

LEHTIKUVA/KUVITUSKUVA
EU:lla taas ketunhäntä kainalossa: ”Jokainen maksaisi tankatessaan veroa Brysseliin”
Keskustelut EU:n liikenteen päästökauppasuunnitelmasta käyvät kuumana. Kriitikot puhuvat ”bensiiniverosta” ja uumoilevat unionin yrittävän käydä suoraan kuluttajan kukkarolle. Lompsa ammottaa pian tyhjyyttään, koska sinne tunkevat nyt liian monet kourat.
Liikenne- ja lämmityspolttoaineiden EU:n laajuinen päästökauppa on osa jättimäistä Fit for 55-ilmastopakettia, jonka avulla unionin päästöt pitäisi pudottaa 55 prosenttiin vuoden 1990 tasosta. Perusteollisuuden ja energiasektorin päästökauppa on jo käynnissä ja se realisoituu esimerkiksi Helsingin kaukolämmön järkyttävänä hinnannousuna.
Bensan, dieselin ja polttoöljyn päästökauppa alkaisi suunnitelman mukaan vuonna 2026 ja ensimmäisenä vuonna kaupan olisi 1,1 miljardia hiilidioksiditonnia. Myytävän määrää leikattaisiin 5 prosenttia vuodessa ja näin päästäisiin unionin edellyttämään lopputulokseen. Päästökauppa voisi käytännössä johtaa siihen, että polttoaineiden hinnat harmonisoitaisiin koko EU:n alueella.
”Bensaveron” maksaminen unionille herättää vahvoja tunteita, sillä se veisi taas kansallista päätäntävaltaa Brysselin kammareihin. Polttoaineiden verotus on useissa maissa jo muutenkin kovaa, eikä siihen välttämättä tarvita enää ylimääräistä kakun jakajaa.
”EU vie rahat ja kasvattaa omaa budjettiaan”
Ruotsissa sosialidemokraatit, keskusta ja liberaalit ovat varovaisen myönteisiä ”EU:n bensaverolle”. Ruotsidemokraatit edellyttävät jäsenvaltioiden oman päätäntävallan säilyttämistä.
– Emme ole sellaisen esityksen takana, joka käy suoraan ruotsalaisen kuluttajan kukkarolle, sanoo ruotsidemokraattien ympäristöpoliittinen asiantuntija Martin Kinnunen.
– Olen huolissani siitä, että EU vie systeemistä rahat ja kasvattaa sen varjolla omaa budjettiaan. Periaatteessa jokainen maksaa sitten tankatessaan eräänlaista veroa Brysseliin. Tämä on uhka kansalliselle itsemääräämisoikeudelle.
Suomessa tuetaan naisten sähköautoilua
Ruotsidemokraatit eivät ole lyöneet lukkoon lopullista kantaansa liikenteen päästökauppaan. Paljon riippuu siitä, miten lopputulema kohtelee kuluttajia ja elinkeinoelämää.
Suomen hallitus on jo hyväksynyt fossiilittoman liikenteen tiekartan. Jakeluvelvoitteen muutos tietää vaikkapa dieselpolttoaineen hintaan 60 sentin korotusta litralta vuoteen 2030 mennessä. Tiekartalla pysymistä saattaa auttaa myös vihreän ympäristöministeriön suunnitelma naisten sähköautoilun tukemisesta.
SUOMEN UUTISET
Artikkeliin liittyvät aiheet
- harmonisointi perusteollisuus naisten sähköautoilun tukeminen bensiinivero bensan ja dieselin hinta energiasektori Fit for 55 jakeluvelvoite Martin Kinnunen Fossiilittoman liikenteen tiekartta polttoaineiden verotus kansallinen itsemääräämisoikeus Euroopan unioni Päästökauppa Ruotsidemokraatit EU
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita


Suomessa on nyt EU-alueen kolmanneksi kallein bensa – Tavio: ”Autoilijoilta kerätään rahaa, joka menee kehitysapuna Afrikkaan”

Purra: “Mikäli koko hallituskausi olisi edistetty perussuomalaista politiikkaa, suomalaisella olisi omassa maassaan muutakin kuin maksajan rooli”

Inflaatio kurittaa amerikkalaisia, bensan hinta ennätyskorkealla – Biden kehottaa kansaa sähköauto-ostoksille

Kokoomus ei halua keventää polttoaineen verotusta – perussuomalaiset pitävät korkeita pumppuhintoja kurittamisena

Polttoaineiden hinnat pilvissä – kasvavat ilmastotoimet ajavat suomalaisia energiaköyhyyteen: ”Kyllähän tämä hirvittää”

Dieselin hinnannoususta jopa 500 miljoonan euron lisäkustannus kuljetusalalle – Koponen: Hallituksen toimet syövät kotimaisen teollisuuden kilpailukyvyn

Perussuomalainen Nuoriso käynnisti uuden kansalaisaloitteen: Kertaluontoinen ja tarkkarajainen elvytyspaketti autoilulle

Mäkynen: Olisiko jo aika luopua dieselin käyttövoimaverosta?
Viikon suosituimmat

Käsittämätön kahakka vaaliteltalla – Sofia Virta usutti avustajiaan häiriköimään työtään tekevää toimittajaa – kameraa revittiin kädestä, naamaan läpsittiin vaaliesitteillä
”En ole 20 toimittajavuoden aikana nähnyt poliitikkoa, joka hoitaisi mediasuhteitaan yhtä ala-arvoisesti.”

Hallitus on alentanut jakeluvelvoitetta, polttoaineveroa ja ajoneuvoveroa – ministeri Ranne: ”Me rakennamme Suomea, jossa ei mennä autoilijan kukkarolle”
Suomi on autokansaa, ja tämä näkyy myös hallituksen teoissa, sanoo perussuomalainen liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne.

Vaalivalvojaiset – suora lähetys

Entinen työväenpuolue vasemmistoliitto kannustaa nyt terveitä työikäisiä ideologiseen lorvailuun sosiaalitukien varassa
Vasemmistoliiton puheenjohtaja Minja Koskela katsoo, että Suomessa terveellä ihmisellä tulisi olla mahdollisuus siirtyä oleskelemaan sosiaalituilla, toisten veronmaksajien kustantaessa hänen elämisensä. Perussuomalaisten kansanedustaja Miko Bergbom sen sijaan linjaa, että perussuomalaisille on päivän selvää, että ideologisesti työttömällä ei pidä olla oikeutta muiden veronmaksajien kustantamaan tukeen.

Eduskuntaryhmän pääsihteeri: Vihervasemmisto voitti vaalit – tätä se tarkoittaa kunnissa ja hyvinvointialueilla
Suomen yli puhalsi alue- ja kuntavaaleissa vihervasemmistolainen puhuri, mikä tarkoittaa kuntiin ja hyvinvointialueille kylmää kyytiä, kirjoittaa perussuomalaisten eduskuntaryhmän pääsihteeri Olli Immonen.

Wille Rydman: Helsingin poliittisesta ilmapiiristä tulossa punavihreä – ”Ihmiset tulevat ainakin näkemään, mihin suuntaan Helsinkiä ei pidä viedä”
Perussuomalaiset saa Helsinkiin pienen valtuustoryhmän. - Teemme valtuustossa kaiken sen minkä voimme. Edustamme tervehenkistä sinivalkoista politiikkaa, ja pidämme ääntä senkin edestä, minkä vaalituloksessa menetimme, Wille Rydman sanoo ja kehottaa ammentamaan valituloksesta sisua.

Kansanedustaja Antikainen: Tekoäly analysoi Luonnonvarakeskuksen vastaukset ja ehdotti sitten kantelun tekemistä
Perussuomalaisten kansanedustaja Sanna Antikainen esitti Luonnonvarakeskukselle (Luke) joukon suoria kysymyksiä susikannan kehityksestä, kanta-arvion menetelmistä, laittoman tappamisen arvioinnista ja kansainvälisestä raportoinnista. Hän antoi Lukelle kaksi viikkoa aikaa vastata viralliseen tietopyyntöönsä. Määräaika kului kuitenkin umpeen ilman vastauksia. Vastaukset saapuivat vasta sen jälkeen, kun Antikainen oli 8.4. lähettänyt medialle tiedotteen vastaamattomasta tietopyynnöstä, ja tiedote oli julkaistu Suomen Uutisissa. Luke toimitti vastaukset sähköpostitse samana iltana klo 20.27.

Miko Bergbom: Perussuomalaiset on politiikan hammaslääkäri, SDP karkkipussi
Kansanedustaja Miko Bergbom vertaa perussuomalaisten toimivan politiikassa kuin hammaslääkäri, joka tekee oikeita asioita, mutta jonka tuoliin ei ehkä aina ole niin kiva istahtaa. Vastaavasti SDP toimii politiikassa tarjoten äänestäjilleen pulleaa karkkipussia. - Surullisena olen seurannut SDP:n ”kaikki voi tehdä velaksi” -kampanjaa. Rahaa on helppo luvata lisää, mutta pelkään sitä, että SDP:n lupaukset tulevat johtamaan ympäri Suomea kuntaveron korotuksiin, Bergbom sanoo.

Samuli Salminen ja Simo Grönroos avaavat karuja tutkimustuloksia: Maahanmuutto ei ole ratkaisu väestön ikääntymiseen vaan Ponzi-pyramidihuijaus, joka pahentaa tilannetta

Puoluesihteeri Vuorenpää vaalituloksesta: Tämä on opetus
Uusimmat

Ilmastonmuutos oli päivänpolttava puheenaihe jo 1600-luvulla

Suomen antama kehitysapu väheni 165 miljoonaa euroa yhdessä vuodessa
Toimitus suosittelee
PS Naiset 1/2025

Lue lisää
Perussuomalainen 1/2025

Lue lisää