

LEHTIKUVA
Hallitus korotti polttoaineveroa keskustan tuella – Halla-aho muistuttaa, että ilmastointoilussakin on syytä säilyttää suhteellisuudentaju
Perussuomalaisten puheenjohtaja Jussi Halla-aho sanoo, että perussuomalaiset ei väheksy ilmastonsuojelun tarpeellisuutta. Halla-aho kuitenkin muistuttaa, että jos asetetaan ylimitoitettuja tavoitteita, niin seurauksetkin ovat melko dramaattisia tavallisen autoilijan ja maaseudulla asujan kannalta.
Suomen hallitus tavoittelee liikenteen päästöjen puolittamista vuoteen 2030 mennessä. Tavoitteeseen tuskin on mahdollista päästä ilman polttoaineiden hinnannousua.
Tiede- ja kulttuuriministeri Annika Saarikko (kesk) kuitenkin väitti politiikan toimittajien debatissa tänään, että keskustalle ei käy, että tällä vaalikaudella enää korotettaisiin polttoaineveroja.
Keskusta on kuitenkin hallituksessa ollessaan jo hyväksynyt yhden korotuksen ja lisälaskua autoilijoille on luvassa. Saarikko väläytti, että jatkossa koko liikenteen verotusjärjestelmä muokattaisiin uusiksi.
– Verotus kulkisi sen mukaisesti, kuinka paljon ihminen liikkuu ja missä liikkuu. Valtion tulojen näkökulmasta on miljardien kysymys, miten liikennettä verotetaan, Saarikko sanoi.
Polttoaineverotus maakunnille
Perussuomalaisten puheenjohtaja Jussi Halla-aho sanoi olevansa lähtökohtaisesti samaa mieltä Saarikon kanssa siitä, että autoilun verotuksessa olisi hyvä ottaa huomioon missä ja miksi autolla liikutaan.
-Me (perussuomalaiset) emme kuitenkaan halua mitään satelliittipaikannusjärjestelmiä ihmisten autoihin, johon tämä autoilun verotus perustuisi. Meistä olisi järkevämpää, että polttoaineveron tason määrittely siirrettäisiin valtakunnan tasolta esimerkiksi maakuntatasolle. Maakunta olisi muutenkin hyvä sapluuna lisätä alueellista päätöksentekoa, jotta voitaisiin huomioida verotuksessa ja lainsäädännössä eri alueiden erilaisia heikkouksia ja vahvuuksia.
Perussuomalaiset kannattaa joukkoliikenteen ja kevyen liikenteen käytön lisäämistä siellä missä se on realistista, kuten Helsingissä. Helsinkiläinen Halla-aho myös mainitsi omistavansa itse auton, mutta hän ei juuri käytä sitä.
Suomi tuottaa promillen maailman kasvihuonepäästöistä
Halla-aho sanoi, että perussuomalaiset ei väheksy ilmastonsuojelun tarpeellisuutta.
– Haluamme kuitenkin muistuttaa suhteellisuudentajusta. Suomi tuottaa promillen maailman kasvihuonepäästöistä. Vaikka lopettaisimme hengittämisen, sillä ei ole ilmaston kannalta mitään merkitystä.
Syksyllä 2018 perussuomalaiset ei lähtenyt mukaan muiden eduskuntapuolueiden ilmastojulistukseen.
– Meitä paheksuttiin silloin aluksi. Sittemmin kuitenkin kun on nähty, etenkin kokoomuksessa ja keskustassa, minkälaisiin käytännön tekoihin linjaus pakottaa, niin onkin ryhdytty jo pakittamaan.
– On selvää, että jos asetetaan ylimitoitettuja tavoitteita, niin niitä ei voida saavuttaa ilman keinoja, jotka ovat melko dramaattisia tavallisen autoilijan ja maaseudulla asujan kannalta, Halla-aho sanoi.
Hän korosti, että ainoa tapa, jolla Suomi voi olla kokoaan suurempi vaikuttaja ilmastotalkoissa on se, että Suomi estää hiilivuodon eli vastuullisesti toimivan teollisuuden ulosliputuksen pois Suomesta.
– Puolassa tai Kiinassa se sama teollisuus saastuttaa paljon enemmän.
SUOMEN UUTISET
Artikkeliin liittyvät aiheet
- ilmastointoilu päästövähennystavoitteet polttoaineverotus asuminen ja liikkuminen polttoaineiden hinta autoilijat Annika Saarikko Puola Kiina Autojen satelliittivalvonta Suomi perussuomalaiset hallitus Jussi Halla-aho Keskusta Teollisuus
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita


Perussuomalaiset kyselytunnilla: Hallitus ajaa kilpailukykyä polvilleen – “Syinä kiilusilmäinen ilmastopolitiikka ja kasvava verorasitus”

Halla-aho: Polttoaineveron korotus on pelkkää rahastusta, suurten kaupunkien ulkopuolella ihmisillä ei ole mahdollisuutta vähentää autoilua

Polttoaineveron korottaminen on virhe – Ritva Elomaa: “Kohtuutonta, osuu äärimmäisen huonoon saumaan!”

Immonen: Liikkumisen kustannuksia alennettava – ”Emme tarvitse unelmahöttöä, vaan realismia”

Ministerit Marin ja Ohisalo kiirehtivät ilmastohätätilan julistamista – Halla-aho: ”Suomessa on nyt akuutimpiakin hätätiloja ja ongelmia”

Vihreät visioivat ilmastosiirtymästä, jossa reaalitalous, infra ja energiapohja muuttuvat – Ranne peräänkuuluttaa järkevyyttä: ”Ilmastotoimet eivät saa köyhdyttää kansaa”

Tavio: “Verotietojen uutisointi kallellaan vasemmalle”

Juuso vaatii teiden tehostettua valvontaa ja parempaa talvikunnossapitoa

Ympäristövaliokunnan perussuomalaiset: Hallituksen ilmastopolitiikka unohtaa kansallisen edun
Viikon suosituimmat

SDP jälleen turpo-kuutamolla – kun Lulu Ranne totesi, ettei suomalainen puolustusteollisuus välttämättä hingu työntekijöiksi venäläisiä, demarit menivät välittömästi epäkuntoon
Vaikuttaisi itsestäänselvyydeltä, että suomalainen puolustusteollisuus toivoo työvoimaa, joiden lojaliteeteista voidaan kohtuullisella varmuudella mennä takuuseen. Yhtä lailla vaikuttaa itsestäänselvältä, etteivät Suomeen saapuvat venäläiset sattuneesta syystä ole puolustusvoimien ykkösrekryjä. Asian ääneensanominen aiheutti kuitenkin Hämeenlinnan valtuustossa melkoisen demariäläkän.

Yle-pomo Merja Ylä-Anttila skippasi viime viikolla kysymyksen Yleisradion vasenkallistumasta – ”Mikään tutkimus ei tällaista todista…”
EVA:n juuri julkaistu syksyn 2024 arvo- ja asennetutkimus paljastaa, että jopa 40 prosenttia suomalaisista katsoo Yleisradion uutisoinnin oleva vasemmalle kallellaan. Perussuomalaisten kansanedustaja Pekka Aittakumpu kysyi viime viikolla samasta asiasta Yleisradion toimitusjohtajalta Merja Ylä-Anttilalta, joka tuolloin katsoi, että kysymykseen vastaaminen on hankalaa.

Päivän pointti: Helsingin Sanomat ilmastosyyllistää ja leimaa suomalaiset tuholaisiksi – vaikka Suomi on hiilinegatiivinen maa

Vihreät syyllistää suomalaisia rasismista – samaan aikaan vihreä kansanedustaja syynää julkisista tapahtumista ihmisten ihonväriä
Vihreät lähtee kunta- ja aluevaaleihin ylimielisessä woke-asennossa, eli puolue solvaa nyt äänestäjiä rasisteiksi. Kaksisuuntaisesta keskustelusta kieltäytyneen puolueen arvioidaan jo olevan kriisitilassa.

Kansalaisaloitteen tekijät: Ylen rahoitusta leikattava Ruotsin tasoon eli 76 euroon per asukas
Yle kuriin nyt! -kansalaisaloitteen laatijoiden mielestä Yleisradio on tietoisesti hakenut säästöjä kaikista näkyvimmistä ja suosituimmista toiminnoista esimerkiksi irtisanomalla työntekijöitä ja vihjaamalla katsojaluvuiltaan suosituimpien ohjelmien lopettamiseen.

Musk-viha roihuaa ja Teslat palavat – erityisesti transseksuaalit vihaavat maailman rikkainta miestä
Elon Muskin omistaman yrityksen valmistamat sähköautot ovat joutuneet vasemmistolaisten vihan kohteeksi. Tesloja on naarmutettu, sotkettu maalilla ja tuhottu polttopulloilla. Erityisesti transseksuaalit tuntuvat vihaavan Elon Muskia. Tuleeko Tesla-mellakoista uusi Black Lives Matter -ilmiö?

Vieläkö muistat? Sanna Marin kiisti kielitaidottomien hoitajien aiheuttavan ongelmia – nyt hoitajaliitto SuPer pelkää vieraskielisten hoitajien vaarantavan jo potilasturvallisuutta
Suomen lähi- ja perushoitajaliitto Superin julkaisema tuore selvitys viimeistään osoittaa kaikille, että sotealan ongelmia ei ole mahdollista korjata siten, että alalle aktiivisesti haalitaan henkilökuntaa maailman toiselta puolelta. Vielä eduskuntavaalien 2023 alla monet eturivin poliitikot kuitenkin pyrkivät kiistämään kielitaidottomien hoitajien työyhteisölle aiheuttamat ongelmat ja työyhteisölle kasaantuvan lisäkuorman.

EVA:n tutkimuksen tulos on karua luettavaa Ylestä – Vigelius: ’’Puolueellisuus ei kuulu verorahoitteiseen mediaan’’
Tänään julkaistun EVA:n Arvo- ja asennetutkimuksen mukaan jopa 40 prosenttia suomalaisista arvioi Yle Uutisten painottavan tiedonvälityksessään vasemmistolaista näkökulmaa.

Yle painostaa hallitusta likaisilla menetelmillä – Antikainen: Johtajat vaihtoon
Yleisradion toiminnassa on havaittu vakavia epäkohtia muutosneuvotteluiden jälkeen, ja irtisanomisten perusteet ovat herättäneet runsaasti kysymyksiä. Perussuomalaisten kansanedustaja Sanna Antikainen vaatii, että Ylen tulee leikata kustannuksiaan hallinnon ja byrokratian puolelta sen sijaan, että se lakkauttaa suositut ohjelmat ja irtisanoo arvostettuja toimittajia.

Bernerin taksilaki kylvää tuhoa, mutta korjaus tulee: Taksisääntelyn uudistus eduskuntaan vielä tänä vuonna – ”Kuljettajien vaatimustasoa tiukennetaan huomattavasti”
Hallitus panostaa arjen sujuvuuteen ja turvallisuuteen uudistamalla taksialan sääntelyä. Tavoitteena on palauttaa Suomeen turvalliset taksit ja luottamus koko taksialaan. Pitkään valmisteltu hallituksen esitys on tarkoitus antaa eduskuntaan vielä tämän vuoden puolella, syysistuntokaudella 2025.