

LEHTIKUVA/KUVITUSKUVA
Dieselin hinnannoususta jopa 500 miljoonan euron lisäkustannus kuljetusalalle – Koponen: Hallituksen toimet syövät kotimaisen teollisuuden kilpailukyvyn
Kansanedustaja Ari Koponen vaatii hallitusta heräämään talviuniltaan ja puuttumaan dieselin huimaan hinnannousuun, joka uhkaa kotimaisen teollisuuden kilpailukykyä ja toimintamahdollisuuksia. Koponen ehdottaa lääkkeeksi ammattidieselin käyttöönottoa, kuten esimerkiksi Ranskassa on tehty.
Dieselin hinta on viimeisen vuoden aikana joulukuun 2021 loppuun mennessä noussut 29 senttiä litralta eli peräti 21 %. Nousujohteinen suunta jatkui vuodenvaihteessa, jolloin hinnat nousivat yhä yli 10 senttiä litralta. Nyt voidaan Suomen kuljetus- ja logistiikka-alan etujärjestö SKAL:in arvion mukaan puhua jo puolen miljardin euron lisäkustannuksista kuljetusalalle.
– Olemme yli 1 000 kilometrin päässä päämarkkinoistamme, ja teollisuutemme pyörii pääosin kumipyörillä, mutta silti hallitus haluaa lisätä teollisuuden kustannuksia. Ei ole ihme, että teollisuuden uudet investoinnit katoavat muualle, kansanedustaja Ari Koponen kommentoi tilannetta.
Suomen kilpailukyky pelastettava
Suomessa dieselin polttoainevero on Euroopan korkeimpia. Perussuomalaiset esittää omassa vaihtoehtobudjetissaan SKAL:in tavoin ratkaisuksi ammattidieselin käyttöönottoa, jossa ammattiliikenteelle palautettaisiin tietty osa dieselkuluista. Tämä parantaisi Koposen mukaan kotimaisten yritysten kilpailukykyä ja toimintamahdollisuuksia.
– Jo yhdeksässä Euroopan maassa on käytössä järjestelmä, jossa kuljetusyritys saa maksupalautusta tankatusta polttoaineesta, Koponen huomauttaa.
– EU sallii ammattidieselin käytön ja esimerkiksi Ranska palauttaa ammattiliikenteelle yli 11 senttiä litraa kohden. Hallituksen täytyy herätä talviunilta ja ehdottomasti tehdä samoin, jotta olemme kilpailukykyinen maa jatkossa, toteaa Koponen.
Suomen Uutiset
Artikkeliin liittyvät aiheet
- ammattiliikenne teollisuuden investoinnit teollisuuden kustannukset teollisuuden kilpailukyky dieselin hinta SKAL ammattidiesel Ari Koponen polttoainevero Ranska Kilpailukyky Teollisuus
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita


Sähköautot hyytyvät lumimyrskyssä moottoriteiden tuntikausien jonoihin – virta ei riitä ja lataaminen on mahdotonta

Puola poistaa polttoaineveron ja bensiinin arvonlisäveron väliaikaisesti

EU:lla taas ketunhäntä kainalossa: ”Jokainen maksaisi tankatessaan veroa Brysseliin”

Purra: Vain kilpailukykyinen teollisuus voi turvata hyvinvointiyhteiskunnan – “Hallitus vesittää pienetkin kilpailukykyä parantavat teot”

Ammattidiesel otettava käyttöön Suomessa – bensakuskiakin paleltaa

Mäkynen: Olisiko jo aika luopua dieselin käyttövoimaverosta?
Viikon suosituimmat

Hallitus on alentanut jakeluvelvoitetta, polttoaineveroa ja ajoneuvoveroa – ministeri Ranne: ”Me rakennamme Suomea, jossa ei mennä autoilijan kukkarolle”
Suomi on autokansaa, ja tämä näkyy myös hallituksen teoissa, sanoo perussuomalainen liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne.

Entinen työväenpuolue vasemmistoliitto kannustaa nyt terveitä työikäisiä ideologiseen lorvailuun sosiaalitukien varassa
Vasemmistoliiton puheenjohtaja Minja Koskela katsoo, että Suomessa terveellä ihmisellä tulisi olla mahdollisuus siirtyä oleskelemaan sosiaalituilla, toisten veronmaksajien kustantaessa hänen elämisensä. Perussuomalaisten kansanedustaja Miko Bergbom sen sijaan linjaa, että perussuomalaisille on päivän selvää, että ideologisesti työttömällä ei pidä olla oikeutta muiden veronmaksajien kustantamaan tukeen.

Eduskuntaryhmän pääsihteeri: Vihervasemmisto voitti vaalit – tätä se tarkoittaa kunnissa ja hyvinvointialueilla
Suomen yli puhalsi alue- ja kuntavaaleissa vihervasemmistolainen puhuri, mikä tarkoittaa kuntiin ja hyvinvointialueille kylmää kyytiä, kirjoittaa perussuomalaisten eduskuntaryhmän pääsihteeri Olli Immonen.

Kansanedustaja Antikainen: Tekoäly analysoi Luonnonvarakeskuksen vastaukset ja ehdotti sitten kantelun tekemistä
Perussuomalaisten kansanedustaja Sanna Antikainen esitti Luonnonvarakeskukselle (Luke) joukon suoria kysymyksiä susikannan kehityksestä, kanta-arvion menetelmistä, laittoman tappamisen arvioinnista ja kansainvälisestä raportoinnista. Hän antoi Lukelle kaksi viikkoa aikaa vastata viralliseen tietopyyntöönsä. Määräaika kului kuitenkin umpeen ilman vastauksia. Vastaukset saapuivat vasta sen jälkeen, kun Antikainen oli 8.4. lähettänyt medialle tiedotteen vastaamattomasta tietopyynnöstä, ja tiedote oli julkaistu Suomen Uutisissa. Luke toimitti vastaukset sähköpostitse samana iltana klo 20.27.

Ministeri Lulu Ranne pistäisi koko Yleisradion johdon vaihtoon: ”Kun on tulosvastuu, niin tulos tai ulos”
Liikenne- ja viestintäministeri, diplomi-insinööri Lulu Ranne keskustelee tuoreessa Suomen Uutiset Show -keskusteluohjelmassa suomalaisesta mediasta ja erityisesti Yleisradion asemasta. Ohjelman vieraina ovat lakimies ja kilpailuoikeuden asiantuntija Mikko Alkio sekä johdon konsultti, Aamulehden ex-päätoimittaja Jussi Tuulensuu. Ohjelmassa selviää muun muassa, miten monitahoinen hallinnollinen rakenne Yleisradion ympärille onkaan rakentunut, mikä osaltaan on hidasteena Ylen toimintaan ja rahoitukseen kohdistuvien muutoksien tekemiselle.

Ilmastonmuutos oli päivänpolttava puheenaihe jo 1600-luvulla
Ilmastokeskustelu muistuttaa tänään monin tavoin 1600-luvulla käytyjä väittelyitä ja käsityksemme ilmastonmuutoksesta peilaavat yllättävällä tavalla ikivanhoja ajatuksellisia rintamalinjoja. Yhdet vaativat kulutuksen vähentämistä, toiset uskovat vihreään teknologiaan ja kolmannet kieltävät kokonaan ihmisen vaikutuksen ilmastoon.

Saksan tuleva hallitus haluaa kieltää valehtelun ja viedä kansankiihottajilta oikeuden asettua ehdokkaaksi vaaleissa
Saksan kristillisdemokraattien ja demarien hallituskoalitio aikoo säätää desinformaation levittämisen rangaistavaksi teoksi. Valeuutisten levittämistä tehostavien verkkorobottien käyttö kielletään. Mediaa valvomaan se haluaa oman koneistonsa. Kritiikissä kysytään, aikooko mustapunahallitus perustaa myös totuusministeriön.

Yhdysvallat: Valkoinen talo ehdottaa julkisen yleisradiotoiminnan rahoituksen lopettamista

SDP vaatii lähivaalien jälkeen ”reilumpaa” politiikkaa, eli löyhempää talouskuria sotealueille – Miko Bergbom muistuttaa karuista tosiasioista
SDP:n kansanedustaja Tytti Tuppuraisen mukaan alue- ja kuntavaalien tulos kertoo halusta inhimilliseen politiikkaan, mikä demarien kielellä käytännössä tarkoittaisi taloudellisista tavoitteista joustamista. Perussuomalaisten kansanedustaja Miko Bergbom muistutti eilisessä A-studiossa edustajakollegaansa, että hyvinvointiyhteiskunnan pystyssä pysyminen on ensisijainen tavoite - ja samalla paras tukiverkko pienituloiselle ihmiselle.

Sahateollisuus varoittaa ilmastokilvoittelun valtavista kustannuksista – Lulu Ranne: Suomen ei pidä valita näivettävää skenaariota, jossa metsäsektoriamme ajetaan alas
Uusimmat

Ilmastonmuutos oli päivänpolttava puheenaihe jo 1600-luvulla

Suomen antama kehitysapu väheni 165 miljoonaa euroa yhdessä vuodessa
Toimitus suosittelee
PS Naiset 1/2025

Lue lisää
Perussuomalainen 1/2025

Lue lisää