

PS ARKISTO
Hallitus haluaa antaa EU:lle verotusoikeuden – Mäkelä: “Tässä on kyse peruuttamattomasta vallan siirrosta pois Suomelta ja sen äänioikeutetuilta kansalaisilta”
Eduskunnan EU-asioista vastaava suuri valiokunta yhtyi valtioneuvoston kantaan koskien EU:n halua verottaa unionin kansalaisia. Perussuomalaiset esittivät eriävässä mielipiteessään EU:n verotusoikeuden hylkäämistä. Valiokunnan varapuheenjohtaja Jani Mäkelä (ps.) huomauttaa verotusoikeuden olevan valtion keskeisimpiä oikeuksia.
Suuri valiokunta ei vielä nuijinut täyttä hyväksyntää esimerkiksi suunnitteilla olevalle digitaaliverolle. Ennen kannan muodostamista Suomen tulee saada lisäselvityksiä, sillä verotusoikeutta on heitelty jäsenmaille eräänlaisena ympäripyöreänä koepallona.
Kansanedustaja Jani Mäkelän mielestä EU:n hanakasti kiinni pitämä periaate on periaatettomuus. Sääntöjä sovelletaan lennosta kirjaamatta muuttuneita käytäntöjä EU:n perussopimukseen.
– Tähän omien varojen päätökseen liittyy kiinteästi se periaate, ettei EU:lla lopulta ole periaatteita. Kun tulee kriisi, vanhat säännöt kirjoitetaan uudestaan tilanteen mukaan – ja miten isoille jäsenmaille sopii, Mäkelä sanoo.
– Minä ihmettelen, millä tavoin sääntöjen muuttuminen isojen maiden tahdosta kohti keskusvaltaa olisi pienen maan etu?
Tekopyhyyttä ja teeskentelyä
EU-jargonissa “EU:n omat varat” tarkoittavat käytännössä jäsenmailta perittäviä jäsenmaksuja. Jäsenmaksut hoidetaan kansallisen tason verotuksella. EU haluaa laajentaa omien varojen käsitettä myös EU-tason veroilla.
Mäkelä ihmettelee tätä semanttista kikkailua.
– Hallituksen kantaan ja suuren valiokunnan lausuntoon sisältyy tekopyhyyttä ja yksinkertaisen teeskentelyä. Jos “vero” on liian ruma nimi jollekin asialle, sitten siitä käytetään jotain muuta nimeä – mutta asia kyllä säilyy samana.
Muoviveron jälkeen valmisteilla on digitaalivero. Lisäksi unioni on halukas kehittelemään uusia veromuotoja.
Suuri valiokunta “uudisti” kaksi keskeistä kantaansa EU-asioissa. Suomi ei enää laske rahaliikennettä Suomesta Brysseliin, vaan tarkistelee EU-jäsenyyden osalta määrittelemätöntä Suomen kokonaishyötyä. Lisäksi Suomi on tätä nykyä avoin EU:n tuleville verotusehdotuksille, kunhan asiasta päätetään kansallisella tasolla.
Omituinen tarkkarajaisuus
Hallitus pitää tärkeänä, että Suomen vastuut niin EU:n budjetissa kuin unionin elpymisvälineessäkin ovat tarkasti rajatut. Valtioneuvoston kanta on merkitty näin:
EU:n monivuotiseen rahoituskehykseen sovelletaan tulevalla rahoituskehyskaudella nykyisenkaltaista 2 prosentin deflaattoria, joka on Suomen neuvottelutavoitteiden mukainen. Kun elpymisväline toimeenpannaan osana rahoituskehystä, tulee deflaattori sovellettavaksi myös elpymisvälineen määrään ja rahoitukseen.
Tämän kahden prosentin deflaattorin vuoksi sitoumukset eivät ole reaaliarvoltaan tarkasti rajattuja. Kyseinen kirjaus tarkoittaa EU:n arvioivan Euroopalle kahden prosentin vuotuista inflaatiota. Tämän laskennallisen inflaation vuoksi sekä EU-budjetti että elpymisväline saavat hintatarkistuksia.
Euroopan keskuspankin tehtävä on pitää vuotuinen inflaatio piirun verran kahden prosentin alapuolella. Tavoitteeseen se ei ole yltänyt lähimpään kymmeneen vuoteen, vaan inflaatioluvut ovat olleet lähellä nollaa ja paikoin jopa nollan alapuolella.
Kyseisen deflaattorin käytön vuoksi Suomen reaaliset vastuut lisääntyvät tällaisilla inflaatioluvuilla. Markkinoiden arvioiden mukaan myös lähivuosien inflaatioluvut pysyvät jämäkästi alle tavoitteen.
– Hallitus tuntuu ajattelevan, että asiat muuttuvat tarkkarajaisiksi, kun niitä kutsuu tarpeeksi monta kertaa tarkkarajaisiksi. Historiassakin on henkilöitä, jotka ovat kehottaneet valehtelemaan tarpeeksi uskomattomasti niin, että vale lopulta uskotaan, Mäkelä hämmästelee.
Tälle käyvän arvon välttelylle on syynsä. Perussuomalaiset suuren valiokunnan jäsenet toistivat aiemmin valtiovarainvaliokuntaan jätettyä eriävää mielipidettä.
– Hallitus haluaa perustuslakivaliokunnan kannan takia pitää paketin tarkkarajaisena, sillä muuten eduskunnassamme tarvittaisiin paketin hyväksymiselle kahden kolmasosan enemmistön kannatus, perussuomalaisten eriävässä mielipiteessä todetaan.
Raha ei edes suurin murhe
Mäkelää kismittää luonnollisesti suomalaisten rahojen lähetykset pitkin Etelä-Eurooppaa. Hän kuitenkin muistuttaa kyseessä olevan rahaakin suurempi veivaus.
– Mielestäni tässä päätöksessä suurin ongelma ei ole edes raha, joka mekanismin kautta kenties jossain vaiheessa siirtyy EU:n omiin varoihin. Tässä on kyse peruuttamattomasta vallan siirrosta pois Suomelta ja sen äänioikeutetuilta kansalaisilta, hän pamauttaa.
Valtikka liikkuu yksisuuntaisella kadulla. Mäkelä ei arvuuttele määränpäätä.
– Vallansiirto EU:lle toimii vain yhteen suuntaan: kun kansallisvaltio antaa toimivallan EU:lle, se pysyy siellä. Ei ole olemassa mekanismia, jolla EU käytännössä luopuisi sille kerran annetusta toimivallasta.
– Tämä valitettava päätös on taas yksi pitkä askel tiellä kohti EU-liittovaltiota. Sitä ei perusteta hetkessä ja yhdellä päätöksellä. Taktiikka kyseisen hankkeen ajajilla on ovelampi. Asiat juntataan eteenpäin pieni askel kerrallaan ja kriisejä hyväksikäyttäen. Sanotaan, että nyt on pakko koska on talouskriisi, koronakriisi tai ihan mikä tahansa kriisi, joita kyllä riittää. Suomen hallitus ja konsensuspuolueet toimivat kuviossa hyödyllisinä idiootteina kansalaistemme kustannuksella, hän ripittää.
Velkaunioni ei ole Suomen etu
EU:n verotusoikeus olisi Mäkelän mukaan roima harppaus kohti liittovaltiota.
– Verottaminen on itsenäisen valtion vallan eräs keskeisimpiä alueita – veroilla kun valtio rahoittaa toimintansa, Mäkelä huomauttaa.
– Näinkään ei olisi pakko olla. Vientiteollisuuden etu on pienen vientiteollisuudesta elävän maan etu. Liittovaltio, velkaunioni ja isompien määräysvalta ei ole etumme. Suomi voisi puolustaa etuansa paljon paremmin myös EU:n sisällä – niin kauan kuin sieltä ei päästä eroamaan.
Hän muistuttaa lopuksi perussuomalaisten selkeästä linjasta.
– Perussuomalaisten linja on johdonmukaisesti ollut torjua kaikki uusi toimivallan sekä rahan siirto EU:lle ja pyrkiä vaikuttamaan siihen, että unioni toimisi alkuperäisessä tarkoituksessaan kauppaliittona, Mäkelä painottaa.
Henri Alakylä
Artikkeliin liittyvät aiheet
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita


Suomelle murskatappio EU-pöydissä, kommentit sen mukaisia – “takkiin tuli”, “meidän tehtävämme on maksaa”, “rikkoo perustuslakia”, “demarikaksikko neuvotteli, maksettavaa yhdeksän miljardia”

Purra: EU-elpymispaketti ei vaikuta Suomen työllisyyteen tai taloudelliseen hyvinvointiin, suomalainen veronmaksaja joutuu vain kustantamaan Etelä-Euroopan holtitonta taloudenpitoa

SDP:n Kiljunen väläyttää maailmanlaajuista poliittista hallintajärjestelmää ja globaalia verotusoikeutta

Liittovaltiokehitys etenee “askel askelelta, kunnes takaisin ei ole enää paluuta” – EU-eliitti tekee asioista tahallaan vaikeaselkoisia etteivät kansalaiset ymmärtäisi, mitä on tekeillä

EKP patistaa EU-maita pysyviin tulonsiirtoihin ja pienet maat valjastetaan maksajiksi – Huhtasaari: “Valehtelijoiden klubissa isot ja härskit voittavat”

Perussuomalaisilta lakialoite kansanäänestyksestä: EU-elvytyspaketista Suomelle yli kolmen miljardin nettotappiot – ”Emme voi hyväksyä tällaista verovarojen järjetöntä käyttöä”

Perussuomalaiset: Hallitus siirtää kaiken vastuun tuleville hallituksille – “Rahaa riittää kyllä jaettavaksi ideologisiin hankkeisiin, mutta vaikuttavat työllisyystoimet puuttuvat”

Perussuomalaiset säästäisivät EU:sta, kehitysavusta, maahanmuutosta ja Ylestä

Tavio: “Verotietojen uutisointi kallellaan vasemmalle”
Viikon suosituimmat

Helsingin teologisessa tiedekunnassa opiskeleva nainen kirjoitti loppuesseeseensä sanan “islamisaatio”, ja bumerangihan siitä tuli – “Ei voida arvostella”
Opiskelija käytti tenttivastauksensa yhdessä osassa sanaa ”islamisaatio.” Tentaattori ilmoitti, ettei tenttivastausta voi arvioida, koska siinä esiintyi termi, joka ei yliopiston mielestä ollut "akateemisesti vakiintunut". Tapaus osuu tieteenteon ytimeen. Opiskelija oli ehdottanut islamisaatiota jatkotutkimuksen aiheeksi. Jos jotakin väitettyä tai oletettua ilmiötä ei saa ehdottaa edes tutkimuskohteeksi siksi, että ilmiö ei ole ”akateemisesti vakiintunut”, putoaa tutkimukselta pohja. Yliopistojen tehtävä kun on juurikin tutkia sitä, mikä ei ole vielä tiedossa.

Hallitus harkitsee vakavasti palkkojen veroalea – SAK, jonka pitäisi olla duunareiden puolella, aloitti heti neliraajajarrutuksen: Vastustaa työntekijöiden ostovoiman vahvistamista
SAK ja ay-liike laajemminkin on jyrkästi asettunut vastustamaan hallituksen kaavailemaa ansiotuloverotuksen keventämistä - siitäkin huolimatta, että matalampi verotus tarkoittaa enemmän käteen jäävää vastiketta työn tekemisestä. Kokonaisuudessa kannattaa huomata, että vaikka veronalennukset hyödyttävätkin työntekijää ja lisäävät ostovoimaa, liitot eivät veronalennuksista hyödy mitään.

Ministeri Lulu Ranne pistäisi koko Yleisradion johdon vaihtoon: ”Kun on tulosvastuu, niin tulos tai ulos”
Liikenne- ja viestintäministeri, diplomi-insinööri Lulu Ranne keskustelee tuoreessa Suomen Uutiset Show -keskusteluohjelmassa suomalaisesta mediasta ja erityisesti Yleisradion asemasta. Ohjelman vieraina ovat lakimies ja kilpailuoikeuden asiantuntija Mikko Alkio sekä johdon konsultti, Aamulehden ex-päätoimittaja Jussi Tuulensuu. Ohjelmassa selviää muun muassa, miten monitahoinen hallinnollinen rakenne Yleisradion ympärille onkaan rakentunut, mikä osaltaan on hidasteena Ylen toimintaan ja rahoitukseen kohdistuvien muutoksien tekemiselle.

Hallitus päätti tuhdista veronalennuksesta duunareille: Työn teosta jää jatkossa entistä enemmän rahaa käteen
Työn tekemisestä tulee Suomessa entistä kannattavampaa. Hallitus on päättänyt, että verotus kevenee pieni- ja keskituloisilla 525 miljoonaa euroa jo vuonna 2026 ja kevennys nousee 650 miljoonaan euroon seuraavana vuonna eli vuonna 2027.

Ilmastonmuutos oli päivänpolttava puheenaihe jo 1600-luvulla
Ilmastokeskustelu muistuttaa tänään monin tavoin 1600-luvulla käytyjä väittelyitä ja käsityksemme ilmastonmuutoksesta peilaavat yllättävällä tavalla ikivanhoja ajatuksellisia rintamalinjoja. Yhdet vaativat kulutuksen vähentämistä, toiset uskovat vihreään teknologiaan ja kolmannet kieltävät kokonaan ihmisen vaikutuksen ilmastoon.

Näin käy, kun jengit ottavat vallan yhteiskunnassa: Haiti totaalisen romahduksen partaalla
Rikollisjengit ovat käytännössä kaapanneet vallan maailman köyhimpiin kuuluvassa maassa. Haiti on maan YK-suurlähettilään mukaan lähellä tilannetta, ”josta ei ole paluuta”. Vain pikainen ulkovaltojen puuttuminen kaaokseen voisi nykäistä saarivaltion pois kuilun reunalta.

Ruuan arvonlisävero laskee – kuluttajan ostovoima vahvistuu
Arvonlisäverotusta kevennetään alentamalla 14 prosentin arvonlisäverokantaan kuuluvien hyödykkeiden verokanta 13,5 prosenttiin vuodesta 2026 alkaen, valtiovarainministeri Riikka Purra kertoi keskiviikkoiltana hallituksen puoliväliriihen tiedotustilaisuudessa.

Brittipoliisi varoitti miestä kadulla: “puhu englantia”-kehotus voi olla viharikos
Newsweek-lehti uutisoi maailmalla leviävästä videosta, jolla brittipoliisi varoittaa miestä: Kehotus vaatia toista ihmistä "puhumaan englantia" voi olla tulkittavissa vihapuheeksi. Tapauksesta syntyi kohu, sillä video antaa lohduttoman kuvan sananvapauden tilasta Isossa-Britanniassa. Videon taustoista tiedetään kuitenkin rajallisesti. Myös poliisi on ollut verrattain vaitonainen tapahtuneesta.

Valtiovarainministeri Riikka Purra: Joko saataisiin veroja oikeaan suuntaan ja kasvu liikkeelle Suomessakin?
Perussuomalaisten puheenjohtaja, valtiovarainministeri Riikka Purra postaa veroista Facebookissa ja viestipalvelu X:ssä. Purran mukaan Suomi häviää verojen ja talouskasvun Ruotsi-maaottelun.

Ministeri Ranne: Asfaltti tuoksuu taas tänä kesänä – ”Tiehankkeet työllistävät nimenomaan suomalaisia”
Liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne kertoo, että teitä korjataan taas ennätystahtiin perussuomalaisten vahtivuorolla.