

LEHTIKUVA
4. luetuin
Hallitus on alentanut jakeluvelvoitetta, polttoaineveroa ja ajoneuvoveroa – ministeri Ranne: ”Me rakennamme Suomea, jossa ei mennä autoilijan kukkarolle”
Suomi on autokansaa, ja tämä näkyy myös hallituksen teoissa, sanoo perussuomalainen liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne.
Auto on se menopeli, jolla suurin osa meistä on tullut synnytyslaitokselta kotiin.
Auto on myös se, jonka kyydissä viimeinen keikka hoituu, aloittaa liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne Hämeen Sanomissa ja Itä-Hämeessä julkaistussa kolumnissaan.
– Jokaisella meistä on myös oman elämänsä autot. Minulla ei ole koskaan ollut erityistä suosikkimerkkiä vaan olen ajautunut autoihin tarpeen ja elämäntilanteen tuuppaamana. Opiskeluaikana löin kuitenkin lukkoon, että kaikki käy paitsi Lada.
Autot ovat Suomen moottori
Ranne kirjoittaa, että autot ovat Suomen moottori.
– Meillä yli 90 prosenttia tonneista ja tyypeistä liikkuu kumipyörillä ja näin tulee olemaan myös tulevaisuudessa. Auto on arjen ratkaisu; työssä ja vapaalla, huoltovarmuudessa, viennissä ja sotilaallisessa liikkuvuudessa. Suomi on autokansaa, ja tämä näkyy myös hallituksen teoissa.
– Me rakennamme Suomea, jossa ei mennä autoilijan kukkarolle. Tavoitteemme on, että jokainen, jonka tarvitsee autoa, voi sen myös hankkia ja sen käyttämiseenkin on varaa, Ranne painottaa.
Pumppuhinta pidetään kurissa
Ranne kertoo hallituksen alentaneen jakeluvelvoitetta, polttoaineveroa ja ajoneuvoveroa. Vuonna 2027 otetaan käyttöön ammattidiesel. Pumppuhinta pidetään kurissa.
– Päätöksiä tierahoituksesta on tehty ennen puoliväliriihtä jo 1 500 miljoonalla eurolla, mikä on yli kaksi kertaan enemmän kuin Marinin-Saarikon hallitus satsasi teihin koko hallituskaudellaan. Näillä hankkeilla parannetaan myös liikenneturvallisuutta, joka on ministeriömme yksi painopisteistä.
– Koko Suomen liikennejärjestelmäsuunnitelmaa, jossa määritellään raide-, tie- ja lentoliikenteen isot linjaukset, päivitetään parhaillaan. Sen uutena kärkenä on turvallisuus, sisältäen liikenneturvallisuuden, Ranne korostaa.
Bernerin ajokorttilaki uusiksi
Liikenneturvallisuus on Ranteen mielestä koko yhteiskunnan asia ja liikennekasvatuksen on oltava elinikäistä.
– Vaikka ajoneuvojen turvallisuusjärjestelmät kehittyvät koko ajan, ei niillä kuitenkaan kyetä kompensoimaan asenteita ja ajotaitoa kuin osittain. Tarvitsemme entistä vaikuttavampaa liikenneturvallisuusyhteistyötä sekä liikennekasvatusta kouluissa ja kodeissa. Loistava esimerkki ovat koulupoliisit, jotka kiertävät parhaillaan Suomen kouluissa myös liikenneturvallisuuden merkeissä.
– Bernerin ajokorttilakiakin korjataan parhaillaan nuorten liikenneturvallisuus edellä, faktoihin pohjautuen. Nuorilla on oikeus turvallisempaan autoiluun. Heidän on lähdettävä liikenteeseen nykyistä paremmilla taidoilla ja tiedoilla sekä oikealla asenteella. Ikäpoikkeusluvan myöntämisen edellytyksiä tarkistetaan ja pakollisen, ammattilaisten antaman lähiopetuksen määrää lisätään. Etäopetus ja simulaattorit eivät voi korvata ammattilaisten antamaa lähiopetusta, Ranne muistuttaa ja lupaa oman ministeriönsä tekevän parhaansa, että teillä olisi turvallisempaa.

PS ARKISTO
SUOMEN UUTISET
Artikkeliin liittyvät aiheet
- ajokorttilaki jakeluvelvoite liikenneturvallisuus ajoneuvovero polttoaineiden hinta autoilijat Lulu Ranne nuoret
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita


Hallituksen esitys alentaisi bensan hintaa – myönteisiä vaikutuksia erityisesti kuljetusalalle

Kansanedustaja Garedew iloitsee ajoneuvoveron alennuksesta: Hyöty on tähdätty nimenomaan pienituloisimmille autoilijoille

Liikenne- ja viestintäministeri Ranne: Tietyömailla urakoidaan ennätyksiä ja vahvistetaan Suomea

Suomalaisten luottamus taksialaan laskusuunnassa – ministeri Ranne tarttuu ongelmaan: ”Kuka tahansa ei voi päästä ja pysyä taksialalla”

Suomella on historian autoilumyönteisin hallitus: Polttoaineveron alentaminen saa jatkoa – tulossa vielä 100 miljoonan euron lisävähennys
Perussuomalaiset on autoilijoiden asialla ja se näkyy myös hallituksen politiikassa. Teitä kunnostetaan kovaa vauhtia ja polttoainevero laskee entisestään. - Suomalaisessa politiikassa on alkanut vihdoin ja viimein tolkullisuuden aika punavihreän höperyyden jälkeen, sanoo perussuomalaisten eduskuntaryhmän puheenjohtaja Jani Mäkelä.
Viikon suosituimmat

Käsittämätön kahakka vaaliteltalla – Sofia Virta usutti avustajiaan häiriköimään työtään tekevää toimittajaa – kameraa revittiin kädestä, naamaan läpsittiin vaaliesitteillä
”En ole 20 toimittajavuoden aikana nähnyt poliitikkoa, joka hoitaisi mediasuhteitaan yhtä ala-arvoisesti.”

Purra sai lapsen äidiltä tyrmistyttävän viestin – koulurauha oli jo valmiiksi mennyttä, kunnes opettaja esitti kummallisen pyynnön

Juontajamalli Sini Ariell vieraili eduskunnassa ja kertoi Australian woke-sekoilusta tavalla, joka sai jopa Juha Mäenpään hetkeksi hiljenemään (video)

Hallitus on alentanut jakeluvelvoitetta, polttoaineveroa ja ajoneuvoveroa – ministeri Ranne: ”Me rakennamme Suomea, jossa ei mennä autoilijan kukkarolle”
Suomi on autokansaa, ja tämä näkyy myös hallituksen teoissa, sanoo perussuomalainen liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne.

Vaalivalvojaiset – suora lähetys

Entinen työväenpuolue vasemmistoliitto kannustaa nyt terveitä työikäisiä ideologiseen lorvailuun sosiaalitukien varassa
Vasemmistoliiton puheenjohtaja Minja Koskela katsoo, että Suomessa terveellä ihmisellä tulisi olla mahdollisuus siirtyä oleskelemaan sosiaalituilla, toisten veronmaksajien kustantaessa hänen elämisensä. Perussuomalaisten kansanedustaja Miko Bergbom sen sijaan linjaa, että perussuomalaisille on päivän selvää, että ideologisesti työttömällä ei pidä olla oikeutta muiden veronmaksajien kustantamaan tukeen.

Eduskuntaryhmän pääsihteeri: Vihervasemmisto voitti vaalit – tätä se tarkoittaa kunnissa ja hyvinvointialueilla
Suomen yli puhalsi alue- ja kuntavaaleissa vihervasemmistolainen puhuri, mikä tarkoittaa kuntiin ja hyvinvointialueille kylmää kyytiä, kirjoittaa perussuomalaisten eduskuntaryhmän pääsihteeri Olli Immonen.

Wille Rydman: Helsingin poliittisesta ilmapiiristä tulossa punavihreä – ”Ihmiset tulevat ainakin näkemään, mihin suuntaan Helsinkiä ei pidä viedä”
Perussuomalaiset saa Helsinkiin pienen valtuustoryhmän. - Teemme valtuustossa kaiken sen minkä voimme. Edustamme tervehenkistä sinivalkoista politiikkaa, ja pidämme ääntä senkin edestä, minkä vaalituloksessa menetimme, Wille Rydman sanoo ja kehottaa ammentamaan valituloksesta sisua.

Kansanedustaja Antikainen: Tekoäly analysoi Luonnonvarakeskuksen vastaukset ja ehdotti sitten kantelun tekemistä
Perussuomalaisten kansanedustaja Sanna Antikainen esitti Luonnonvarakeskukselle (Luke) joukon suoria kysymyksiä susikannan kehityksestä, kanta-arvion menetelmistä, laittoman tappamisen arvioinnista ja kansainvälisestä raportoinnista. Hän antoi Lukelle kaksi viikkoa aikaa vastata viralliseen tietopyyntöönsä. Määräaika kului kuitenkin umpeen ilman vastauksia. Vastaukset saapuivat vasta sen jälkeen, kun Antikainen oli 8.4. lähettänyt medialle tiedotteen vastaamattomasta tietopyynnöstä, ja tiedote oli julkaistu Suomen Uutisissa. Luke toimitti vastaukset sähköpostitse samana iltana klo 20.27.

Miko Bergbom: Perussuomalaiset on politiikan hammaslääkäri, SDP karkkipussi
Kansanedustaja Miko Bergbom vertaa perussuomalaisten toimivan politiikassa kuin hammaslääkäri, joka tekee oikeita asioita, mutta jonka tuoliin ei ehkä aina ole niin kiva istahtaa. Vastaavasti SDP toimii politiikassa tarjoten äänestäjilleen pulleaa karkkipussia. - Surullisena olen seurannut SDP:n ”kaikki voi tehdä velaksi” -kampanjaa. Rahaa on helppo luvata lisää, mutta pelkään sitä, että SDP:n lupaukset tulevat johtamaan ympäri Suomea kuntaveron korotuksiin, Bergbom sanoo.
Uusimmat

Ilmastonmuutos oli päivänpolttava puheenaihe jo 1600-luvulla

Suomen antama kehitysapu väheni 165 miljoonaa euroa yhdessä vuodessa
Toimitus suosittelee
PS Naiset 1/2025

Lue lisää
Perussuomalainen 1/2025

Lue lisää