Lisäksi lausuntokierrokselle lähteneessä lakiluonnoksessa esitetään, että koulujen olisi annettava mobiililaitteiden käytölle järjestyssäännöt myös välituntien ja ruokailun aikana. Lakiin ollaan myös kirjaamassa, että rehtorilla tai koulun opettajalla olisi yhdessä tai erikseen oikeus ottaa haltuunsa oppilaan puhelin tai mobiililaite, jolla oppilas häiritsee opetusta tai oppimista.
– Aikaisemmin koulumaailmassa on ollut myös niin, ettei kukaan oikein valvo kouluja. Nyt lausunnolle lähteneessä esityksessä ehdotetaan perusopetuslakia muutettavaksi siten, että myös aluehallintovirastot voisivat ottaa oma-aloitteisesti tutkittavaksi, onko perusopetuslaissa tarkoitettu opetus järjestetty lain mukaisesti.
– Sitten tähän ehdotetaan vielä lisättäväksi säännökset aluehallintovirastojen käytettävissä olevista sanktioista. Tämän hallituksen toimesta perusopetuslakia muutetaan erittäin hyvään suuntaan monelta osin. Kuria, järjestystä ja rutiineja, jotka lisäävät turvallisuuden tunnetta koulun arjessa, oppimiselle hyvän alustan ja iloa – niitä meidän lapsemme tarvitsevat, iloitsee kansanedustaja Jaana Strandman.
Kännyköiden käyttö riistäytynyt hallinnasta
Koulumaailmassa kännyköiden ja mobiililaitteiden käyttö on riistäytynyt hallinnasta. Pitkään rehtorina ja erityisopettajana toiminut Strandman teki asiasta jo vuosi sitten lokakuussa kirjallisen kysymyksen, joka nyt on onneksi edistymässä. Opettajille, rehtoreille ja kouluhenkilöstölle tarvitaan selkeää ohjeistusta ja tukea siihen, miten kännyköiden ja mobiililaitteiden kanssa toimitaan.
– Nyt perusopetuslakia ehdotetaan selkeästi muutettavaksi siten, että puhelimen käyttö oppituntien aikana sallittaisiin vain tiettyihin laissa säädettyihin tarkoituksiin, joita olisivat oppimiskäyttö tai oppilaan terveydenhuoltoon liittyvät asiat. Ehdotuksessa korostuvat myös erityisesti koulujen järjestyssäännöt ruokailun ja välituntien aikana tapahtuvalle kännyköiden ja mobiililaitteiden käytölle, Strandman kertoo.
Selkeät säännöt takaisin koulumaailmaan
Esitetyt lakimuutokset ovat pitkään olleet Strandmanille sydämen asia. Siksi hän pitää äärettömän tärkeänä, että ne saataisiin voimaan 1.8.2025 alkaen yhdessä oppimisen tuen uudistuksen kanssa. Samaan lakiluonnokseen liittyy myös esitys liikunnallisen elämäntavan edistämisestä, jota Strandman pitää äärimmäisen loistavana sitäkin.
– Uskon, että uudistukset jäsentävät koulupäivää ja että myös opetukseen ja oppimiseen keskittyminen helpottuvat, kun kouluihin saadaan lisää rauhallisuutta. Tällä hetkellä perusopetukseen tarvitaan erityisesti rutiineja ja selkeää ohjausta. Pitää palata hiukan ajassa taaksepäin niin, että meillä on selkeät säännöt, joita koulussa noudatetaan, Strandman pohtii.
Kännykät aiheuttavat paljon ongelmia
Mobiililaitteet aiheuttavat kouluissa monenlaisia ongelmia, kuten keskittymisvaikeuksia, tarkkaavaisuuden puutetta, havainnointikyvyn puutetta ja mobiililaitteiden välityksellä tapahtuvaa kiusaamista. Strandman uskoo, että kännykän näytön tuijottamisella täytyy olla vaikutuksia myös silmien ja aivojen kehittymiseen ja sitä kautta oppimiseen kokonaisuudessaan.
– Kyllähän me itsekin huomaamme, miten silmämme väsyvät, kun jatkuvasti työskentelemme ruutujen ääressä. Pitäisi enemmän vain päästä mobiililaitteista irti ja keskittyä lakiehdotuksessakin esitettyyn liikunnallisen elämäntavan lisäämiseen. Ainakin välitunnit pitäisi käyttää liikkumiseen. Koulujen järjestyssäännöillä pystytään jatkossa vahvemmin ohjaamaan mobiililaitteiden käyttöä nimenomaan välitunneilla ja ruokailutilanteissa, Strandman sanoo.
Nykytilanne on ongelmallinen
Myös nykylain mukaan opettajilla ja rehtoreilla on oikeus ottaa haltuunsa sellainen esine, jolla opetusta tai oppimista häiritään. Strandman on nähnyt nykytilanteessa ongelmalliseksi sen, että laissa ei ole riittävän hyvin säädetty, mikä on häiritsevää käyttäytymistä. Kun kännykän käyttö rajataan selkeästi vain opetustarkoitukseen tai terveydenhuoltoon, muuttuu tilanne hyvin selkeäksi.
– Tämä auttaa myös vanhempien kanssa tehtävää yhteistyötä. Kun on selkeä laki, niin tulkinta jää pois. Minulla on 25 vuoden tausta rehtorina, erityisopettajana, sivistystoimenjohtajana ja liikunnanohjaajana ennen kansanedustajuuttani. Sen vuoksi katson ilolla näitä uudistuksia, jotka haastavat koulujen toimintakulttuuria. Nyt ei tehdä enää niin kuin ennen on tehty, vaan joudutaan oikeasti myös kouluissa miettimään näitä asioita uudestaan, Strandman kertoo.
Yhteisöllistä sopimista lisää
Rehtoreille ja opettajille on siis ensi vuonna tulossa helpotusta kännyköiden ja mobiililaitteiden aiheuttamiin ongelmiin puuttumiseksi. Sitä odotellessa Strandman neuvoo lisäämään yhteisöllistä sopimista kouluissa ongelmatilanteiden vähentämiseksi.
– Jos yhteisöllisesti pystytään asioista sopimaan myös huoltajien kanssa kouluissa ja siihen oikein panostetaan, jos asioista yhdessä vanhempainilloissa ja isommissa tilaisuuksissa koko koulun henkilöstön kanssa pystytään luomaan kullekin koululle omia toiminnallisia tavoitteita, niin harvoin kouluissa tulee järjestyshäiriöitä, Strandman uskoo.