

LEHTIKUVA
Eipä yllättänyt: Autoilijoille karmeita uutisia heti aluevaalien jälkeen – hallitus vihjaa dieselin litrahinnan kallistumisesta
Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd) esittää, että tänä keväänä saatetaan hyvinkin mahdollisesti päättää polttoaineen jakeluvelvoitteen nostosta, jonka arvioidaan korottavan erityisesti dieselin litrahintaa.
Perinteisesti vaalien jälkeen on sopiva paikka lisätä kansalaisten maksutaakkaa.
Liikenne- ja viestintäministeriö (LVM) julkaisi tiistaina tiedotteen, joka on otsikoitu: Liikenteen päästöjen puolittaminen 2030 mennessä on mahdollista kansallisin keinoin ja EU:n toimin.
Tiedotteessa esitetään edellytyksiä hallituksen tavoitteen liikenteen kasvihuonekaasupäästöjen puolittamisesta vuoteen 2030 mennessä toteutumiseksi.
LVM:n mukaan tavoitteen toteutuminen edellyttää sitä, että fossiilittoman liikenteen tiekartan tuet ja kannustimet toteutetaan täysimääräisesti ja että erilaiset päästövähennyspotentiaalit toteutuvat odotetusti. Lisäksi tarvitaan EU-toimia ja korkeampi uusiutuvien polttoaineiden jakeluvelvoite.
Tiedotteen autoilijoita kiinnostava osuus löytyy ensimmäisen kappaleen loppupuolelta: Harkitaan uusiutuvien polttoaineiden jakeluvelvoitteen pientä nostoa biokaasun tuotannon kasvua vastaavalla määrällä vuoteen 2030.
Autoilusta tulossa entistä kalliimpaa
Jakeluvelvoite viittaa siihen, kuinka suuri osuus polttoaineiden energiasisällöstä täytyy tulla uusiutuvista energialähteistä. Jakeluvelvoite ohjaa polttoaineiden jakelijat sekoittamaan polttoaineen joukkoon biopolttoainetta.
Jakeluvelvoite perustuu biopolttoaineiden käytön edistämisestä liikenteessä annettuun lakiin, jonka mukaan uusiutuvien polttoaineiden energiasisällön osuus polttoaineesta, kuten dieselista tulee tällä hetkellä olla 19,5 prosenttia.
Asteittain jakeluvelvoite nousee 30 prosenttiin vuoteen 2029 mennessä. Käytännössä huoltoasemat lisäävät biopolttoaineiden osuutta dieselissä, koska bensiinissä uusiutuvien osuutta voi nostaa rajallisemmin.
Jakeluvelvoitteen uusi korottaminen on hallituksen neuvotteluissa varteenotettavana ja harkittavana keinona päästövähennystavoitteeseen pääsemiseksi siitäkin huolimatta, että toimenpide tekee autoilusta entistäkin kalliimpaa.
Ei juuri vaikutuksia ilmastoon
Jakeluvelvoitteen noston arvioidaan siis vaikuttavan erityisesti dieselin hinnankehitykseen. Liikenne- ja viestintäministeri Harakka myönsi itsekin LVM:n tiedotustilaisuudessa, että jakeluvelvoitteen korottaminen nostaa hintoja.
– Kyllä se hinnan nousupaine on ihan tuntuva, Harakka sanoi.
Hallituksen väläyttelemät mahdollisuudet uusista toimista, jotka nostavat liikkumisen hintaa, julkistetaan sopivasti ja täysin ymmärrettävästi vasta aluevaalien jälkeen.
Polttoaineen hinnan kallistumiseen johtavat päätökset ovat erottamaton osa pääministeri Sanna Marinin (sd) hallituksen kunnianhimoisia ilmastotoimia, ja miksevät olisi, sillä autoilun tekeminen entistä kalliimmaksi on Marinin hallitukselle varma rahastusautomaatti, jolloin samalla voidaan viitata ilmaston vuoksi tehtäviin korjausliikkeisiin.
Tosin ilmaston kannalta vaikutukset jäävät lähes olemattomiksi, koska maailman mittakaavassa Suomen kokonaispäästöt ovat lähes olemattomat.
Suomen liikenteen kasvihuonekaasupäästöt muodostavat vain noin viidenneksen Suomen kokonaispäästöistä. Lisäksi koronapandemiasta johtuen liikenteen hiilipäästöt jo laskivat vuonna 2020 noin 7 prosenttia vuoteen 2019 verrattuna.
Vihreiden sisältä kritiikkiä omaan intoiluun
Marinin hallituksessa ilmastotoimien moottorina toimivat vihreät, joille autoilijoiden kiusaaminen ja liikkumisen vaikeuttaminen on sydämen asia. Vihreiden ilmastointoilua kohtaan on esitetty kritiikkiä jopa hallituksen sisältä, mutta terävin kritiikki on yllättäen tullut tällä kertaa puolueen omista riveistä.
Vihreiden ex-puheenjohtajat Ville Niinistö ja Touko Aalto esittävät Iltalehdessä, että vihreistä on tullut kapealla sektorilla toimiva puolue, jolla ei ilmasto- ja ihmisoikeuspolitiikan ohella ole kovinkaan paljoa muuta sanottavaa.
Aalto esittää melko suoraan, että vihreiden ilmastointoilu on jo mennyt överiksi. Aallon mukaan vihreiden pitäisi ilmastoasioissa jo tunnustaa, että Suomen päästöillä ei ole maailman mittakaavassa kovin paljon merkitystä, vaikka Suomessa kehitetyillä ratkaisuilla voisi olla iso merkitys maailman ilmasto-ongelmien ratkaisemisessa.
Hallituksen toimet myrkkyä autoilijoille
Hallitus korotti polttoaineveroa viimeksi elokuussa 2020. Tavan autoilijalle hallituksen aikeet jakeluvelvoitteen nostosta ovat myrkkyä, sillä toteutuessaan polttoainepumpulla vierailu keventää kukkaroa jälleen entistä enemmän.
Polttoaineen hinta kirpaisee juuri nyt kuluttajia. Halvimmankin bensiinin eli 95 E10:n hinta on monin paikoin ympäri Suomea jo lähes kaksi euroa. Myös dieselin hinta on lähestynyt kahden euron rajaa.
Syyksi polttoaineiden kalleuteen tarjotaan yleensä raakaöljyn korkeaa hintaa. Se on kuitenkin vain osa totuutta, koska polttoaineen hinnasta suurin osa muodostuu verosta. Öljyn maailmanmarkkinahinta on sama kaikille, mutta hintaan bensapumpulla vaikuttavat kansallisen tason päätökset.
Bensa ja diesel maksavat Suomessa nyt jopa enemmän kuin esimerkiksi 11 vuotta sitten, jolloin raakaöljyn hinta oli vielä korkeammalla kuin tällä hetkellä. Kunnianhimoisien ilmastotoimien ja kiristyvän verotuksen vuoksi polttoaineiden hinnat tuskin ovat alenemassa ainakaan tällä hallituskaudella.
Perussuomalaiset laskisi polttoaineveroa, kokoomus ei
Autoilijoille ei kuitenkaan juuri heru ymmärrystä oppositionkaan puolelta, koska vain perussuomalaiset olisi valmis laskemaan polttoaineiden verotusta. Esimerkiksi kokoomuksella ei ole mitään sitä vastaan, että suomalaiset köyhtyvät jatkossakin polttoainepumpulla ja että korkea polttoaineen hinta näkyy ja tuntuu tuotteiden kauppahinnoissa.
Perussuomalaisten mielestä ylimitoitettu ilmastokunnianhimo on hölmöä tilanteessa, jossa julkinen talous on jo valmiiksi rapakunnossa.
Marraskuussa perussuomalaiset esitti polttoaineveron alentamista 25 prosentilla, jolloin keskivertoperheelle jäisi lähes 500 euroa enemmän käteen vuodessa.
Somessa pantiin merkille tiedotuksen ajankohta
Sosiaalisessa mediassa hallituksen suunnitelmia paheksutaan, ja monet huomauttavat, että jakeluvelvoitteen nosto kirpaisee kovimmin pienituloisia.
Et ihan ymmärrä oikein, osittain kyllä. Kv-energian hinta on korkea, m.l. raakaöljy ja kaasu. Jakeluvelvoite nostaa merkittävästi hintaa. Tämä iskee pahimmin matalapalkkaisiin ja "köyhiin". Miksi vihervasemmisto haluaa kurittaa köyhiä?
— Miia Autero (@AuteroMiia) January 26, 2022
Twitterissa on myös pantu merkille hallituksen tiedottamisen ajankohta vaalien jälkeen.
Nyt kun vaalit on ohi, niin #hallitus voi keskittyä olennaiseen eli autoilevan suomalaisen kurjistamiseen. #polttoaine #polttoaineenhinta #bensanhinta #jakeluvelvoite #nytonpakko https://t.co/TaWAXkLPRr
— Mikko Kokko (@mikkokokko) January 25, 2022
SUOMEN UUTISET
Artikkeliin liittyvät aiheet
- ilmastoimet ylikunnianhimoiset tavoitteet jakeluvelvoite kurjistaminen polttoaineiden hinta autoilijat diesel Touko Aalto Timo HArakka Sanna Marin Ville Niinistö vihreät perussuomalaiset SDP hallitus Kokoomus verotus
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita


Polttoaineiden hinnat pilvissä – kasvavat ilmastotoimet ajavat suomalaisia energiaköyhyyteen: ”Kyllähän tämä hirvittää”

Leena Meri: Kansalaiset kärvistelevät sähkö- ja polttoainelaskujensa kanssa – ”Kylmäsydäminen kepu kehottaa menemään sossuun”

Sähkön ja polttoaineiden hinnat kohosivat taivaisiin – ”Hallitus ei voi enää jatkaa kansalaisten ostovoiman tuhoamista ilmastokurjistamisella”

Saarikko vähätteli bensan hintaa, Suomela höpisi omiaan – Purra: On hölmöä väittää, ettei hallitus pysty vaikuttamaan – ”Te voitte laskea veroa”

Mäkelä: Suomeen on julistettava teollisuuden hätätila

Antikainen: Järjetön ilmastoposeeraus tekee liikkumisesta Suomessa maailman kalleinta ja tuhoaa maamme kilpailukyvyn

Purra: Pienen maan, jonka julkinen talous on rapakunnossa, ei pitäisi lähteä keulimaan ylikunnianhimoisilla ilmastotoimilla

Perussuomalaiset: Ihmisoikeuspoliittinen selonteko vaarantaa ilmastopolitiikan kautta Suomen teollisuuden ja sen toimintakyvyn – samoin työpaikat

Isoveli pistää piuhat kiinni kansalaisten autoihin – kulutustiedot imuroidaan aina katsastuksen yhteydessä
Viikon suosituimmat

Hallitus on alentanut jakeluvelvoitetta, polttoaineveroa ja ajoneuvoveroa – ministeri Ranne: ”Me rakennamme Suomea, jossa ei mennä autoilijan kukkarolle”
Suomi on autokansaa, ja tämä näkyy myös hallituksen teoissa, sanoo perussuomalainen liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne.

Entinen työväenpuolue vasemmistoliitto kannustaa nyt terveitä työikäisiä ideologiseen lorvailuun sosiaalitukien varassa
Vasemmistoliiton puheenjohtaja Minja Koskela katsoo, että Suomessa terveellä ihmisellä tulisi olla mahdollisuus siirtyä oleskelemaan sosiaalituilla, toisten veronmaksajien kustantaessa hänen elämisensä. Perussuomalaisten kansanedustaja Miko Bergbom sen sijaan linjaa, että perussuomalaisille on päivän selvää, että ideologisesti työttömällä ei pidä olla oikeutta muiden veronmaksajien kustantamaan tukeen.

Eduskuntaryhmän pääsihteeri: Vihervasemmisto voitti vaalit – tätä se tarkoittaa kunnissa ja hyvinvointialueilla
Suomen yli puhalsi alue- ja kuntavaaleissa vihervasemmistolainen puhuri, mikä tarkoittaa kuntiin ja hyvinvointialueille kylmää kyytiä, kirjoittaa perussuomalaisten eduskuntaryhmän pääsihteeri Olli Immonen.

Kansanedustaja Antikainen: Tekoäly analysoi Luonnonvarakeskuksen vastaukset ja ehdotti sitten kantelun tekemistä
Perussuomalaisten kansanedustaja Sanna Antikainen esitti Luonnonvarakeskukselle (Luke) joukon suoria kysymyksiä susikannan kehityksestä, kanta-arvion menetelmistä, laittoman tappamisen arvioinnista ja kansainvälisestä raportoinnista. Hän antoi Lukelle kaksi viikkoa aikaa vastata viralliseen tietopyyntöönsä. Määräaika kului kuitenkin umpeen ilman vastauksia. Vastaukset saapuivat vasta sen jälkeen, kun Antikainen oli 8.4. lähettänyt medialle tiedotteen vastaamattomasta tietopyynnöstä, ja tiedote oli julkaistu Suomen Uutisissa. Luke toimitti vastaukset sähköpostitse samana iltana klo 20.27.

Miko Bergbom: Perussuomalaiset on politiikan hammaslääkäri, SDP karkkipussi
Kansanedustaja Miko Bergbom vertaa perussuomalaisten toimivan politiikassa kuin hammaslääkäri, joka tekee oikeita asioita, mutta jonka tuoliin ei ehkä aina ole niin kiva istahtaa. Vastaavasti SDP toimii politiikassa tarjoten äänestäjilleen pulleaa karkkipussia. - Surullisena olen seurannut SDP:n ”kaikki voi tehdä velaksi” -kampanjaa. Rahaa on helppo luvata lisää, mutta pelkään sitä, että SDP:n lupaukset tulevat johtamaan ympäri Suomea kuntaveron korotuksiin, Bergbom sanoo.

Ministeri Lulu Ranne pistäisi koko Yleisradion johdon vaihtoon: ”Kun on tulosvastuu, niin tulos tai ulos”
Liikenne- ja viestintäministeri, diplomi-insinööri Lulu Ranne keskustelee tuoreessa Suomen Uutiset Show -keskusteluohjelmassa suomalaisesta mediasta ja erityisesti Yleisradion asemasta. Ohjelman vieraina ovat lakimies ja kilpailuoikeuden asiantuntija Mikko Alkio sekä johdon konsultti, Aamulehden ex-päätoimittaja Jussi Tuulensuu. Ohjelmassa selviää muun muassa, miten monitahoinen hallinnollinen rakenne Yleisradion ympärille onkaan rakentunut, mikä osaltaan on hidasteena Ylen toimintaan ja rahoitukseen kohdistuvien muutoksien tekemiselle.

Ilmastonmuutos oli päivänpolttava puheenaihe jo 1600-luvulla
Ilmastokeskustelu muistuttaa tänään monin tavoin 1600-luvulla käytyjä väittelyitä ja käsityksemme ilmastonmuutoksesta peilaavat yllättävällä tavalla ikivanhoja ajatuksellisia rintamalinjoja. Yhdet vaativat kulutuksen vähentämistä, toiset uskovat vihreään teknologiaan ja kolmannet kieltävät kokonaan ihmisen vaikutuksen ilmastoon.

Yhdysvallat: Valkoinen talo ehdottaa julkisen yleisradiotoiminnan rahoituksen lopettamista

Saksan tuleva hallitus haluaa kieltää valehtelun ja viedä kansankiihottajilta oikeuden asettua ehdokkaaksi vaaleissa
Saksan kristillisdemokraattien ja demarien hallituskoalitio aikoo säätää desinformaation levittämisen rangaistavaksi teoksi. Valeuutisten levittämistä tehostavien verkkorobottien käyttö kielletään. Mediaa valvomaan se haluaa oman koneistonsa. Kritiikissä kysytään, aikooko mustapunahallitus perustaa myös totuusministeriön.

SDP vaatii lähivaalien jälkeen ”reilumpaa” politiikkaa, eli löyhempää talouskuria sotealueille – Miko Bergbom muistuttaa karuista tosiasioista
SDP:n kansanedustaja Tytti Tuppuraisen mukaan alue- ja kuntavaalien tulos kertoo halusta inhimilliseen politiikkaan, mikä demarien kielellä käytännössä tarkoittaisi taloudellisista tavoitteista joustamista. Perussuomalaisten kansanedustaja Miko Bergbom muistutti eilisessä A-studiossa edustajakollegaansa, että hyvinvointiyhteiskunnan pystyssä pysyminen on ensisijainen tavoite - ja samalla paras tukiverkko pienituloiselle ihmiselle.
Uusimmat

Ilmastonmuutos oli päivänpolttava puheenaihe jo 1600-luvulla

Suomen antama kehitysapu väheni 165 miljoonaa euroa yhdessä vuodessa
Toimitus suosittelee
PS Naiset 1/2025

Lue lisää
Perussuomalainen 1/2025

Lue lisää