Artikkeli kuva

LEHTIKUVA

4. luetuin

Hallitus on alentanut jakeluvelvoitetta, polttoaineveroa ja ajoneuvoveroa – ministeri Ranne: ”Me rakennamme Suomea, jossa ei mennä autoilijan kukkarolle”

17.04.2025 |09:07

Suomi on autokansaa, ja tämä näkyy myös hallituksen teoissa, sanoo perussuomalainen liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne.

Auto on se menopeli, jolla suurin osa meistä on tullut synnytyslaitokselta kotiin.
Auto on myös se, jonka kyydissä viimeinen keikka hoituu, aloittaa liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne Hämeen Sanomissa ja Itä-Hämeessä julkaistussa kolumnissaan.

– Jokaisella meistä on myös oman elämänsä autot. Minulla ei ole koskaan ollut erityistä suosikkimerkkiä vaan olen ajautunut autoihin tarpeen ja elämäntilanteen tuuppaamana. Opiskeluaikana löin kuitenkin lukkoon, että kaikki käy paitsi Lada.

Autot ovat Suomen moottori

Ranne kirjoittaa, että autot ovat Suomen moottori.

– Meillä yli 90 prosenttia tonneista ja tyypeistä liikkuu kumipyörillä ja näin tulee olemaan myös tulevaisuudessa. Auto on arjen ratkaisu; työssä ja vapaalla, huoltovarmuudessa, viennissä ja sotilaallisessa liikkuvuudessa. Suomi on autokansaa, ja tämä näkyy myös hallituksen teoissa.

– Me rakennamme Suomea, jossa ei mennä autoilijan kukkarolle. Tavoitteemme on, että jokainen, jonka tarvitsee autoa, voi sen myös hankkia ja sen käyttämiseenkin on varaa, Ranne painottaa.

Pumppuhinta pidetään kurissa

Ranne kertoo hallituksen alentaneen jakeluvelvoitetta, polttoaineveroa ja ajoneuvoveroa. Vuonna 2027 otetaan käyttöön ammattidiesel. Pumppuhinta pidetään kurissa.

– Päätöksiä tierahoituksesta on tehty ennen puoliväliriihtä jo 1 500 miljoonalla eurolla, mikä on yli kaksi kertaan enemmän kuin Marinin-Saarikon hallitus satsasi teihin koko hallituskaudellaan. Näillä hankkeilla parannetaan myös liikenneturvallisuutta, joka on ministeriömme yksi painopisteistä.

– Koko Suomen liikennejärjestelmäsuunnitelmaa, jossa määritellään raide-, tie- ja lentoliikenteen isot linjaukset, päivitetään parhaillaan. Sen uutena kärkenä on turvallisuus, sisältäen liikenneturvallisuuden, Ranne korostaa.

Bernerin ajokorttilaki uusiksi

Liikenneturvallisuus on Ranteen mielestä koko yhteiskunnan asia ja liikennekasvatuksen on oltava elinikäistä.

– Vaikka ajoneuvojen turvallisuusjärjestelmät kehittyvät koko ajan, ei niillä kuitenkaan kyetä kompensoimaan asenteita ja ajotaitoa kuin osittain. Tarvitsemme entistä vaikuttavampaa liikenneturvallisuusyhteistyötä sekä liikennekasvatusta kouluissa ja kodeissa. Loistava esimerkki ovat koulupoliisit, jotka kiertävät parhaillaan Suomen kouluissa myös liikenneturvallisuuden merkeissä.

Bernerin ajokorttilakiakin korjataan parhaillaan nuorten liikenneturvallisuus edellä, faktoihin pohjautuen. Nuorilla on oikeus turvallisempaan autoiluun. Heidän on lähdettävä liikenteeseen nykyistä paremmilla taidoilla ja tiedoilla sekä oikealla asenteella. Ikäpoikkeusluvan myöntämisen edellytyksiä tarkistetaan ja pakollisen, ammattilaisten antaman lähiopetuksen määrää lisätään. Etäopetus ja simulaattorit eivät voi korvata ammattilaisten antamaa lähiopetusta, Ranne muistuttaa ja lupaa oman ministeriönsä tekevän parhaansa, että teillä olisi turvallisempaa.

PS ARKISTO

SUOMEN UUTISET


Artikkeliin liittyvät aiheet


Mitä mieltä?

Aiheeseen liittyviä artikkeleita

Suomen uutiset logo

Suomella on historian autoilumyönteisin hallitus: Polttoaineveron alentaminen saa jatkoa – tulossa vielä 100 miljoonan euron lisävähennys

12.02.2025 |15:37

Viikon suosituimmat

6.
Suomen uutiset logo

Entinen työväenpuolue vasemmistoliitto kannustaa nyt terveitä työikäisiä ideologiseen lorvailuun sosiaalitukien varassa

16.04.2025 |12:40
9.
Suomen uutiset logo

Kansanedustaja Antikainen: Tekoäly analysoi Luonnonvarakeskuksen vastaukset ja ehdotti sitten kantelun tekemistä

15.04.2025 |08:34
10.
Suomen uutiset logo

Miko Bergbom: Perussuomalaiset on politiikan hammaslääkäri, SDP karkkipussi

14.04.2025 |13:01

Uusimmat

PS Naiset 1/2025

Mainos kuva

Lue lisää

Perussuomalainen 1/2025

Mainos kuva

Lue lisää