

LEHTIKUVA
Halla-aho pitää taksiliikenteen vapauttamista kyseenalaisena: “Erilaisilta lieveilmiöiltäkään tuskin vältytään”
Taksiliikenteen vapauttaminen on sekä ammattimaisesti toimivien yrittäjien että asiakkaan kannalta huono muutos, sanoo perussuomalaisten puheenjohtaja Jussi Halla-aho.
– Se kannattaisi perua ainakin osittain. Muuten tulevat eduskunnat joutuvat korjailemaan nyt tehtäviä virheitä.
Nähty ja kokeiltu länsinaapurissa
Halla-ahon mielestä on perusteltua, että matkojen hinnat voivat lento- ja raideliikenteen tavoin vaihdella ruuhkapiikkien ja hiljaisten hetkien välillä, mutta muuten hinnoittelun vapauttaminen tekee taksin käyttämisestä vaikeaa ja hankalasti ennakoitavaa.
– Tilaustakseissa ongelmat eivät ole niin suuria, mutta miten jatkossa toimitaan taksitolpalla tai vaikkapa lentokentän tai rautatieaseman taksijonossa? Näissä tilanteissa suuri määrä ihmisiä on saatava nopeasti autoihin. Eivät asiakkaat voi käydä neuvottelemassa useamman kuskin kanssa hinnoista. Tuleeko ratkaisuksi se, että eri taksiyhtiöt perustavat omat tolppansa?
– Ongelma ei ratkea sillä, että hinnat ovat nähtävissä esimerkiksi lasiin kiinnitetystä tarrasta kuten Ruotsissa. Eikä satunnainen taksinkäyttäjä, kuten turisti, pysty muutenkaan arvioimaan, onko hänelle tarjottu hinta kohtuullinen vai ei. Tämä kaikki on jo nähty ja kokeiltu länsinaapurissa, Halla-aho kirjoittaa Facebookissa.
Oikeita takseja vaikea erottaa pimeistä kyydeistä
Halla-aho ihmettelee, mitä hyvää saavutetaan sillä, että taksilta ei vaadita taksamittaria tai edes katolla olevaa taksikylttiä. Asiakkaan kannalta oikeiden taksien erottaminen mahdollisesti hengenvaarallisista pimeistä takseista vaikeutuu oleellisesti.
– Kaikkein huonoin muutos on kuljettajatutkinnosta luopuminen. Hallitus ilmeisesti näkee taksinkuljettamisen työnä, jota pystyy tekemään kuka tahansa. Jo nyt ainakin pääkaupunkiseudulla törmätään usein tilanteisiin, joissa kuljettaja ei osaa suomea eikä tunne kaupunkia, ja jossa matkustajan tehtäväksi jää toimia kartanlukijana. Tämäkin kehitys kiihtyy lakimuutoksen jälkeen.
– On vähän vaikea välttää ajatusta, että taksialasta halutaan luoda todella matalan kynnyksen sisäänheittoala, jolle voidaan työllistää (eli poistaa kortistosta) loputon määrä sellaisia ihmisiä, jotka eivät työllisty mihinkään muualle. Se, että takseja on liikaa, johtaa kuitenkin siihen, että tienestit laskevat, koska asiakaspohja ei kasva, Halla-aho huomauttaa.
Toimivaa järjestelmää ei kannata panna säpäleiksi
Halla-aho epäilee, että ne kuljettajat, joilla on edellytyksiä tehdä muitakin töitä, poistuvat vähitellen alalta, jolloin taso laskee entisestään.
– Erilaisilta lieveilmiöiltäkään tuskin vältytään. Ylisaturoitu pizza-ala on hyvä vertailukohta. Kun tarjontaa on enemmän kuin kysyntää, aletaan myydä kassan ohi, väärentää kirjanpitoa, laiminlyödä kaikkinaisia velvoitteita ja ääritapauksissa taistella reviireistä rautaputkien avulla.
– “Sääntely” kuulostaa tunkkaiselta ja “vapauttaminen” hyvältä. Joissakin tapauksissa sääntely kuitenkin palvelee sekä palvelun tarjoajaa että sen käyttäjää. Suomessa on eurooppalaisittain, ja varsinkin Ruotsiin verrattuna, toimiva ja laadukas taksijärjestelmä, jota ei kannattaisi panna säpäleiksi, Halla-aho toteaa.
SUOMEN UUTISET
Artikkeliin liittyvät aiheet
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita


Meri ja Elomaa: Hallituksen korjattava budjettiriihessä Kela-kyytien ongelmat

Lehto: Miten varmistetaan vammaisten asiakkaiden taksimatkojen turvallisuus, jos kuljettajat eivät osaa suomen kieltä?
Viikon suosituimmat

Intia juhlii hiilenlouhinnan ennätystä – Suomi murehtii porojen röyhtäyksiä
Suomessa murehditaan lehmien pieruja ja porojen röyhtäyksiä, jotka ilmastoaktivistien mukaan tuhoavat koko maailman ilmaston. Samaan aikaan Intiassa juhlitaan sitä, että maa tuottaa enemmän hiiltä kuin koskaan. Intialaiset iloitsevat, koska edullinen fossiilinen polttoaine tarkoittaa heille halpaa energiaa, talouskasvua ja omavaraisuutta.

SDP jälleen turpo-kuutamolla – kun Lulu Ranne totesi, ettei suomalainen puolustusteollisuus välttämättä hingu työntekijöiksi venäläisiä, demarit menivät välittömästi epäkuntoon
Vaikuttaisi itsestäänselvyydeltä, että suomalainen puolustusteollisuus toivoo työvoimaa, joiden lojaliteeteista voidaan kohtuullisella varmuudella mennä takuuseen. Yhtä lailla vaikuttaa itsestäänselvältä, etteivät Suomeen saapuvat venäläiset sattuneesta syystä ole puolustusvoimien ykkösrekryjä. Asian ääneensanominen aiheutti kuitenkin Hämeenlinnan valtuustossa melkoisen demariäläkän.

Yle-pomo Merja Ylä-Anttila skippasi viime viikolla kysymyksen Yleisradion vasenkallistumasta – ”Mikään tutkimus ei tällaista todista…”
EVA:n juuri julkaistu syksyn 2024 arvo- ja asennetutkimus paljastaa, että jopa 40 prosenttia suomalaisista katsoo Yleisradion uutisoinnin oleva vasemmalle kallellaan. Perussuomalaisten kansanedustaja Pekka Aittakumpu kysyi viime viikolla samasta asiasta Yleisradion toimitusjohtajalta Merja Ylä-Anttilalta, joka tuolloin katsoi, että kysymykseen vastaaminen on hankalaa.

Vihreät syyllistää suomalaisia rasismista – samaan aikaan vihreä kansanedustaja syynää julkisista tapahtumista ihmisten ihonväriä
Vihreät lähtee kunta- ja aluevaaleihin ylimielisessä woke-asennossa, eli puolue solvaa nyt äänestäjiä rasisteiksi. Kaksisuuntaisesta keskustelusta kieltäytyneen puolueen arvioidaan jo olevan kriisitilassa.

Musk-viha roihuaa ja Teslat palavat – erityisesti transseksuaalit vihaavat maailman rikkainta miestä
Elon Muskin omistaman yrityksen valmistamat sähköautot ovat joutuneet vasemmistolaisten vihan kohteeksi. Tesloja on naarmutettu, sotkettu maalilla ja tuhottu polttopulloilla. Erityisesti transseksuaalit tuntuvat vihaavan Elon Muskia. Tuleeko Tesla-mellakoista uusi Black Lives Matter -ilmiö?

Vieläkö muistat? Sanna Marin kiisti kielitaidottomien hoitajien aiheuttavan ongelmia – nyt hoitajaliitto SuPer pelkää vieraskielisten hoitajien vaarantavan jo potilasturvallisuutta
Suomen lähi- ja perushoitajaliitto Superin julkaisema tuore selvitys viimeistään osoittaa kaikille, että sotealan ongelmia ei ole mahdollista korjata siten, että alalle aktiivisesti haalitaan henkilökuntaa maailman toiselta puolelta. Vielä eduskuntavaalien 2023 alla monet eturivin poliitikot kuitenkin pyrkivät kiistämään kielitaidottomien hoitajien työyhteisölle aiheuttamat ongelmat ja työyhteisölle kasaantuvan lisäkuorman.

Yle painostaa hallitusta likaisilla menetelmillä – Antikainen: Johtajat vaihtoon
Yleisradion toiminnassa on havaittu vakavia epäkohtia muutosneuvotteluiden jälkeen, ja irtisanomisten perusteet ovat herättäneet runsaasti kysymyksiä. Perussuomalaisten kansanedustaja Sanna Antikainen vaatii, että Ylen tulee leikata kustannuksiaan hallinnon ja byrokratian puolelta sen sijaan, että se lakkauttaa suositut ohjelmat ja irtisanoo arvostettuja toimittajia.

EVA:n tutkimuksen tulos on karua luettavaa Ylestä – Vigelius: ’’Puolueellisuus ei kuulu verorahoitteiseen mediaan’’
Tänään julkaistun EVA:n Arvo- ja asennetutkimuksen mukaan jopa 40 prosenttia suomalaisista arvioi Yle Uutisten painottavan tiedonvälityksessään vasemmistolaista näkökulmaa.

Perussuomalaisten kuntavaaliehdokas Mika Merano: Miksi Helsinki päätti lähettää 350 000 euroa Gazaan? – ”Kaupunkilaisten rahaa heitetty täysin hukkaan kohteisiin, jotka eivät hyödytä veronmaksajaa”
Helsinkiläinen Mika Merano herättelee kunta- ja aluevaalien alla keskustelua verovarojen käyttökohteista ja rahankäytön avoimuudesta. Monissa kunnissa verovaroja törsätään hankkeisiin, joilla ei ole mitään yhteyttä kunnan asukkaiden palveluihin ja hyvinvointiin. Merano painottaa, että kuntien tehtävä ei voi olla toimia hyvesignaloivana runsaudensarvena. - Lähtökohtaisesti on aina ajateltava, että jokaisen veroeuron tulee tavalla tai toisella tulla suoraan takaisin sen maksajalle.

Bernerin taksilaki kylvää tuhoa, mutta korjaus tulee: Taksisääntelyn uudistus eduskuntaan vielä tänä vuonna – ”Kuljettajien vaatimustasoa tiukennetaan huomattavasti”
Hallitus panostaa arjen sujuvuuteen ja turvallisuuteen uudistamalla taksialan sääntelyä. Tavoitteena on palauttaa Suomeen turvalliset taksit ja luottamus koko taksialaan. Pitkään valmisteltu hallituksen esitys on tarkoitus antaa eduskuntaan vielä tämän vuoden puolella, syysistuntokaudella 2025.
Uusimmat
Toimitus suosittelee

Lue lisää
PS Naiset 1/2025

Lue lisää
Perussuomalainen 1/2025

Lue lisää