppailevaa kuljetusalaa kolmen kuukauden väliaikaisella polttoainetuella. Perussuomalaisten kansanedustaja Sanna Antikainen ihmettelee, miksi taksiliikenne on jätetty polttoainetuen ulkopuolelle.
Väliaikaista polttoainetukea olisi mahdollista saada helmikuusta huhtikuuhun, ja se koskisi maanteillä tapahtuvia tavara- ja henkilökuljetuksia. Esitys ei kuitenkaan koske taksialaa siitä huolimatta, että myös taksiliikenne kärsii korkeista polttoainekuluista.
– Hallitus jätti esityksessään täysin huomiotta sen seikan, että jopa kolmasosa Suomessa toimivista takseista osallistuu koulukuljetuksiin. Näiden kuljetusten hintoja ei määrätä jokaisen matkan alussa, kuten hallitus tuntuu esityksessään olettavan. Nyt kasvaneet kulut jäävät taksiyrittäjien harteille samalla kun linja-autoliikenteen koulukyydit ovat tuen piirissä. Molemmat tarjoavat samaa palvelua, mutta vain toinen on oikeutettu väliaikaiseen polttoainetukeen, perussuomalaisten kansanedustaja Sanna Antikainen ihmettelee.
– Tämä asettaa yritykset täysin eriarvoiseen asemaan. Myös autottomat harvaanasuttujen seutujen asukkaat kärsivät tilanteesta, sillä olemattoman joukkoliikennetarjonnan ainoana vaihtoehtona on monissa tapauksissa taksi, mikäli haluaa liikkua kotipihaa pidemmälle. Taksiliikenne on ehdottomasti saatava polttoainetuen piiriin.
Taksiliiton lausunto jätettiin huomiotta
Taksiliitto jätti lausunnon hallituksen esityksestä, mutta se ja muut taksialaa tukevat lausunnot jätettiin huomioimatta. Esityksen mukaan taksiala jätettiin tuen ulkopuolelle, koska kasvaneet kulut voidaan siirtää hintoihin nopeasti. Toisena perusteluna oli heinäkuun alussa voimaan tuleva Kela-taksojen nosto.
– Hallituksen esityksessä todetaan, että taksit jätetään esityksen ulkopuolelle, koska kustannusten nousu voidaan siirtää nopeasti hinnoitteluun. Pienellä eläkkeellä elävällä haja-asutusalueen asukkaalla ei ole varaa käyttää taksia pakollisiin asiointimatkoihin, kuten kaupassa tai apteekissa käymiseen, mikäli käsistä karanneet polttoaineiden hinnat siirretään suoraan asiakkaiden maksettaviksi. Tässä unohdetaan myös täysin se seikka, että taksit hoitavat myös sopimusajoa muun muassa koulukyytien muodossa. Kela-taksan nosto ei riitä kattamaan taksiyrittäjien nousevia kuluja, Antikainen muistuttaa.
Antikainen on jättänyt kirjallisen kysymyksen koskien taksialan jättämistä väliaikaisen polttoainetuen ulkopuolelle.
Suomen Uutiset
Artikkeliin liittyvät aiheet
- Kela-taksat Taksiliitto taksiala henkilökuljetukset tavarakuljetukset polttoainetuki kustannusten nousu polttoainekustannukset linja-autoliikenne polttoainekulut koulukuljetukset taksiyrittäjät harvaanasutut maakunnat taksit kuljetusala pieneläkeläiset kirjallinen kysymys Joukkoliikenne Sanna Antikainen
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita


Kansanedustaja Veikko Vallin varoittaa seuraavasta suuresta EU-vedätyksestä

Perussuomalaiset vaatii autoilun kustannusten laskua – Saksassa suuri veroale: ”Suomessa hallitus levittelee käsiään”

Lisätalousarvioesitys ei vastaa kasvaviin elinkustannuksiin – Kansanedustaja Jari Koskela: “Indeksikorotuksilla ei ratkaista kustannusten noususta johtuvia ongelmia”

Taas mennään ja kovaa: bensan hinta noussut lähes 10 senttiä vuorokaudessa

Mäenpää tyytymätön kuljetusyritysten määräaikaiseen polttoainetukeen – hallitus unohti taksit, maanrakennusalan ja metsäkoneyrittäjät

Talousvaliokunta parantaisi kuljetusalan polttoainetukea – Vallin: ”Muuten jopa huoltovarmuus uhattuna”

Ministeri Ranne: Taksiala tarvitsee luottamuksen palauttamista
Viikon suosituimmat

Intia juhlii hiilenlouhinnan ennätystä – Suomi murehtii porojen röyhtäyksiä
Suomessa murehditaan lehmien pieruja ja porojen röyhtäyksiä, jotka ilmastoaktivistien mukaan tuhoavat koko maailman ilmaston. Samaan aikaan Intiassa juhlitaan sitä, että maa tuottaa enemmän hiiltä kuin koskaan. Intialaiset iloitsevat, koska edullinen fossiilinen polttoaine tarkoittaa heille halpaa energiaa, talouskasvua ja omavaraisuutta.

SDP jälleen turpo-kuutamolla – kun Lulu Ranne totesi, ettei suomalainen puolustusteollisuus välttämättä hingu työntekijöiksi venäläisiä, demarit menivät välittömästi epäkuntoon
Vaikuttaisi itsestäänselvyydeltä, että suomalainen puolustusteollisuus toivoo työvoimaa, joiden lojaliteeteista voidaan kohtuullisella varmuudella mennä takuuseen. Yhtä lailla vaikuttaa itsestäänselvältä, etteivät Suomeen saapuvat venäläiset sattuneesta syystä ole puolustusvoimien ykkösrekryjä. Asian ääneensanominen aiheutti kuitenkin Hämeenlinnan valtuustossa melkoisen demariäläkän.

Yle-pomo Merja Ylä-Anttila skippasi viime viikolla kysymyksen Yleisradion vasenkallistumasta – ”Mikään tutkimus ei tällaista todista…”
EVA:n juuri julkaistu syksyn 2024 arvo- ja asennetutkimus paljastaa, että jopa 40 prosenttia suomalaisista katsoo Yleisradion uutisoinnin oleva vasemmalle kallellaan. Perussuomalaisten kansanedustaja Pekka Aittakumpu kysyi viime viikolla samasta asiasta Yleisradion toimitusjohtajalta Merja Ylä-Anttilalta, joka tuolloin katsoi, että kysymykseen vastaaminen on hankalaa.

Vihreät syyllistää suomalaisia rasismista – samaan aikaan vihreä kansanedustaja syynää julkisista tapahtumista ihmisten ihonväriä
Vihreät lähtee kunta- ja aluevaaleihin ylimielisessä woke-asennossa, eli puolue solvaa nyt äänestäjiä rasisteiksi. Kaksisuuntaisesta keskustelusta kieltäytyneen puolueen arvioidaan jo olevan kriisitilassa.

Päivän pointti: Helsingin Sanomat ilmastosyyllistää ja leimaa suomalaiset tuholaisiksi – vaikka Suomi on hiilinegatiivinen maa

Musk-viha roihuaa ja Teslat palavat – erityisesti transseksuaalit vihaavat maailman rikkainta miestä
Elon Muskin omistaman yrityksen valmistamat sähköautot ovat joutuneet vasemmistolaisten vihan kohteeksi. Tesloja on naarmutettu, sotkettu maalilla ja tuhottu polttopulloilla. Erityisesti transseksuaalit tuntuvat vihaavan Elon Muskia. Tuleeko Tesla-mellakoista uusi Black Lives Matter -ilmiö?

Vieläkö muistat? Sanna Marin kiisti kielitaidottomien hoitajien aiheuttavan ongelmia – nyt hoitajaliitto SuPer pelkää vieraskielisten hoitajien vaarantavan jo potilasturvallisuutta
Suomen lähi- ja perushoitajaliitto Superin julkaisema tuore selvitys viimeistään osoittaa kaikille, että sotealan ongelmia ei ole mahdollista korjata siten, että alalle aktiivisesti haalitaan henkilökuntaa maailman toiselta puolelta. Vielä eduskuntavaalien 2023 alla monet eturivin poliitikot kuitenkin pyrkivät kiistämään kielitaidottomien hoitajien työyhteisölle aiheuttamat ongelmat ja työyhteisölle kasaantuvan lisäkuorman.

Yle painostaa hallitusta likaisilla menetelmillä – Antikainen: Johtajat vaihtoon
Yleisradion toiminnassa on havaittu vakavia epäkohtia muutosneuvotteluiden jälkeen, ja irtisanomisten perusteet ovat herättäneet runsaasti kysymyksiä. Perussuomalaisten kansanedustaja Sanna Antikainen vaatii, että Ylen tulee leikata kustannuksiaan hallinnon ja byrokratian puolelta sen sijaan, että se lakkauttaa suositut ohjelmat ja irtisanoo arvostettuja toimittajia.

EVA:n tutkimuksen tulos on karua luettavaa Ylestä – Vigelius: ’’Puolueellisuus ei kuulu verorahoitteiseen mediaan’’
Tänään julkaistun EVA:n Arvo- ja asennetutkimuksen mukaan jopa 40 prosenttia suomalaisista arvioi Yle Uutisten painottavan tiedonvälityksessään vasemmistolaista näkökulmaa.

Bernerin taksilaki kylvää tuhoa, mutta korjaus tulee: Taksisääntelyn uudistus eduskuntaan vielä tänä vuonna – ”Kuljettajien vaatimustasoa tiukennetaan huomattavasti”
Hallitus panostaa arjen sujuvuuteen ja turvallisuuteen uudistamalla taksialan sääntelyä. Tavoitteena on palauttaa Suomeen turvalliset taksit ja luottamus koko taksialaan. Pitkään valmisteltu hallituksen esitys on tarkoitus antaa eduskuntaan vielä tämän vuoden puolella, syysistuntokaudella 2025.
Uusimmat

Sakari Puisto: Pääomamarkkinoille tarvitaan laajuutta ja syvyyttä

Puola otti käyttöön Suomen mallin mukaisen rajaturvallisuuslain
Toimitus suosittelee

Lue lisää
PS Naiset 1/2025

Lue lisää
Perussuomalainen 1/2025

Lue lisää