

LEHTIKUVA
E18 saa vihdoin rahoituksen – Junnila: Pitkäjänteisen työn tulos, josta koko Suomi iloitsee
Perussuomalaisten kansanedustaja Vilhelm Junnila on tyytyväinen, kun Turun kehätie E18, yksi Suomen tärkeimmistä päätieyhteyksistä, saa vihdoin ansaitsemansa rahoituksen. Hallitus päätti rahoituksesta Turun kehätie E18:n parantamiseen Raision keskustan alueella.
– Nyt saatu rahoitus ja projektin käynnistäminen ovat useiden tahojen pitkäjänteisen työn tulos, josta koko Suomen kannattaa iloita. Hanke on taloudellisesti kannattava, sillä hankkeen arvioitu hyöty-kustannussuhde on 1.31, Vilhelm Junnila muistuttaa.
Työ vei aikaa, koska samalla oli päästävä maankäytön, asumisen ja liikenteen sopimusten eli MAL-sopimusten osalta yhteisymmärrykseen. Monimutkaiseen kokonaisuuteen liittyy lukuisia eri hankkeita ympäri kaupunkiseutuja. Lisäksi alkuperäinen kustannusarvio on noussut.
Samassa yhteydessä varmistuivat myös lukuisat muut hankkeet, joista valtioneuvosto kertoo tänään. Näihin kuuluu myös Turun raitiotien jatkosuunnittelu, Kupittaan joukkoliikenteen kansi ja satamaraide.
Tärkeät liikennehankkeet liikkeelle
– Hankkeista tullaan antamaan täydentävä esitys vuoden 2025 talousarvioon. Myös Mt 180 välillä Kurkela-Kuusisto onnistui. Kiitän liikenneministeri Lulu Rannetta (ps.) yhteistyöstä. Tänä ja ensi vuonna teitä päällystetään ennätystahtiin, ja nyt saamme myös tärkeät liikennehankkeet liikkeelle. Olen erittäin tyytyväinen kokonaisuuteen, Junnila iloitsee.
Suomi on sitoutunut toteuttamaan TEN-T-ydinverkkoon kuuluvat väylät EU:n vaatimalle laatutasolle vuoteen 2030 mennessä. Hankkeiden valmistuessa henkilö- ja tavaraliikenteen sujuvuus paranee ja liikenneturvallisuus vahvistuu.
– E18-tieosuudella on suuri merkitys koko maan kannalta, koska sen kautta kulkee merkittävä osa vienti- ja tuontiliikenteestä. Naantalin ja Turun satamien kautta kulkee yli 80 % Suomen ja Skandinavian välisestä tavaraliikenteestä. E18-tie onkin Suomen viennin kannalta elintärkeä valtaväylä, joka sitoo tie- ja rataverkon ohella meriväylät, satamat ja lentokentät yhtenäiseksi logistiseksi kokonaisuudeksi, Junnila kertoo.
Tukee myös Suomen päästövähennystavoitteita
E18 liittää huoltovarmuuden kannalta kriittiset Turun ja Naantalin satamat sekä Turun lentoaseman EU:n ydinverkkokäytävään. Turun kehätie yhdistää Turun kaupunkiseudun kuntien ja muiden valtateiden välistä liikennettä. Liikennemäärä Raision keskustassa on noin 19 000–36 000 ajoneuvoa vuorokaudessa, ja liittymät ovat pahasti ruuhkautuneita ja vaarallisia.
Erityisesti raskasta liikennettä on huomattavan paljon, ja osa siitä on vaarallisen aineen kuljetuksia. Hanke tukee myös Suomen päästövähennystavoitteita, sillä Väyläviraston arvion mukaan hiilidioksidipäästöt jopa puolittuvat uusilla tiejärjestelyillä nykytilanteeseen verrattuna.

KUVA PS ARKISTO
Suomen Uutiset
Artikkeliin liittyvät aiheet
- E18 TEN-T henkilöliikenne MAL-sopimukset tavaraliikenne päästövähennystavoitteet liikenneturvallisuus liikenneväylät liikennehankkeet Vilhelm Junnila Lulu Ranne Huoltovarmuus
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita


EU:n liikenneverkkoratkaisu on voitto Lapille – Seppänen: “Näköjään vaati perussuomalaisen liikenneministerin, että näin tärkeä asia saadaan kuntoon”

EU:ssa alustava sopu Euroopan laajuista liikenneverkkoa koskevasta asetuksesta – ”Todella tärkeä koko suomalaisen liikennejärjestelmän kehittämisen kannalta”

Liikenne- ja viestintäministeri Ranne: Tietyömailla urakoidaan ennätyksiä ja vahvistetaan Suomea

Antikainen korjaa keskustan väitteitä: Maanteiden korjaus- ja päällystystöiden rahoitus Itä-Suomessa kaksinkertaistuu edelliseen vuoteen verrattuna
Viikon suosituimmat

Hallitus on alentanut jakeluvelvoitetta, polttoaineveroa ja ajoneuvoveroa – ministeri Ranne: ”Me rakennamme Suomea, jossa ei mennä autoilijan kukkarolle”
Suomi on autokansaa, ja tämä näkyy myös hallituksen teoissa, sanoo perussuomalainen liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne.

Entinen työväenpuolue vasemmistoliitto kannustaa nyt terveitä työikäisiä ideologiseen lorvailuun sosiaalitukien varassa
Vasemmistoliiton puheenjohtaja Minja Koskela katsoo, että Suomessa terveellä ihmisellä tulisi olla mahdollisuus siirtyä oleskelemaan sosiaalituilla, toisten veronmaksajien kustantaessa hänen elämisensä. Perussuomalaisten kansanedustaja Miko Bergbom sen sijaan linjaa, että perussuomalaisille on päivän selvää, että ideologisesti työttömällä ei pidä olla oikeutta muiden veronmaksajien kustantamaan tukeen.

Eduskuntaryhmän pääsihteeri: Vihervasemmisto voitti vaalit – tätä se tarkoittaa kunnissa ja hyvinvointialueilla
Suomen yli puhalsi alue- ja kuntavaaleissa vihervasemmistolainen puhuri, mikä tarkoittaa kuntiin ja hyvinvointialueille kylmää kyytiä, kirjoittaa perussuomalaisten eduskuntaryhmän pääsihteeri Olli Immonen.

Kansanedustaja Antikainen: Tekoäly analysoi Luonnonvarakeskuksen vastaukset ja ehdotti sitten kantelun tekemistä
Perussuomalaisten kansanedustaja Sanna Antikainen esitti Luonnonvarakeskukselle (Luke) joukon suoria kysymyksiä susikannan kehityksestä, kanta-arvion menetelmistä, laittoman tappamisen arvioinnista ja kansainvälisestä raportoinnista. Hän antoi Lukelle kaksi viikkoa aikaa vastata viralliseen tietopyyntöönsä. Määräaika kului kuitenkin umpeen ilman vastauksia. Vastaukset saapuivat vasta sen jälkeen, kun Antikainen oli 8.4. lähettänyt medialle tiedotteen vastaamattomasta tietopyynnöstä, ja tiedote oli julkaistu Suomen Uutisissa. Luke toimitti vastaukset sähköpostitse samana iltana klo 20.27.

Ministeri Lulu Ranne pistäisi koko Yleisradion johdon vaihtoon: ”Kun on tulosvastuu, niin tulos tai ulos”
Liikenne- ja viestintäministeri, diplomi-insinööri Lulu Ranne keskustelee tuoreessa Suomen Uutiset Show -keskusteluohjelmassa suomalaisesta mediasta ja erityisesti Yleisradion asemasta. Ohjelman vieraina ovat lakimies ja kilpailuoikeuden asiantuntija Mikko Alkio sekä johdon konsultti, Aamulehden ex-päätoimittaja Jussi Tuulensuu. Ohjelmassa selviää muun muassa, miten monitahoinen hallinnollinen rakenne Yleisradion ympärille onkaan rakentunut, mikä osaltaan on hidasteena Ylen toimintaan ja rahoitukseen kohdistuvien muutoksien tekemiselle.

Ilmastonmuutos oli päivänpolttava puheenaihe jo 1600-luvulla
Ilmastokeskustelu muistuttaa tänään monin tavoin 1600-luvulla käytyjä väittelyitä ja käsityksemme ilmastonmuutoksesta peilaavat yllättävällä tavalla ikivanhoja ajatuksellisia rintamalinjoja. Yhdet vaativat kulutuksen vähentämistä, toiset uskovat vihreään teknologiaan ja kolmannet kieltävät kokonaan ihmisen vaikutuksen ilmastoon.

Saksan tuleva hallitus haluaa kieltää valehtelun ja viedä kansankiihottajilta oikeuden asettua ehdokkaaksi vaaleissa
Saksan kristillisdemokraattien ja demarien hallituskoalitio aikoo säätää desinformaation levittämisen rangaistavaksi teoksi. Valeuutisten levittämistä tehostavien verkkorobottien käyttö kielletään. Mediaa valvomaan se haluaa oman koneistonsa. Kritiikissä kysytään, aikooko mustapunahallitus perustaa myös totuusministeriön.

Yhdysvallat: Valkoinen talo ehdottaa julkisen yleisradiotoiminnan rahoituksen lopettamista

SDP vaatii lähivaalien jälkeen ”reilumpaa” politiikkaa, eli löyhempää talouskuria sotealueille – Miko Bergbom muistuttaa karuista tosiasioista
SDP:n kansanedustaja Tytti Tuppuraisen mukaan alue- ja kuntavaalien tulos kertoo halusta inhimilliseen politiikkaan, mikä demarien kielellä käytännössä tarkoittaisi taloudellisista tavoitteista joustamista. Perussuomalaisten kansanedustaja Miko Bergbom muistutti eilisessä A-studiossa edustajakollegaansa, että hyvinvointiyhteiskunnan pystyssä pysyminen on ensisijainen tavoite - ja samalla paras tukiverkko pienituloiselle ihmiselle.

Sahateollisuus varoittaa ilmastokilvoittelun valtavista kustannuksista – Lulu Ranne: Suomen ei pidä valita näivettävää skenaariota, jossa metsäsektoriamme ajetaan alas
Uusimmat

Ilmastonmuutos oli päivänpolttava puheenaihe jo 1600-luvulla

Suomen antama kehitysapu väheni 165 miljoonaa euroa yhdessä vuodessa
Toimitus suosittelee
PS Naiset 1/2025

Lue lisää
Perussuomalainen 1/2025

Lue lisää