

Dieselin alennetun verokannan poistaminen on turmiollista vientiteollisuudelle – Ranne: ”Liikkumisen suhteen Suomi on jo nyt EU:n kalleimpien maiden joukossa”
Valtiovarainministeriön liikenteen verotuksen uudistamista selvittäneen työryhmän laskelmien mukaan dieselin alennetun verokannan asteittainen poistaminen nostaisi verotasoa noin 26 senttiä litralta. Dieselin yhden verosentin kustannusvaikutus tavarankuljetukseen on 13 miljoonaa euroa, kuusi senttiä on 80 miljoonaa vuodessa. Verotyöryhmän raporttiin tutustuneet perussuomalaiset vaativat ammattidieselin käyttöönottoa myös Suomessa.
Suomessa dieselin polttoainevero on Euroopan korkeimpia. Kahdeksassa Euroopan maassa on käytössä järjestelmä, jossa kuljetusyritys saa tankattua litraa kohden maksupalautusta. EU sallii ammattidieselin käytön. Esimerkiksi Ranska palauttaa ammattiliikenteeseen yli 11 senttiä litraa kohden, mikä on paljon.
– Hallitusohjelmassa on kaavailtu ammattidieselin käyttöönottoa myös Suomessa. Sen pitäisi olla esillä budjettiriihessä. On erikoista, että ensin nostetaan veroa ja sitten vasta mietitään, miten käy kilpailukyvylle. Kuljetuskustannuksia on pidetty suomalaisen elinkeinoelämän kilpailukyvyn ydinasiana, koska maa on syrjässä päämarkkina-alueiltaan ja joutuu siksi kotimaassa monin tavoin kompensoimaan pitkiä kansainvälisiä kuljetuskustannuksia, perussuomalaiset sanovat.
Viennin kilpailukyky on Suomelle tärkeää
Dieselin verotuen tavoite oli alentaa teollisuuden kuljetuskustannuksia. Suomen talous on riippuvainen viennistä ja siten hinta- ja kustannuskilpailukyvyn säilyminen hyvänä suhteessa kilpailijamaihin on ensiarvoisen tärkeää. Pienenä viennistä riippuvaisena taloutena Suomi toimii vientimarkkinoilla hinnanottajana.
– Suomalaiset yritykset kohtaavat hyvin joustavan kysynnän eivätkä voi viedä veronkorotuksia suoraan vientihintoihin ilman, että menettävät markkinaosuuksia. Vaarana on jälleen, että suuret vientiyritykset siirtävät tuotantoaan EU-maihin, joissa kuljetuskustannuksia kompensoidaan veropoliittisin toimin.
– Ammattidiesel on otettava käyttöön myös Suomessa kilpailukykymme säilyttämiseksi. Eurooppalaiset kilpailijamme tukevat fossiilisia polttoaineita käyttäviä teollisuusyrityksiään joko suorilla tai veropoliittisilla tuilla. Kilpailijamaamme toimivat näin, vaikka ovat sitoutuneet Pariisin sopimuksen päästötavoitteisin, kertovat perussuomalaiset.
Liikkumisen kustannukset eivät saa nousta
Kansanedustaja Lulu Ranteen mielestä pääasia on, että Suomen sisäisen logistiikan kustannukset yksityisille tai yrittäjille eivät saa nousta. Haja-asutusalueilla palvelujen käyttäminen esimerkiksi sairaalaan Ivalosta Rovaniemelle tai työvoiman liikkuvuus tulevat jo nyt kalliiksi harvaan asutussa suurten etäisyyksien maassa. Näiden kustannusten suhteen Suomi on jo takamatkalla muihin maihin verrattuna, EU:ssa jo kalleimpien joukossa.
– Käyttövoimasta ja käyttäjäryhmästä riippumatta liikkumisen kustannukset eivät saa nousta, vaan pikemminkin laskea, eli dieselin mittarihinta yksityisillekään ei saa nousta. Ammattidiesel on ok, jos sillä alennetaan ammattiautoilijoiden kustannuksia nykyisestä.
– Kilpailuneutraliteetin kannalta on oleellista, että Suomessa liikennöivät muunmaalaiset autot maksavat kaikki samat verot ja veroluonteiset maksut kuin kotimaisetkin. Ulkomailta tänne tulevien olisi joko tankattava Suomessa tai maksettava Suomeen veroja täydestä, ulkomailla täytetystä tankista, Ranne linjaa.
Suomen Uutiset
Artikkeliin liittyvät aiheet
- kilpailuneutraliteetti alennettu verokanta ammattidiesel Kuljetusyritykset elinkeinoelämä tieliikenne kuljetuskustannukset Dieselvero diesel Liikkumisen hinta polttoainevero päästötavoitteet Pariisin ilmastosopimus Eurooppa Fossiiliset polttoaineet Lulu Ranne vientiteollisuus Kilpailukyky
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita


Polttoaineiden veronkorotukset ja indeksiin sitominen hallitusrintaman ideoista typerimpiä – Tavio: ”Tätä voi pitää jonkinlaisena sosialismin huipentumana”

Sekoitevelvoitetavoitetta ei ole teknisesti eikä taloudellisesti mahdollista toteuttaa – Purra: ”Suomen kunnianhimo ilmastopolitiikassa on typeryyttä”

Taas autoilijaa kiusataan: Bensan ja dieselin verotukseen esitetään tuhtia korotusta jo vuonna 2023 – myös uusi työssäkäyntivero uhkaa

Hallitus jatkaa autoilun kustannuksien kasvattamista – pyrkii keräämään autoilijoilta miljardin enemmän neljässä vuodessa

PS ei hyväksy Suomen suhteellisesti muita EU-maita suurempia päästötavoitteita: “On mahdollista, että sitovia tavoitteita ei voida saavuttaa ilman maatalouden alasajoa”
Viikon suosituimmat

Käsittämätön kahakka vaaliteltalla – Sofia Virta usutti avustajiaan häiriköimään työtään tekevää toimittajaa – kameraa revittiin kädestä, naamaan läpsittiin vaaliesitteillä
”En ole 20 toimittajavuoden aikana nähnyt poliitikkoa, joka hoitaisi mediasuhteitaan yhtä ala-arvoisesti.”

Joka toinen somaliäiti Suomessa on yksinhuoltaja – onko yksinhuoltajuus oikeasti moniavioisuutta?
Ylen artikkeli vuodelta 2009 kertoi, että 46 prosenttia Suomessa asuvista somaliäideistä asui tuolloin yksin lastensa kanssa. Yhtenä selittävänä tekijänä jutussa pidettiin moniavioisuutta, sillä Suomessa voi kihlautua useamman henkilön kanssa.

Purra sai lapsen äidiltä tyrmistyttävän viestin – koulurauha oli jo valmiiksi mennyttä, kunnes opettaja esitti kummallisen pyynnön

Juontajamalli Sini Ariell vieraili eduskunnassa ja kertoi Australian woke-sekoilusta tavalla, joka sai jopa Juha Mäenpään hetkeksi hiljenemään (video)

Päivän pointti: Woke tuhoaa kaiken mihin se koskee, tällä kertaa Kallion ilmaisutaidon lukion oppilaiden mahdollisuudet itsensä ilmaisemiseen

Vaalivalvojaiset – suora lähetys

Entinen työväenpuolue vasemmistoliitto kannustaa nyt terveitä työikäisiä ideologiseen lorvailuun sosiaalitukien varassa
Vasemmistoliiton puheenjohtaja Minja Koskela katsoo, että Suomessa terveellä ihmisellä tulisi olla mahdollisuus siirtyä oleskelemaan sosiaalituilla, toisten veronmaksajien kustantaessa hänen elämisensä. Perussuomalaisten kansanedustaja Miko Bergbom sen sijaan linjaa, että perussuomalaisille on päivän selvää, että ideologisesti työttömällä ei pidä olla oikeutta muiden veronmaksajien kustantamaan tukeen.

Wille Rydman: Helsingin poliittisesta ilmapiiristä tulossa punavihreä – ”Ihmiset tulevat ainakin näkemään, mihin suuntaan Helsinkiä ei pidä viedä”
Perussuomalaiset saa Helsinkiin pienen valtuustoryhmän. - Teemme valtuustossa kaiken sen minkä voimme. Edustamme tervehenkistä sinivalkoista politiikkaa, ja pidämme ääntä senkin edestä, minkä vaalituloksessa menetimme, Wille Rydman sanoo ja kehottaa ammentamaan valituloksesta sisua.

Eduskuntaryhmän pääsihteeri: Vihervasemmisto voitti vaalit – tätä se tarkoittaa kunnissa ja hyvinvointialueilla
Suomen yli puhalsi alue- ja kuntavaaleissa vihervasemmistolainen puhuri, mikä tarkoittaa kuntiin ja hyvinvointialueille kylmää kyytiä, kirjoittaa perussuomalaisten eduskuntaryhmän pääsihteeri Olli Immonen.

Miko Bergbom: Perussuomalaiset on politiikan hammaslääkäri, SDP karkkipussi
Kansanedustaja Miko Bergbom vertaa perussuomalaisten toimivan politiikassa kuin hammaslääkäri, joka tekee oikeita asioita, mutta jonka tuoliin ei ehkä aina ole niin kiva istahtaa. Vastaavasti SDP toimii politiikassa tarjoten äänestäjilleen pulleaa karkkipussia. - Surullisena olen seurannut SDP:n ”kaikki voi tehdä velaksi” -kampanjaa. Rahaa on helppo luvata lisää, mutta pelkään sitä, että SDP:n lupaukset tulevat johtamaan ympäri Suomea kuntaveron korotuksiin, Bergbom sanoo.
Uusimmat
Toimitus suosittelee
PS Naiset 1/2025

Lue lisää
Perussuomalainen 1/2025

Lue lisää