

LEHTIKUVA
Diesel jo bensaa kalliimpaa – käyttövoimavero on nyt rangaistusvero
Dieselpolttoaineen hinta näyttää vakiintuvan bensaa kalliimmaksi. Ajoittain jopa ysikasi on dieseliä halvempaa. Dieselautoilija joutuu kaiken muun päälle pulittamaan käyttövoimaveroa satoja euroja vuodessa. Nykyhinnoilla kyse on rangaistusverosta.
Bensiinin halvimmat hinnat torstaina: Ysivitonen Kouvolassa 1.928 euroa litralta, ysikasi Ylivieskassa 2.039 euroa. Diesel on jo jonkin aikaa ollut bensaa kalliimpaa ja nyt lähes tasoissa ysikasin kanssa eli halvin dieselpolttoaine Salossa 2.034 euroa.
Koko maan liikennepolttoaineiden keskihinnat: 2.070 bensa 95, 2.171 bensa 98 ja 2.166 diesel. Autoilija voi lohduttautua sillä, että diesel on vielä kalliimpaa Hong Kongissa ja Zimbabwessa.
Raakaöljy on halventunut merkittävästi loppukesän aikana ja se näkyy myös polttoainepumpulla. Venäjän hyökättyä Ukrainaan Brent öljy maksoi 120 dollaria barrelilta ja nyt 91 dollaria.
Dieselauto monelle ainoa mahdollinen
Polttoaineiden raju hinnannousu on kurittanut sekä suomalaisia kotitalouksia että kuljetusalaa. Dieselin hinta on vuodessa lähes tuplaantunut, mikä vaikuttaa henkilöautoilijan lisäksi dieseliä käyttävän kuljetusalan kustannuksiin ja sitä kautta jokaiseen kuluttajaan.
Dieselautojen käyttövoimavero on 5,5 senttiä per päivä jokaiselta alkavalta auton 100 kilogrammalta. Keskikokoisen dieselauton käyttövoimavero on siten 300–400 euroa vuodessa. Löpöä sillä saisi päivän hinnalla vuodessa lähes 200 litraa.
Suomessa on edelleen yli 700 000 dieselkäyttöisiä autoa eli yli neljännes koko henkilöautokannasta. Monet näistä autoista ovat käytössä maaseudulla, jossa dieselauto on usein hinnaltaankin ainoa mahdollinen kulkuneuvo, kun julkista liikennettä ei ole.
SUOMEN UUTISET
Artikkeliin liittyvät aiheet
- henkilöautokanta bensiinin hinta Ukrainan sota Venäjän hyökkäys dieselin hinta liikennepolttoaineet brent-laatu Hong Kong Brent raakaöljy Zimbabwe käyttövoimavero polttoaineverotus diesel Verotuksen alentaminen Bensiini verotus
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita


Suomen kilpailukyky ei kestä enää minkäänlaisia veronkorotuksia – Ari Koponen vaatii hallitusta perumaan dieselin hintaa nostavan veronkorotuksen

Keskusta vakuutteli vuosikausia: ”Ei uusia korotuksia polttoaineverotukseen tällä hallituskaudella” – mutta puhe oli taas halpaa

Perussuomalaiset hallituksen ilmastopolitiikkasuunnitelmista: Energia-, ruoka- ja teollisuustuotantoon tarvitaan sinivalkoinen siirtymä

Suomalaiset tankkaavat EU:n kalleinta bensaa – ”Miksi hallitus ei laske polttoaineveroa, kuten muissa EU-maissa on tehty?”

Halla-aho: Suomalaiset maksavat bensiinistä toiseksi eniten ja dieselistä eniten koko Euroopassa – vaikka suomalaisten käteen jäävät ansiot ovat itäeurooppalaisella tasolla

Ristiriitaista kiertelyä kyselytunnilla: Hallituksen päätöksellä polttoainevero nousee taas vuodenvaihteessa – hyväksyykö hallitus vielä päälle EU:n päästökaupan?

Juvonen: Suomessa on syytä tarkastella liikkumisen hintaa laajemminkin kuin vain käyttövoimaverotuksen kannalta
Viikon suosituimmat

Hallitus on alentanut jakeluvelvoitetta, polttoaineveroa ja ajoneuvoveroa – ministeri Ranne: ”Me rakennamme Suomea, jossa ei mennä autoilijan kukkarolle”
Suomi on autokansaa, ja tämä näkyy myös hallituksen teoissa, sanoo perussuomalainen liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne.

Entinen työväenpuolue vasemmistoliitto kannustaa nyt terveitä työikäisiä ideologiseen lorvailuun sosiaalitukien varassa
Vasemmistoliiton puheenjohtaja Minja Koskela katsoo, että Suomessa terveellä ihmisellä tulisi olla mahdollisuus siirtyä oleskelemaan sosiaalituilla, toisten veronmaksajien kustantaessa hänen elämisensä. Perussuomalaisten kansanedustaja Miko Bergbom sen sijaan linjaa, että perussuomalaisille on päivän selvää, että ideologisesti työttömällä ei pidä olla oikeutta muiden veronmaksajien kustantamaan tukeen.

Eduskuntaryhmän pääsihteeri: Vihervasemmisto voitti vaalit – tätä se tarkoittaa kunnissa ja hyvinvointialueilla
Suomen yli puhalsi alue- ja kuntavaaleissa vihervasemmistolainen puhuri, mikä tarkoittaa kuntiin ja hyvinvointialueille kylmää kyytiä, kirjoittaa perussuomalaisten eduskuntaryhmän pääsihteeri Olli Immonen.

Kansanedustaja Antikainen: Tekoäly analysoi Luonnonvarakeskuksen vastaukset ja ehdotti sitten kantelun tekemistä
Perussuomalaisten kansanedustaja Sanna Antikainen esitti Luonnonvarakeskukselle (Luke) joukon suoria kysymyksiä susikannan kehityksestä, kanta-arvion menetelmistä, laittoman tappamisen arvioinnista ja kansainvälisestä raportoinnista. Hän antoi Lukelle kaksi viikkoa aikaa vastata viralliseen tietopyyntöönsä. Määräaika kului kuitenkin umpeen ilman vastauksia. Vastaukset saapuivat vasta sen jälkeen, kun Antikainen oli 8.4. lähettänyt medialle tiedotteen vastaamattomasta tietopyynnöstä, ja tiedote oli julkaistu Suomen Uutisissa. Luke toimitti vastaukset sähköpostitse samana iltana klo 20.27.

Miko Bergbom: Perussuomalaiset on politiikan hammaslääkäri, SDP karkkipussi
Kansanedustaja Miko Bergbom vertaa perussuomalaisten toimivan politiikassa kuin hammaslääkäri, joka tekee oikeita asioita, mutta jonka tuoliin ei ehkä aina ole niin kiva istahtaa. Vastaavasti SDP toimii politiikassa tarjoten äänestäjilleen pulleaa karkkipussia. - Surullisena olen seurannut SDP:n ”kaikki voi tehdä velaksi” -kampanjaa. Rahaa on helppo luvata lisää, mutta pelkään sitä, että SDP:n lupaukset tulevat johtamaan ympäri Suomea kuntaveron korotuksiin, Bergbom sanoo.

Ministeri Lulu Ranne pistäisi koko Yleisradion johdon vaihtoon: ”Kun on tulosvastuu, niin tulos tai ulos”
Liikenne- ja viestintäministeri, diplomi-insinööri Lulu Ranne keskustelee tuoreessa Suomen Uutiset Show -keskusteluohjelmassa suomalaisesta mediasta ja erityisesti Yleisradion asemasta. Ohjelman vieraina ovat lakimies ja kilpailuoikeuden asiantuntija Mikko Alkio sekä johdon konsultti, Aamulehden ex-päätoimittaja Jussi Tuulensuu. Ohjelmassa selviää muun muassa, miten monitahoinen hallinnollinen rakenne Yleisradion ympärille onkaan rakentunut, mikä osaltaan on hidasteena Ylen toimintaan ja rahoitukseen kohdistuvien muutoksien tekemiselle.

Ilmastonmuutos oli päivänpolttava puheenaihe jo 1600-luvulla
Ilmastokeskustelu muistuttaa tänään monin tavoin 1600-luvulla käytyjä väittelyitä ja käsityksemme ilmastonmuutoksesta peilaavat yllättävällä tavalla ikivanhoja ajatuksellisia rintamalinjoja. Yhdet vaativat kulutuksen vähentämistä, toiset uskovat vihreään teknologiaan ja kolmannet kieltävät kokonaan ihmisen vaikutuksen ilmastoon.

Yhdysvallat: Valkoinen talo ehdottaa julkisen yleisradiotoiminnan rahoituksen lopettamista

Saksan tuleva hallitus haluaa kieltää valehtelun ja viedä kansankiihottajilta oikeuden asettua ehdokkaaksi vaaleissa
Saksan kristillisdemokraattien ja demarien hallituskoalitio aikoo säätää desinformaation levittämisen rangaistavaksi teoksi. Valeuutisten levittämistä tehostavien verkkorobottien käyttö kielletään. Mediaa valvomaan se haluaa oman koneistonsa. Kritiikissä kysytään, aikooko mustapunahallitus perustaa myös totuusministeriön.

SDP vaatii lähivaalien jälkeen ”reilumpaa” politiikkaa, eli löyhempää talouskuria sotealueille – Miko Bergbom muistuttaa karuista tosiasioista
SDP:n kansanedustaja Tytti Tuppuraisen mukaan alue- ja kuntavaalien tulos kertoo halusta inhimilliseen politiikkaan, mikä demarien kielellä käytännössä tarkoittaisi taloudellisista tavoitteista joustamista. Perussuomalaisten kansanedustaja Miko Bergbom muistutti eilisessä A-studiossa edustajakollegaansa, että hyvinvointiyhteiskunnan pystyssä pysyminen on ensisijainen tavoite - ja samalla paras tukiverkko pienituloiselle ihmiselle.
Uusimmat

Ilmastonmuutos oli päivänpolttava puheenaihe jo 1600-luvulla

Suomen antama kehitysapu väheni 165 miljoonaa euroa yhdessä vuodessa
Toimitus suosittelee
PS Naiset 1/2025

Lue lisää
Perussuomalainen 1/2025

Lue lisää