Lakiesityksessä ehdotetaan mikroliikenneluvan käyttöönottamista. Lupa antaisi kunnille tehokkaan ja joustavan työkalun mikroliikennepalveluiden ohjaamiseen kunnan alueella. Käytännössä sähköpotkulautojen tai muiden mikroliikkumisvälineiden ammattimainen vuokralle tarjoaminen edellyttäisi jatkossa kunnan myöntämää mikroliikennelupaa.
– Hallitus esittää myös 0,5 promillen rajaa kevyen sähköajoneuvon ja moottorilla varustetun polkupyörän kuljettamiseen. Lisäksi liikenteenvalvojille annettaisiin mahdollisuus puhalluttaa polkupyöräilijä sekä kevyen sähköajoneuvon tai moottorilla varustetun polkupyörän kuljettaja liikenteessä, kerrotaan liikenne- ja viestintäministeriön tiedotteessa.
Lisäksi esityksellä korotettaisiin mikroliikenteen liikennevirhemaksuja ja otettaisiin käyttöön uudet liikenteenohjauslaitteet, joilla mahdollistetaan kevyiden sähköajoneuvojen ohjaaminen erillään polkupyöristä.
Tavoitteena nolla liikennekuolemaa
Jo nyt sähköpotkulaudan ja muiden kevyiden sähköajoneuvojen kuljettamista koskevat useat lait. Sähköpotkulautailijaa koskevat samat liikennesäännöt kuin polkupyöräilijää. Sähköpotkulaudalla tai kevyellä sähköajoneuvolla ei saa kuljettaa matkustajia, ellei siinä ole matkustajalle omaa istuinta. Kuljettaja ei saa myöskään olla päihtynyt, väsynyt tai muussa vastaavassa tilassa, mikä heikentäisi hänen edellytyksiään ajaa turvallisesti.
– Suomen tavoitteena on nolla liikennekuolemaa ja vakavaa loukkaantumista vuonna 2050. Tavoite on todella kova, ja siihen pääseminen edellyttää myös sitä, että sähköpotkulaudat saadaan ruotuun. Holtiton ajelu humalassa on saatava loppumaan myös sähköpotkulaudoilla. Tähän esitämme ratkaisuksi promillerajaa. Lainsäädännön korjaamisen lisäksi tarvitsemme vaikuttavampaa viestintää ja liikennekasvatusta, liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne sanoo.
Lakimuutosten on tarkoitus tulla voimaan 1.5.2025.