Autoilija tankkaamassa. Sanna Marin Säätytalolla. Kuvituskuvaa. / LEHTIKUVA
Etelä-Euroopalle lahjarahaa – suomalaiselle autoilijalle ennätyksellinen polttoaineveron korotus
Polttoainevero nousi tänään lauantaina. Bensiinin korotus on 6,6 senttiä litralta ja dieselin 6,9 senttiä. Verojen odotetaan siirtyvän sellaisenaan polttoaineiden hintoihin. Hintojen nousu tympii laajalti.
Autoliitto toteaa bensiinin valmisteveronkorotuksen olevan kovempi kuin kertaakaan tällä vuosituhannella.
– Toiseksi suurin korotus oli vajaat neljä senttiä vuonna 2008. Dieselin veroa korotettiin peräti yli kymmenellä sentillä kahdeksan vuotta sitten, mutta tuolloin alennettiin samalla käyttövoimaveroa”, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen toteaa.
Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n johtaja Petri Murto arvioi Ylellä muutoksen tarkoittavan yksittäiselle ajoneuvoyhdistelmälle noin 10 000 euron lisälaskua vuodessa.
Palkansaajien tutkimuslaitoksen tutkimusjohtaja Tuomas Kosonen kertoi STT:lle viime viikolla, että veron korotus vaikuttaa enemmän polttoaineen hintaan haja-asutusalueilla, mikä johtaa alueelliseen epätasa-arvoon. Asiasta kertoo muun muassa Savon Sanomat.
Vaikka hallitus päätti verronkorotuksesta jo viime vuoden puolella, osuu se käytännössä päällekkäin Etelä-Eurooppaan suunnatun äärimmäisen avokätisen EU-elpymispaketin kanssa. Hallitus on yrittänyt selitellä, että rahan syytäminen ulkomaille parantaa Suomen kilpailukykyä. Nyt kaikkia autoilla liikkuvia sekä varsinkin kuljetusyrittäjiä kepitetään olan takaa. Tilannetta on vaikea selittää kotimaiselle äänestäjäkunnalle.
Hintojen nousu tympii
Polttoaineiden hintojen nousu tympii laajalti.
Kansanedustaja Sanna Antikainen (ps.) kommentoi:
– Polttoaine nousi ennätyksellisen paljon: 6,3 senttiä bensiini / 6,9 diesel. Tiestö ennätyksellisen huonossa kunnossa, mutta rahat menevät valtiolle, josta maksellaan miljardeja Eu:lle ja tuetaan hallituksen lempi (monikulttuurisuus)hankkeita yms. Jotain rajaa! #bensakapina
Kansanedustaja Minna Reijonen (ps.) jakoi veronkorotuksia moittivan kuvan sivuillaan:
Kansanedustaja Juho Eerola (ps.) muistutti päivällä, että tänään kannattaa ottaa tankki täyteen.
– Tietysti jos haluaa varmistaa että Italian mafialle riittää niitä hallituksen lupaamia koronatukia, niin sitten voi tankata vasta huomenna, hän lisäsi.
Kansanedustaja Kike Elomaa (ps.) kirjoitti: “Ympäristö- ja ilmastoasiat ovat tietysti tärkeitä, mutta suomalaiset autoilijat eivät voi kantaa siitä vastuuta kohtuuttomasti. Todellisuus Suomen kaltaisessa maassa on se, että tavara ja ihmiset kulkevat kumipyörillä.”
Kansanedustaja Jani Mäkelä (ps.) nosti esiin vihreiden kansanedustajan Iiris Suomelan 2019 lopulla julkaiseman kommentin.
Suomela aloitti 2019 pohdiskelunsa toteamalla, että bensaveron korotus on “varsin tavallinen ja tylsä toimi”. :
https://twitter.com/iiris_suomela/status/1206871620213772288
Hän jatkoi toteamalla, että bensavero ei osu pahimmin köyhiin. “Mitä enemmän rahaa ihmisellä on, sitä enemmän rahaa hänellä on ajaa autolla” sekä “Monella kaikista köyhimmistä ei ole varaa omaan autoon.”
Kansanedustaja Jani Mäkelä (ps.) puntaroi tänään Iiris Suomelan ajatuksia.
“Lohdutus niille, joiden mielestä bensaveron korotus tuntuu liiaksi lompakossa. Eli kun sinä jo valmiiksi teet tuottavaa työtä, jolla maksetaan niiden eläminen jotka eivät tee, niin saat hallituksen mielestä kaikin mokomin maksaa vielä lisää!”
Lohdutus niille, joiden mielestä bensaveron korotus tuntuu liiaksi lompakossa. Eli kun sinä jo valmiiksi teet tuottavaa työtä, jolla maksetaan niiden eläminen jotka eivät tee, niin saat hallituksen mielestä kaikin mokomin maksaa vielä lisää! pic.twitter.com/BA03Yti54U
— Jani Mäkelä (@JaniMakelaFi) July 31, 2020
Tutkimus sen kertoi: hallituksen ilmastotoimet maksaa autoilija
Taloustutkimus selvitti tammikuussa perussuomalaisten pyynnöstä sitä, kuka maksaa ilmasto”talkoiden” viulut. Tulos oli karu.
– Tutkimuksen tuloksista nähdään, että se ryhmä, joka todennäköisesti joutuu ilmastotoimien maksajaksi on sitä porukkaa joka kulkee autolla työ- tai opiskelumatkansa ja asuu omakotitalossa. Ryhmässä on hyvin paljon kokoomuksen, keskustan ja perussuomalaisten kannattajia. Myös moni sdp:n kannattaja autoilee töihin ja asuu omakotitalossa, totesi Taloustutkimuksen tutkimusjohtaja Pasi Holm.
Suomen Uutiset kirjoitti tammikuussa, että ilmastotavoitteiden kustannuksia kompensoidakseen Marinin hallitus on väläyttänyt ”pienituloisten” tuloverotuksen alentamista. Tammikuun tutkimuksesta käy kuitenkin ilmi, että jos veronkevennykset eivät kohdistu työmatkakustannuksiin, alennuksesta puolet menee niille, jotka pyöräilevät tai käyttävät joukkoliikennettä ja asuvat kerrostalossa, eli kompensaatio kohdistuisi niihin, jotka eivät muutenkaan joutuisi ilmastonmuutoksen hillinnän maksajiksi.
Perussuomalaisten puheenjohtaja Jussi Halla-aho totesi tuolloin, että tuore tutkimus avaa hyvin hallituksen punavihreän ilmastopolitiikan seurauksia.
– Ilmastotalkoiden lasku lankeaa niille ihmisille, jotka tyypillisesti ovat perussuomalaisten, keskustan, kokoomuksen ja sosialidemokraattien äänestäjiä. Mutta lisälasku kompensoidaan ihmisille, jotka ovat enimmäkseen vihreiden ja vasemmistoliiton äänestäjiä. Hallituksen ilmastotoimet ovat siis näiden puolueiden kannalta täysin rationaalista politiikkaa. Keskustan kannalta se on kuitenkin täysin epärationaalista, Halla-aho sanoi.
SUOMEN UUTISET
Artikkeliin liittyvät aiheet
- Kuljetusyritykset Autoilun hinta Pasi Nieminen Petri Murto Tuomas Kosonen Minna Reijonen Autoilu Sanna Antikainen Pasi Holm Juho Eerola Jussi Halla-aho
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita
Tutkimus selvitti: Autoilevat omakotitaloasujat joutuvat hallituksen ilmastotoimien maksajiksi
Suuren valiokunnan jäsen Lulu Ranne: “Hallituspuolueet jyräsivät perustuslakivaliokunnan, Marin käänsi selkänsä Suomelle”
Halla-aho: Polttoaineveron korotus on pelkkää rahastusta, suurten kaupunkien ulkopuolella ihmisillä ei ole mahdollisuutta vähentää autoilua
Juuso: Yritysten määräaikaista kustannustukea jatkettava – ”Lapin matkailu pelastettava täystuholta”
Tavio: EU-elvytyspaketti keskustan käsissä
Uudenmaan kunnat tyrmäävät ruuhkamaksut – Purra: Kyseessä olisi jälleen uusi vero
Tavio muistutti päästövähennystavoitteiden kanssa intoilevaa ministeri Harakkaa: Hallitus on jo tehnyt historiallisen suuret polttoaineveron korotukset
Mäkynen: Biokaasuautoiluun panostamalla lisää kotimaisia työpaikkoja
Koronarokotteiden niukka saatavuus ja suuri kysyntä luomassa suuren ongelman: Mafia voi iskeä silmänsä “vuoden 2021 nestemäiseen kultaan”
Viikon suosituimmat
Teemu Keskisarjan ja Onni Rostilan kolumni: Huuhaa-kyselytutkimukset hakkaavat viattomia äijiä
Lähi-idästä kotoisin olevat naiset toivovat burkakieltoa: “Ennen kun tulin Suomeen, en ollut nähnyt burkaa”
Iranin Teheranista kotoisin oleva nainen kertoo nähneensä burkan ensi kertaa Helsingissä. Hän kertoo tajunneensa tuolloin, että suomalainen feminismi tarkoittaa vain "sinisiä ja vihreitä hiuksia tai ajamattomia kainaloita".
Tappelut ”mustien ja valkoisten” oppilaiden välillä jatkuneet koko syksyn ruotsalaiskoulussa – ”Traagista”, valittaa paikallispoliisi
Pohjoismaisen yhteiskunnan polarisaatio kuplii kunnolla nyt jo koululaitoksessa. Ruotsalaisessa pikkukunnassa ”mustat ja valkoiset” ovat pitkin syksyä ottaneet yhteen nyrkein ja iskulausein. Useimmat tappeluihin ja levottomuuksiin osallistuneista ovat 10-vuotiaita.
Emmi Nuorgam: “Vihaan mieheyttä sosiaalisena ja kulttuurisena ilmiönä”
Tänään vietetään kansainvälistä miestenpäivää. Nyky-yhteiskunnassa nainen voi avoimesti kertoa miesvihastaan, mutta toksisesta radikaalifeminismistä ei juurikaan puhuta. Somevaikuttaja Emmi Nuorgam sanoo vihaavansa "mieheyttä sosiaalisena ja kulttuurisena ilmiönä". Kansanedustaja Joakim Vigelius vastaa kysymällä, miksei mediassa koskaan kirjoiteta avoimesti naisten radikalisoimiseen pyrkivistä vihaisista feministinaisista.
Rydman: Helsingistä tehtävä jälleen turvallinen – ”On luovuttava politiikasta, joka karkottaa pääkaupungista hyvät veronmaksajat ja täyttää sen väkivaltaisilla jengeillä ja islamistisaarnaajilla”
Helsingin pormestariksi pyrkivä elinkeinoministeri Wille Rydman haluaa palauttaa pääkaupunkimme takaisin tunnollisille työssäkäyville ihmisille ja uutterille yrittäjille. - Helsinki kuuluu niihin alueisiin maassamme, jotka eniten kärsivät vääränlaisesta maahanmuuttopolitiikasta, Rydman sanoo.
Halla-aho: “Tällä tavoin venäläisille voitaisiin osoittaa, että vaikka kello käy, niin kello ei käy heidän hyväkseen”
Eduskunnan puhemies Jussi Halla-aho kommentoi tuhat päivää jatkunutta Ukrainan sotaa Suomen Uutisille.
Päivän pointti: Trump valitsi ministeriksi huippuyliopistosta valmistuneen sotaveteraanin – valtamedia ja vasemmistomeppi veivasivat tittelin tv-juontajaksi
Yhdysvaltain presidentiksi valitun Donald Trumpin tuoreet henkilövalinnat tulevaan hallintoonsa aiheuttavat ahdistusta mediassa ja Trumpin politiikan vastustajissa. Reaktiot ovat samankaltaisia Atlantin valtameren molemmilla puolilla.
Analyysi: Yhdysvalloissa vasemmisto radikalisoitui pienessä ajassa ja vieraantui hyvin kauas keskivertoäänestäjistä, ilmiö aiheuttaa vasemmistolle näköharhan
Viime vuosina media on korostanut kerronnassaan "laitaoikeistoa" ja välittänyt mielellään kuvaa oikeiston radikalisoitumisesta länsimaisena ilmiönä. Yhdysvalloista kerätyn datan valossa näyttää kuitenkin siltä, että pikemminkin vasemmiston näkemykset ovat muuttuneet radikaalimmiksi, kun taas oikeisto on pysynyt lähes paikallaan.
Mitä ihmettä? Britanniassa poliisi ilmestyi palkitun toimittajan ovelle, ilmoitti tutkivansa “ei-rikollista viharikostapausta”, muttei suostunut kertomaan, mistä oli kyse
Johtavat brittiläiset poliitikot ovat esittäneet voimakasta kritiikkiä poliisille, joka tutkii Telegraph-lehden toimittajan sosiaalisen median julkaisua. Essexin poliisi ilmestyi viime sunnuntaina palkitun toimittaja Allison Pearsonin ovelle ja kertoi tutkivansa tämän vuoden takaista sosiaalisen median päivitystä ”ei-rikollisena viharikostapauksena”. Poliisi kieltäytyi kertomasta tarkemmin edes tutkinnan alaiselle Pearsonille, mitä sisältöä tutkinta koskee. Tapaus on herättänyt kansainvälistä huomiota, ja sitä on verrattu orwellilaiseen fiktioon.
Suomen ja Somalian välinen maaohjelman kautta tapahtuva kehitysyhteistyö keskeytetään – ministeri Tavio: Suomi ei voi jatkaa kehitysyhteistyötä maan kanssa, joka ei ota takaisin omia kansalaisiaan
Suomi keskeyttää maaohjelman kautta tehtävän kahdenvälisen kehitysyhteistyön Somalian kanssa, kehitysyhteistyö- ja ulkomaankauppaministeri Ville Tavio kertoo. Päätös palautuu hallitusohjelmaan, jossa linjataan, että Suomen kehitysyhteistyö on ehdollistettu omien kansalaisten vastaanottamiselle ja kansainvälisen sääntöperusteisen järjestyksen tukemiselle.
Uusimmat
Jaana Strandman: Hallitus vahvistaa lasten oikeuksia
Miko Bergbom: Päätös Somalian maaohjelman keskeyttämisestä on oikea
Toimitus suosittelee
Perussuomalainen 1/2024
Lue lisää