

LEHTIKUVA
Halla-aho: Polttoaineiden hinnan nousu ei vaikuta autoilun määrään eikä näin ollen päästöihin – “Se on pelkkää rahastusta”
Perussuomalaisten puheenjohtaja Jussi Halla-ahon mukaan ongelmana sekä suomalaisessa että yleensäkin länsieurooppalaisessa ajattelussa on se, että ilmastotekona pidetään itsensä kurittamista ja syyllistämistä.
– Ei tämä ehkäise ilmastonmuutosta. Se, että teini-ikäiset kärsivät ilmastoahdistuksesta, ei ehkäise ilmastonmuutosta. Ilmastonmuutosta torjutaan sellaisella kokonaisvaltaisella politiikalla, joka globaalisti vähentää nettopäästöjä ja ohjaa teollisuutta ja liikennettä kohti vastuullisia toimintatapoja.
Tehtaan piippu Suomessa on ympäristöteko
Perussuomalaiset ovat usein todenneet, että suomalainen tehtaanpiippu on paras ilmastoteko, koska vaihtoehto suomalaiselle tehtaanpiipulle on kiinalainen tehtaanpiippu.
– Ympäristöministerin mielestä Suomessa ei kannata valmistaa vessapaperia. Kyllä kannattaa. On paljon parempi, että se valmistetaan Suomessa, kuin että se valmistettaisiin Kiinassa ja tuotaisiin dieseliä käyttävillä laivoilla sieltä Suomeen, Halla-aho sanoo.
Kyse ei kuitenkaan ole vain siitä, mikä on oikeudenmukaista tai mikä on globaalien ilmastotavoitteiden kannalta järkevää.
– Kyse on myös siitä, että Suomi on suomalaisten kotimaa. Päätöksentekijöiden tehtävänä ei voi olla ainoastaan maailman pelastaminen, etenkään kun se ei mittasuhteet huomioiden ole meidän käsissämme. Suomessa päättäjien on huolehdittava siitä, että Suomessa on mahdollista elää, liikkua, yrittää ja tehdä työtä. Jos nämä edellytykset tärvellään, loppuu myös Suomen ja suomalaisten kyky tehdä mitään suurempien tavoitteiden hyväksi.
Polttoaineiden verotus siirtyy tuotteiden hintoihin
Halla-aho totesi, että nykyään on helppoa julistaa ilmastosanomaa. Monet puolueet, etenkin keskusta, ovat kuitenkin havainneet, että ylevien tavoitteiden toteuttaminen on paljon vaikeampaa, koska sillä on hintalappu, ja hinnan maksaa tavallinen suomalainen.
– Kun polttonesteiden hinnat nousevat, sen maksaa autoilija. Sen maksaa myös jokainen kuluttaja, koska kuljetuskustannukset siirtyvät kuljetettavien tuotteiden hintoihin. Kuljetuskustannusten kasvu heijastuu kuljetusalan työllisyyteen, joka taas heijastuu kansalaisten ostovoimaan ja sitä kautta myös palvelualojen menestymisedellytyksiin. Kaikki vaikuttaa kaikkeen.
– Polttoaineiden verotus on aivan eri asia kuin vaikkapa tupakan, alkoholin ja makeisten verotus. Minä asun Helsingissä. En juurikaan tarvitse enkä käytä omaa autoa. Tilanne on kuitenkin aivan toinen suurimmassa osassa Suomea. Eivät ihmiset aja autolla huvikseen vaan päästäkseen töihin, kauppaan, kouluun ja palvelujen ääreen. Tämä merkitsee sitä, että polttoaineiden hinnan nousu ei vaikuta autoilun määrään eikä näin ollen päästöihin. Se on pelkkää rahastusta. Kun liikkumisen hinta nousee, se vaikuttaa siihen, miten kaukaa kotoa ihmisen kannattaa ottaa työpaikka vastaan. Se vaikuttaa siihen, paljonko hänelle jää tuloistaan käteen, Halla-aho sanoi.
SUOMEN UUTISET
Artikkeliin liittyvät aiheet
- ympäristöministeri kurjistaminen hintojen nousu kuluttajat polttoaineiden hinta autoilijat suomalaiset Kiina ilmastopolitiikka perussuomalaiset Jussi Halla-aho verotus Teollisuus
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita


Ronkainen hallituksen ilmastotoimista: Sähköautoja ajetaan kuin käärmettä pyssyyn – “Talon lämmittäminen tuntuu olevan ilmastorikos”

Hakkarainen: Ilmastopolitiikasta EU-liittovaltiokehityksen keppihevonen

Laakso lataa täyslaidallisen pääministeripuolueen ilmastointoilusta: Polttomoottoriautojen täyskielto täyttä huuhaata – ”Kansa ei tule millään hyväksymään”

Polttoainelasku kallistumassa jo ensi vuonna – Meri: ”Järkyttävää tavallisen kansalaisen kyykyttämistä”

Perussuomalaiset tyrmää Liskin työryhmän ideat liikenteen päästöjen vähentämiseksi: ”Ajetaanko tässä autoilun Neuvostoliittoa?”

Tutkimus selvitti: Autoilevat omakotitaloasujat joutuvat hallituksen ilmastotoimien maksajiksi

VM:n ja SP:n entinen osastopäällikkö Pikkarainen ryöpyttää hallituksen ilmastorahastovisioita

Turtiainen: Ilmastovuosikertomus kuin kärsimyskäsikirja – “Suomalaisten osuus tästä globaalista ilmiöstä on yhtä merkityksetön kuin yhden silakan pissa Itämeressä”

Tynkkynen: Millä turvataan liikuntarajoitteisten suomalaisten liikkuminen hallituksen ilmastotoimien nostaessa kustannuksia?
Viikon suosituimmat

Hallitus on alentanut jakeluvelvoitetta, polttoaineveroa ja ajoneuvoveroa – ministeri Ranne: ”Me rakennamme Suomea, jossa ei mennä autoilijan kukkarolle”
Suomi on autokansaa, ja tämä näkyy myös hallituksen teoissa, sanoo perussuomalainen liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne.

Entinen työväenpuolue vasemmistoliitto kannustaa nyt terveitä työikäisiä ideologiseen lorvailuun sosiaalitukien varassa
Vasemmistoliiton puheenjohtaja Minja Koskela katsoo, että Suomessa terveellä ihmisellä tulisi olla mahdollisuus siirtyä oleskelemaan sosiaalituilla, toisten veronmaksajien kustantaessa hänen elämisensä. Perussuomalaisten kansanedustaja Miko Bergbom sen sijaan linjaa, että perussuomalaisille on päivän selvää, että ideologisesti työttömällä ei pidä olla oikeutta muiden veronmaksajien kustantamaan tukeen.

Eduskuntaryhmän pääsihteeri: Vihervasemmisto voitti vaalit – tätä se tarkoittaa kunnissa ja hyvinvointialueilla
Suomen yli puhalsi alue- ja kuntavaaleissa vihervasemmistolainen puhuri, mikä tarkoittaa kuntiin ja hyvinvointialueille kylmää kyytiä, kirjoittaa perussuomalaisten eduskuntaryhmän pääsihteeri Olli Immonen.

Kansanedustaja Antikainen: Tekoäly analysoi Luonnonvarakeskuksen vastaukset ja ehdotti sitten kantelun tekemistä
Perussuomalaisten kansanedustaja Sanna Antikainen esitti Luonnonvarakeskukselle (Luke) joukon suoria kysymyksiä susikannan kehityksestä, kanta-arvion menetelmistä, laittoman tappamisen arvioinnista ja kansainvälisestä raportoinnista. Hän antoi Lukelle kaksi viikkoa aikaa vastata viralliseen tietopyyntöönsä. Määräaika kului kuitenkin umpeen ilman vastauksia. Vastaukset saapuivat vasta sen jälkeen, kun Antikainen oli 8.4. lähettänyt medialle tiedotteen vastaamattomasta tietopyynnöstä, ja tiedote oli julkaistu Suomen Uutisissa. Luke toimitti vastaukset sähköpostitse samana iltana klo 20.27.

Ministeri Lulu Ranne pistäisi koko Yleisradion johdon vaihtoon: ”Kun on tulosvastuu, niin tulos tai ulos”
Liikenne- ja viestintäministeri, diplomi-insinööri Lulu Ranne keskustelee tuoreessa Suomen Uutiset Show -keskusteluohjelmassa suomalaisesta mediasta ja erityisesti Yleisradion asemasta. Ohjelman vieraina ovat lakimies ja kilpailuoikeuden asiantuntija Mikko Alkio sekä johdon konsultti, Aamulehden ex-päätoimittaja Jussi Tuulensuu. Ohjelmassa selviää muun muassa, miten monitahoinen hallinnollinen rakenne Yleisradion ympärille onkaan rakentunut, mikä osaltaan on hidasteena Ylen toimintaan ja rahoitukseen kohdistuvien muutoksien tekemiselle.

Ilmastonmuutos oli päivänpolttava puheenaihe jo 1600-luvulla
Ilmastokeskustelu muistuttaa tänään monin tavoin 1600-luvulla käytyjä väittelyitä ja käsityksemme ilmastonmuutoksesta peilaavat yllättävällä tavalla ikivanhoja ajatuksellisia rintamalinjoja. Yhdet vaativat kulutuksen vähentämistä, toiset uskovat vihreään teknologiaan ja kolmannet kieltävät kokonaan ihmisen vaikutuksen ilmastoon.

Saksan tuleva hallitus haluaa kieltää valehtelun ja viedä kansankiihottajilta oikeuden asettua ehdokkaaksi vaaleissa
Saksan kristillisdemokraattien ja demarien hallituskoalitio aikoo säätää desinformaation levittämisen rangaistavaksi teoksi. Valeuutisten levittämistä tehostavien verkkorobottien käyttö kielletään. Mediaa valvomaan se haluaa oman koneistonsa. Kritiikissä kysytään, aikooko mustapunahallitus perustaa myös totuusministeriön.

Yhdysvallat: Valkoinen talo ehdottaa julkisen yleisradiotoiminnan rahoituksen lopettamista

SDP vaatii lähivaalien jälkeen ”reilumpaa” politiikkaa, eli löyhempää talouskuria sotealueille – Miko Bergbom muistuttaa karuista tosiasioista
SDP:n kansanedustaja Tytti Tuppuraisen mukaan alue- ja kuntavaalien tulos kertoo halusta inhimilliseen politiikkaan, mikä demarien kielellä käytännössä tarkoittaisi taloudellisista tavoitteista joustamista. Perussuomalaisten kansanedustaja Miko Bergbom muistutti eilisessä A-studiossa edustajakollegaansa, että hyvinvointiyhteiskunnan pystyssä pysyminen on ensisijainen tavoite - ja samalla paras tukiverkko pienituloiselle ihmiselle.

Valtiovarainministeri Riikka Purra: Joko saataisiin veroja oikeaan suuntaan ja kasvu liikkeelle Suomessakin?
Perussuomalaisten puheenjohtaja, valtiovarainministeri Riikka Purra postaa veroista Facebookissa ja viestipalvelu X:ssä. Purran mukaan Suomi häviää verojen ja talouskasvun Ruotsi-maaottelun.
Uusimmat
Toimitus suosittelee
PS Naiset 1/2025

Lue lisää
Perussuomalainen 1/2025

Lue lisää