LEHTIKUVA
Eipä yllättänyt: Autoilijoille karmeita uutisia heti aluevaalien jälkeen – hallitus vihjaa dieselin litrahinnan kallistumisesta
Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd) esittää, että tänä keväänä saatetaan hyvinkin mahdollisesti päättää polttoaineen jakeluvelvoitteen nostosta, jonka arvioidaan korottavan erityisesti dieselin litrahintaa.
Perinteisesti vaalien jälkeen on sopiva paikka lisätä kansalaisten maksutaakkaa.
Liikenne- ja viestintäministeriö (LVM) julkaisi tiistaina tiedotteen, joka on otsikoitu: Liikenteen päästöjen puolittaminen 2030 mennessä on mahdollista kansallisin keinoin ja EU:n toimin.
Tiedotteessa esitetään edellytyksiä hallituksen tavoitteen liikenteen kasvihuonekaasupäästöjen puolittamisesta vuoteen 2030 mennessä toteutumiseksi.
LVM:n mukaan tavoitteen toteutuminen edellyttää sitä, että fossiilittoman liikenteen tiekartan tuet ja kannustimet toteutetaan täysimääräisesti ja että erilaiset päästövähennyspotentiaalit toteutuvat odotetusti. Lisäksi tarvitaan EU-toimia ja korkeampi uusiutuvien polttoaineiden jakeluvelvoite.
Tiedotteen autoilijoita kiinnostava osuus löytyy ensimmäisen kappaleen loppupuolelta: Harkitaan uusiutuvien polttoaineiden jakeluvelvoitteen pientä nostoa biokaasun tuotannon kasvua vastaavalla määrällä vuoteen 2030.
Autoilusta tulossa entistä kalliimpaa
Jakeluvelvoite viittaa siihen, kuinka suuri osuus polttoaineiden energiasisällöstä täytyy tulla uusiutuvista energialähteistä. Jakeluvelvoite ohjaa polttoaineiden jakelijat sekoittamaan polttoaineen joukkoon biopolttoainetta.
Jakeluvelvoite perustuu biopolttoaineiden käytön edistämisestä liikenteessä annettuun lakiin, jonka mukaan uusiutuvien polttoaineiden energiasisällön osuus polttoaineesta, kuten dieselista tulee tällä hetkellä olla 19,5 prosenttia.
Asteittain jakeluvelvoite nousee 30 prosenttiin vuoteen 2029 mennessä. Käytännössä huoltoasemat lisäävät biopolttoaineiden osuutta dieselissä, koska bensiinissä uusiutuvien osuutta voi nostaa rajallisemmin.
Jakeluvelvoitteen uusi korottaminen on hallituksen neuvotteluissa varteenotettavana ja harkittavana keinona päästövähennystavoitteeseen pääsemiseksi siitäkin huolimatta, että toimenpide tekee autoilusta entistäkin kalliimpaa.
Ei juuri vaikutuksia ilmastoon
Jakeluvelvoitteen noston arvioidaan siis vaikuttavan erityisesti dieselin hinnankehitykseen. Liikenne- ja viestintäministeri Harakka myönsi itsekin LVM:n tiedotustilaisuudessa, että jakeluvelvoitteen korottaminen nostaa hintoja.
– Kyllä se hinnan nousupaine on ihan tuntuva, Harakka sanoi.
Hallituksen väläyttelemät mahdollisuudet uusista toimista, jotka nostavat liikkumisen hintaa, julkistetaan sopivasti ja täysin ymmärrettävästi vasta aluevaalien jälkeen.
Polttoaineen hinnan kallistumiseen johtavat päätökset ovat erottamaton osa pääministeri Sanna Marinin (sd) hallituksen kunnianhimoisia ilmastotoimia, ja miksevät olisi, sillä autoilun tekeminen entistä kalliimmaksi on Marinin hallitukselle varma rahastusautomaatti, jolloin samalla voidaan viitata ilmaston vuoksi tehtäviin korjausliikkeisiin.
Tosin ilmaston kannalta vaikutukset jäävät lähes olemattomiksi, koska maailman mittakaavassa Suomen kokonaispäästöt ovat lähes olemattomat.
Suomen liikenteen kasvihuonekaasupäästöt muodostavat vain noin viidenneksen Suomen kokonaispäästöistä. Lisäksi koronapandemiasta johtuen liikenteen hiilipäästöt jo laskivat vuonna 2020 noin 7 prosenttia vuoteen 2019 verrattuna.
Vihreiden sisältä kritiikkiä omaan intoiluun
Marinin hallituksessa ilmastotoimien moottorina toimivat vihreät, joille autoilijoiden kiusaaminen ja liikkumisen vaikeuttaminen on sydämen asia. Vihreiden ilmastointoilua kohtaan on esitetty kritiikkiä jopa hallituksen sisältä, mutta terävin kritiikki on yllättäen tullut tällä kertaa puolueen omista riveistä.
Vihreiden ex-puheenjohtajat Ville Niinistö ja Touko Aalto esittävät Iltalehdessä, että vihreistä on tullut kapealla sektorilla toimiva puolue, jolla ei ilmasto- ja ihmisoikeuspolitiikan ohella ole kovinkaan paljoa muuta sanottavaa.
Aalto esittää melko suoraan, että vihreiden ilmastointoilu on jo mennyt överiksi. Aallon mukaan vihreiden pitäisi ilmastoasioissa jo tunnustaa, että Suomen päästöillä ei ole maailman mittakaavassa kovin paljon merkitystä, vaikka Suomessa kehitetyillä ratkaisuilla voisi olla iso merkitys maailman ilmasto-ongelmien ratkaisemisessa.
Hallituksen toimet myrkkyä autoilijoille
Hallitus korotti polttoaineveroa viimeksi elokuussa 2020. Tavan autoilijalle hallituksen aikeet jakeluvelvoitteen nostosta ovat myrkkyä, sillä toteutuessaan polttoainepumpulla vierailu keventää kukkaroa jälleen entistä enemmän.
Polttoaineen hinta kirpaisee juuri nyt kuluttajia. Halvimmankin bensiinin eli 95 E10:n hinta on monin paikoin ympäri Suomea jo lähes kaksi euroa. Myös dieselin hinta on lähestynyt kahden euron rajaa.
Syyksi polttoaineiden kalleuteen tarjotaan yleensä raakaöljyn korkeaa hintaa. Se on kuitenkin vain osa totuutta, koska polttoaineen hinnasta suurin osa muodostuu verosta. Öljyn maailmanmarkkinahinta on sama kaikille, mutta hintaan bensapumpulla vaikuttavat kansallisen tason päätökset.
Bensa ja diesel maksavat Suomessa nyt jopa enemmän kuin esimerkiksi 11 vuotta sitten, jolloin raakaöljyn hinta oli vielä korkeammalla kuin tällä hetkellä. Kunnianhimoisien ilmastotoimien ja kiristyvän verotuksen vuoksi polttoaineiden hinnat tuskin ovat alenemassa ainakaan tällä hallituskaudella.
Perussuomalaiset laskisi polttoaineveroa, kokoomus ei
Autoilijoille ei kuitenkaan juuri heru ymmärrystä oppositionkaan puolelta, koska vain perussuomalaiset olisi valmis laskemaan polttoaineiden verotusta. Esimerkiksi kokoomuksella ei ole mitään sitä vastaan, että suomalaiset köyhtyvät jatkossakin polttoainepumpulla ja että korkea polttoaineen hinta näkyy ja tuntuu tuotteiden kauppahinnoissa.
Perussuomalaisten mielestä ylimitoitettu ilmastokunnianhimo on hölmöä tilanteessa, jossa julkinen talous on jo valmiiksi rapakunnossa.
Marraskuussa perussuomalaiset esitti polttoaineveron alentamista 25 prosentilla, jolloin keskivertoperheelle jäisi lähes 500 euroa enemmän käteen vuodessa.
Somessa pantiin merkille tiedotuksen ajankohta
Sosiaalisessa mediassa hallituksen suunnitelmia paheksutaan, ja monet huomauttavat, että jakeluvelvoitteen nosto kirpaisee kovimmin pienituloisia.
Et ihan ymmärrä oikein, osittain kyllä. Kv-energian hinta on korkea, m.l. raakaöljy ja kaasu. Jakeluvelvoite nostaa merkittävästi hintaa. Tämä iskee pahimmin matalapalkkaisiin ja "köyhiin". Miksi vihervasemmisto haluaa kurittaa köyhiä?
— Miia Autero (@AuteroMiia) January 26, 2022
Twitterissa on myös pantu merkille hallituksen tiedottamisen ajankohta vaalien jälkeen.
Nyt kun vaalit on ohi, niin #hallitus voi keskittyä olennaiseen eli autoilevan suomalaisen kurjistamiseen. #polttoaine #polttoaineenhinta #bensanhinta #jakeluvelvoite #nytonpakko https://t.co/TaWAXkLPRr
— Mikko Kokko (@mikkokokko) January 25, 2022
SUOMEN UUTISET
Artikkeliin liittyvät aiheet
- ilmastoimet ylikunnianhimoiset tavoitteet jakeluvelvoite kurjistaminen polttoaineiden hinta autoilijat diesel Touko Aalto Timo HArakka Sanna Marin Ville Niinistö vihreät perussuomalaiset SDP hallitus Kokoomus verotus
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita
Polttoaineiden hinnat pilvissä – kasvavat ilmastotoimet ajavat suomalaisia energiaköyhyyteen: ”Kyllähän tämä hirvittää”
Leena Meri: Kansalaiset kärvistelevät sähkö- ja polttoainelaskujensa kanssa – ”Kylmäsydäminen kepu kehottaa menemään sossuun”
Sähkön ja polttoaineiden hinnat kohosivat taivaisiin – ”Hallitus ei voi enää jatkaa kansalaisten ostovoiman tuhoamista ilmastokurjistamisella”
Saarikko vähätteli bensan hintaa, Suomela höpisi omiaan – Purra: On hölmöä väittää, ettei hallitus pysty vaikuttamaan – ”Te voitte laskea veroa”
Mäkelä: Suomeen on julistettava teollisuuden hätätila
Antikainen: Järjetön ilmastoposeeraus tekee liikkumisesta Suomessa maailman kalleinta ja tuhoaa maamme kilpailukyvyn
Purra: Pienen maan, jonka julkinen talous on rapakunnossa, ei pitäisi lähteä keulimaan ylikunnianhimoisilla ilmastotoimilla
Perussuomalaiset: Ihmisoikeuspoliittinen selonteko vaarantaa ilmastopolitiikan kautta Suomen teollisuuden ja sen toimintakyvyn – samoin työpaikat
Isoveli pistää piuhat kiinni kansalaisten autoihin – kulutustiedot imuroidaan aina katsastuksen yhteydessä
Viikon suosituimmat
Kirjailija Jarkko Tontti: Punavihreä kupla on puhkeamassa – ”Eliitille koittanut viimeinen hetki havahtua, että he ovat irtautuneet suomalaisesta elämästä”
Punavihreä kupla on suomalaisessa poliittisessa keskustelussa tunnettu käsite, jolla kuvataan sananmukaisesti kuplautunutta, vasemmistoa myötäilevää yhteisöä. Punavihreään hegemoniaan on tähän saakka keskeisesti kuulunut yhteiskunnallisen eliitin ja sitä myötäilevän median voimakas vieraantuminen tavallisesta kansasta, sen huolenaiheista ja toiveista. Juristitaustainen kirjailija Jarkko Tontti esittää nyt konkreettisin perusteluin, miten ajat ovat muuttuneet ja punavihreä arvomaailma törmännyt seinään.
Ilmastonmuutos ei sytyttänyt Los Angelesin maastopaloja – epäiltyjä tuhopolttajia otettu kiinni
Ilmastonmuutos on saattanut pahentaa Kalifornian kuivuutta ja voimistaa tuulia, mutta maastopalot johtuvat ihmisten toiminnasta. Useita epäiltyjä tuhopolttajia on jo otettu kiinni. Kuvernööri Newson on kutsunut kansalliskaartin apuun estämään palaneiden kotien ryöstelyä.
Mikä meni pieleen journalismissa? – Näkökulmia median alennustilan aiheuttajista
2020-luvulla journalismi on kriisissä. Toimittajien ja mediayleisön suhde on jännittynyt, ja samalla uudet ailahtelevat ansaintamallit kasaavat painetta toimituksille. Mediamaailmaa läheltä seuraavat vaikuttajat tarkastelevat syitä siihen, miksi journalismi on ajautunut alennustilaan.
Jättimäinen grooming-skandaali lopulta julki: rasismisyytösten pelko ja väestösuhteiden vaaliminen tukkivat viranomaisten suut -“Suurin rauhan ajan rikos ja sen peittely Britannian historiassa”
Useamman vuosikymmenen ajan jatkunut tuhansien englantilaistyttöjen järjestelmällinen groomaus, ahdistelu ja sarjaraiskaukset ovat suurin rauhanajan rikos modernin Euroopan historiassa, kirjoittaa historioitsija ja kolumnisti Dominic Green amerikkalaisessa The Free Press -lehdessä. Nämä rikokset ovat enimmäkseen pakistanilaistaustaisten muslimimiesten tekemiä, ja valtaosa heistä ei ole joutunut vastuuseen. 2010-luvulla sekä oikeiston että vasemmiston johtamat hallitukset yrittivät hyssytellä vyyhtiä muutamien symbolisten oikeudenkäyntien jälkeen. Se näytti onnistuvan, kunnes Elon Musk perehtyi osaan oikeudenkäyntiasiakirjoista ja nosti asian esille omistamallaan X-alustalla. Nyt skandaali ravistelee Ison-Britannian yhteiskuntajärjestystä, eikä vyyhtiä voi enää hyssytellä.
DEI-ideologia ei varjellut Kaliforniaa maastopaloilta – viranomaisille kovaa kritiikkiä
Yksi kritiikin kohde Los Angelesin alueen maastopaloihin liittyen on se, että monien mielestä poliitikkojen ja pelastuslaitoksen johdon olisi pitänyt ideologisen yhdenvertaisuuspuuhastelun sijasta keskittyä perusasioihin, kuten varmistamaan palopostien toimivuus ja sammutusveden saatavuus. Los Angelesin pelastuslaitoksella on viime vuosina panostettu vahvasti DEI-ideologian edistämiseen.
Yliopistotutkimuksen karu tulos: Ulkomaalaistaustaisten yliedustus raiskauksissa jopa 7-kertainen – syrjäytyminen ei ole syynä
Suuri enemmistö kaikista Ruotsissa raiskaustuomion vuosina 2000-2020 saaneista oli maahanmuuttajataustaisia. Ero etnisesti ruotsalaisiin oli jopa 7-kertainen. Sosioekonomiset seikat ja syrjäytyminen eivät selitä rikoksia, selviää Lundin yliopiston tekemästä tutkimuksesta. Syyt on etsittävä muualta.
Tamponit poistetaan Facebookin konttoreiden miestenvessoista – DEI-ideologia tekee kuolemaa Amerikassa
DEI-ideologia jyllää vielä vahvasti Suomessa, varsinkin julkisella sektorilla, mutta synnyinmantereellaan DEI vetää viimeisiä henkäyksiään. Facebookin omistava Meta-konserni on liittynyt niiden suuryritysten joukkoon, jotka ovat ilmoittaneet lopettavansa DEI-hankkeensa. Käytännössä se näkyy muun muassa siten, että jatkossa Facebookin toimitilojen miestenvessoissa ei ole enää tarjolla ilmaisia tamponeja.
Antikainen: Scholzin päätös jättää Ukraina ilman apua on häpeällinen – Tuppurainen siunasi Suomen demarien tuen Berliinissä
Saksan liittokansleri Olaf Scholz (SPD) päätti estää noin kolmen miljardin euron arvoisen tukipaketin Ukrainalle. Tukipaketti olisi sisältänyt kriittisiä puolustusjärjestelmiä, kuten IRIS-T-ilmatorjuntajärjestelmiä ja Patriot-ilmatorjuntaohjuksia, joita Ukraina on pyytänyt suojellakseen kansalaisiaan Venäjän aggressioilta. Perussuomalaisten kansanedustaja Sanna Antikainen pitää päätöstä käsittämättömänä ja vastuuttomana.
Somaleista puolet työttöminä ja lopuilla usein toimeentulovaikeuksia Ruotsissa – maan työikäisistä enemmistö ulkomaalaistaustaisia jo vuonna 2033
Yli puolet Ruotsin työikäisestä väestöstä on ulkomaalaistaustaisia vuonna 2033. Heistä useimpien tausta on Euroopan ulkopuolella. Kohti mielenkiintoisia aikoja ollaan menossa ja äänestämisessä saattaa piillä demokratian muutoksen avain. Göteborgs-Posten on haastatellut somalivaikuttajaa.
Kiinalaiset troolarit imuroivat kalat maailman meristä – pian tyhjän saa pyytämättäkin
Kun Kiinan omat merialueet oli kalastettu tyhjäksi, kommunistivaltio pystytti maailman suurimman kalastuslaivaston ja lähetti sen imuroimaan maailman merille. Valtavat uivat tehtaat tuhoavat kalakantoja kiihtyvällä vauhdilla. 3,3 miljardia ihmistä saa maailmassa huomattavan osan ravintoaan kalasta, mutta ennen pitkää yhä useammalle jää nälkä.