

Midjourney AI
Disney woketti urakalla, teki rajusti turskaa ja nyt kaduttaa – yhteiskunnallinen päsmäröinti on riskialtista puuhaa
Walt Disney -yhtiö tunnustaa avoimesti, että se on etääntynyt osasta yleisöä ja epäonnistunut kuluttajamarkkinoilla. Maailmankuulu viihdejätti on sotkeutunut 2020-luvulla Amerikan identiteettipolitiikkaan ja pyrkinyt tuomaan wokea myös viihdetuotantoonsa. Nyt heikentyneistä myyntiluvuista ja osakeromahduksesta kärsivä Disney kertoo avoimesti, että yrityksen aktivismi on riski yhtiön kannattavuudelle. Yritysten politisoitumista analysoiva professori korostaa, että ilmiö on laaja ja koskee myös useita instituutioita kuten mediaa ja yliopistoja. Yhteiskunnallista aktivismia ajaville toimihenkilöille toiminnassa ei ole aina edes kyse vauhtisokeudesta, vaan joskus myös henkilökohtaisten etujen ajamisesta organisaation edun kustannuksella.
Walt Disney -yhtiö on oppinut kantapään kautta, mitä tarkoittaa “go woke, go broke”.
Kaikkien tuntema maailman luokan viihdejätti tunnusti, että sen vasemmalle viettänyt poliittinen ote viihdesisältöihin on vieraannuttanut osan yleisöstä ja vahingoittanut firman taloutta. Yhdysvaltain arvopaperi- ja pörssikomissiolle toimitetussa tuoreessa raportissa yhtiö mainitsi “riskit, jotka liittyvät yleisön ja kuluttajien mieltymysten sivuuttamiseen”.
“Yleisesti ottaen liikevaihtomme ja kannattavuutemme ovat kärsineet, kun kuluttajat eivät ole antaneet riittävää hyväksyntää viihdetarjonnallemme, tuotteillemme ja valitsemillemme jakelukanaville”, yhtiö ilmoitti raportissaan.
Disney tunnusti myös, että yhteiskunnallinen päsmäröinti luo uusia riskejä:
“Yhtiömme linja yhteiskunnallisiin asioihin, mukaan lukien pyrkimyksemme saavuttaa tiettyjä ympäristöön ja sosiaalisiin kysymyksiin liittyviä tavoitteita, jakaa valtavasti kuluttajien mielipiteitä ja aiheuttaa riskejä maineellemme ja brändeillemme.”
Kun markkinoiden näkymätön käsi näyttää keskisormea
Amerikkalainen professori Jonathan Turley kirjoittaa The Hill -lehden kolumnissaan, että vapaiden markkinoiden “näkymätön käsi” näyttää nyt keskisormea Disneylle. Tällä hän viittaa taloustieteen isähahmo Adam Smithin tunnettuun vertauskuvaan markkinoiden itseohjautuvuudesta. Turley on oikeustieteen professori George Washingtonin yliopistossa.
Reilun vuoden aikana Disney on noussut otsikoihin poliittisena vaikuttajana. Yhtiö vastusti äänekkäästi republikaanijohtoisen Floridan osavaltion lainsäädäntömuutosta, joka kieltää seksuaali-identiteetti- ja sateenkaariteemojen opetuksen nuorimmille lapsille julkisissa päiväkodeissa ja peruskouluissa. Kiistan myötä Disney päätyi jo viime vuonna vaihtamaan toimitusjohtajansa.
Turley muistuttaa, että Disneyn vanavedessä muutkin korporaatiot ovat hiljattain olleet sokeita yhtiöiden politisoitumiselle ja sen aiheuttamille ongelmille. Hänen mukaansa yritysjohtajat välttelivät aiemmin poliittisia kiistoja ja keskittyivät enemmän myymään tuotteita ja palveluja – eivät poliittisia maailmankuvia.
Pelkästään neljä uutta flopannutta Disneyn “woke-elokuvaa” ovat aiheuttaneet yhtiölle miljardin dollarin menetykset. Elokuvia on arvosteltu aggressiivisesta uusvasemmistolaisten agendojen tuputtamisesta. Jopa Disneyn omat tähdet ovat kritisoineet uutta tuotantoa.
Yhtiö kertoo, että katsojaluvut ovat pudonneet 14 prosenttia. Disneyn osake on alimmillaan yhdeksään vuoteen. Samassa ajassa vertailukelpoisten amerikkalaisten suuryritysten osakeindeksi SP500 on yli kaksinkertaistunut.
Turley nostaa esille myös toisen surullisenkuuluisan esimerkin, tunnetun olutbrändi Bud Lightin. Alkuvuodesta Markkinointijohtaja Alissa Heinerscheid päätti uudistaa kansan suosiman tavisjuoman brändiä “inklusiivisemmaksi” transseksuaalisuusteemalla. Tämän myötä hän sai kollegoiltaan valtavaa ylistystä. Kuluttajat reagoivat toisin. Tuloksena oli brändin romahtaminen ja miljardien dollareiden pudotus myyntiluvuissa ja tuotoissa. Yhtiön markkinaosuus ja markkina-arvo eivät vieläkään ole elpyneet tästä kohusta.
Ristiriitaiset kannustimet altistavat wokelle
Professori analysoi, mistä vahingollinen, mutta niin laajalle levinnyt yritysaktivismi kumpuaa. Osakkeenomistajien kannalta kuulostaisi maalaisjärjen vastaiselta uhrata yrityksen kannattavuutta poliittisen aktivismin nimissä. Turleyn mukaan yksittäisillä johtajilla on kuitenkin tällaiseen intressi silloin, jos heidän oma ammatillinen profiilinsa saa pönkitystä erityisten agendojen kirittämisestä.
“Vastuullisuudesta” ja “monimuotoisuudesta” on tullut viime vuosina lähes omia teollisuudenalojaan. Länsimaisten organisaatioiden yhteiskunnallinen aktivismi on muuttunut pienessä ajassa läpitunkevaksi ilmiöksi. Reilun parin vuoden aikana on alettu puhumaan “ESG-kapitalismista” ja kriittisemmin “woke-kapitalismista”.
Vaikka wokettavat toimitusjohtajat antavat usein ilmiölle kasvot, tutkijoiden mukaan yritysten keskijohto ja konsultit ovat avainasemassa erilaisten muotiagendojen levittämisessä. Suomessa yritysten politisoitumisen, “brändiaktivismin”, puolesta on rummuttanut mm. Kirsi Pihan viestintätoimisto Ellun Kanat – entisen anarkisti Suvi Auvisen johdolla.
Turley muistuttaa, että saman sukuinen trendi näkyy myös mediassa. Erityisesti Yhdysvalloissa yleisön luottamus journalisteihin on kärsinyt viimeisten vuosien aikana. Tästä huolimatta medioiden johtajat puskevat yhteiskunnallisia missioita objektiivisuuden ja tasapuolisuuden kustannuksella. Kuten New York Timesin entinen toimittaja Nikole Hannah-Jones julisti, “kaikki journalismi on aktivismia”.
Lisäksi Turley nostaa esille, että agendavaikuttamista näkyy myös yliopistoissa. Akatemioissa mielipideilmasto on vahvasti vasemmalle kallellaan ja kantaaottavaa, eikä mahdollista näkemysten moninaisuutta. Tutkijoilla ei ole henkilökohtaisia kannustimia tämän epäsuhdan korjaamiseen.
“Kaikkia näitä esimerkkejä taantumuksesta yhdistää taloudellinen malli nimeltä ‘yhteismaan ongelma’. Siinä jokainen toimii omista lähtökohdistaan ja tavoittelee välitöntä henkilökohtaista etua, joka kuitenkin nakertaa kaikille yhteisiä elintärkeitä resursseja. Kaikki nämä yritysmaailman, journalismin ja akatemian hahmot tavoittelevat omaa hetkittäistä etuaan yhtiöidensä ja instituutioidensa kustannuksella.”
SUOMEN UUTISET
Artikkeliin liittyvät aiheet
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita


Voi elämän kevät! Disney luokitteli Muppetit ”loukkaavaksi sisällöksi”, Kermit ja Miss Piggy liian vaarallisia lasten silmille

Joulun perinteinen Aku Ankka woketuksen uhrina: Disney pahoitteli piirretystä paistavaa ihmisten ja kulttuurien kaltoinkohtelua

Uutteraa uhriutumista, militanttia suvaitsevaisuutta, pöyhkeän eliitin “parempaa” vihaa – Woken lyhyt historia

Wokettava Disney-toimari tuputti seksuaalisisältöä lapsille, yhtiön arvo laski sata miljardia – potkuthan siitä tietenkin tuli, ja osake ampaisi nousuun

Kääk! Disney kielsi julkaisemasta Don Rosan legendaarisia Roope Ankka -sarjakuvia woke-syistä

Kansainvälinen bisneskäsikirja varoittaa wokesta – yritysten on päätettävä, irtisanotaanko taitava työntekijä jos hän ajattelee väärin

Kulttuurien sota kiihtyy USA:ssa: Trumpin kannattajat saivat tarpeekseen wokesta ja perustivat oman nettikaupan

Seksistiset pilvenpiirtäjät, matematiikan valkoinen ylivalta, koululaisten ilmastolakot – viime aikojen länsimainen kulttuurivallankumous alkoi tieteeksi naamioidusta aktivismista

Ultra Bran entinen laulaja ottaa etäisyyttä taiteilijoiden “äänekkään vähemmistön” woke-ajatteluun
Viikon suosituimmat

Käsittämätön kahakka vaaliteltalla – Sofia Virta usutti avustajiaan häiriköimään työtään tekevää toimittajaa – kameraa revittiin kädestä, naamaan läpsittiin vaaliesitteillä
”En ole 20 toimittajavuoden aikana nähnyt poliitikkoa, joka hoitaisi mediasuhteitaan yhtä ala-arvoisesti.”

Purra sai lapsen äidiltä tyrmistyttävän viestin – koulurauha oli jo valmiiksi mennyttä, kunnes opettaja esitti kummallisen pyynnön

Juontajamalli Sini Ariell vieraili eduskunnassa ja kertoi Australian woke-sekoilusta tavalla, joka sai jopa Juha Mäenpään hetkeksi hiljenemään (video)

Hallitus on alentanut jakeluvelvoitetta, polttoaineveroa ja ajoneuvoveroa – ministeri Ranne: ”Me rakennamme Suomea, jossa ei mennä autoilijan kukkarolle”
Suomi on autokansaa, ja tämä näkyy myös hallituksen teoissa, sanoo perussuomalainen liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne.

Vaalivalvojaiset – suora lähetys

Entinen työväenpuolue vasemmistoliitto kannustaa nyt terveitä työikäisiä ideologiseen lorvailuun sosiaalitukien varassa
Vasemmistoliiton puheenjohtaja Minja Koskela katsoo, että Suomessa terveellä ihmisellä tulisi olla mahdollisuus siirtyä oleskelemaan sosiaalituilla, toisten veronmaksajien kustantaessa hänen elämisensä. Perussuomalaisten kansanedustaja Miko Bergbom sen sijaan linjaa, että perussuomalaisille on päivän selvää, että ideologisesti työttömällä ei pidä olla oikeutta muiden veronmaksajien kustantamaan tukeen.

Eduskuntaryhmän pääsihteeri: Vihervasemmisto voitti vaalit – tätä se tarkoittaa kunnissa ja hyvinvointialueilla
Suomen yli puhalsi alue- ja kuntavaaleissa vihervasemmistolainen puhuri, mikä tarkoittaa kuntiin ja hyvinvointialueille kylmää kyytiä, kirjoittaa perussuomalaisten eduskuntaryhmän pääsihteeri Olli Immonen.

Wille Rydman: Helsingin poliittisesta ilmapiiristä tulossa punavihreä – ”Ihmiset tulevat ainakin näkemään, mihin suuntaan Helsinkiä ei pidä viedä”
Perussuomalaiset saa Helsinkiin pienen valtuustoryhmän. - Teemme valtuustossa kaiken sen minkä voimme. Edustamme tervehenkistä sinivalkoista politiikkaa, ja pidämme ääntä senkin edestä, minkä vaalituloksessa menetimme, Wille Rydman sanoo ja kehottaa ammentamaan valituloksesta sisua.

Kansanedustaja Antikainen: Tekoäly analysoi Luonnonvarakeskuksen vastaukset ja ehdotti sitten kantelun tekemistä
Perussuomalaisten kansanedustaja Sanna Antikainen esitti Luonnonvarakeskukselle (Luke) joukon suoria kysymyksiä susikannan kehityksestä, kanta-arvion menetelmistä, laittoman tappamisen arvioinnista ja kansainvälisestä raportoinnista. Hän antoi Lukelle kaksi viikkoa aikaa vastata viralliseen tietopyyntöönsä. Määräaika kului kuitenkin umpeen ilman vastauksia. Vastaukset saapuivat vasta sen jälkeen, kun Antikainen oli 8.4. lähettänyt medialle tiedotteen vastaamattomasta tietopyynnöstä, ja tiedote oli julkaistu Suomen Uutisissa. Luke toimitti vastaukset sähköpostitse samana iltana klo 20.27.

Miko Bergbom: Perussuomalaiset on politiikan hammaslääkäri, SDP karkkipussi
Kansanedustaja Miko Bergbom vertaa perussuomalaisten toimivan politiikassa kuin hammaslääkäri, joka tekee oikeita asioita, mutta jonka tuoliin ei ehkä aina ole niin kiva istahtaa. Vastaavasti SDP toimii politiikassa tarjoten äänestäjilleen pulleaa karkkipussia. - Surullisena olen seurannut SDP:n ”kaikki voi tehdä velaksi” -kampanjaa. Rahaa on helppo luvata lisää, mutta pelkään sitä, että SDP:n lupaukset tulevat johtamaan ympäri Suomea kuntaveron korotuksiin, Bergbom sanoo.
Uusimmat
Toimitus suosittelee
PS Naiset 1/2025

Lue lisää
Perussuomalainen 1/2025

Lue lisää