Taksialan sääntelyä tiukennetaan monella tavalla siitä, miten sääntelyä kevennettiin ja taksialan kilpailu vapautettiin vuonna 2018 silloisen liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin johdolla.
Viikonloppuna Lahdessa ja Kärkölässä perussuomalaisten lähivaalitilaisuuksissa puhunut liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne kertoo, että taksialan ongelmat ja tarvittavat ratkaisut puhututtavat kansaa myös kuntavaalien ja aluevaalien alla.
– Bernerin taksilaki kylvää tuhoa. Koska edellinen hallitus ei juurikaan tehnyt asialle mitään, niin nyt ihmiset kyselevät takseista koko ajan, Ranne sanoo.
Laaja uudistus
Liikenne- ja viestintäministeriö alkoi jo kesällä 2023 valmistelemaan toimia, joilla korjataan taksialan epäkohtia ja lisätään luottamusta koko alaan. Luonnos hallituksen esitykseksi taksisääntelyn uudistuksiin on kuitenkin jo valmiina.
– Tällä hetkellä pöydälläni on valmis esitys luonnokseksi, joka odottaa vielä viimeisiä kuittauksia. Yksityiskohtien viilaukseen menee vielä aikaa, koska kokonaisuus on erittäin laaja, Ranne sanoo.
Ministerin mukaan lakiin on tulossa paljon uudistuksia. Vaatimustasoa yleisesti nostetaan niin taksiliikenneluvan kuin taksinkuljettajan ajoluvankin osalta.
– Kuljettajille on tulossa pakollinen koulutus, ja yleisesti vaatimustasoa tiukennetaan huomattavasti.
Takseihin värilliset kilvet
Tavoitteena on palauttaa Suomeen turvalliset taksit ja luottamus koko taksialaan. Taksiuudistus onkin erittäin laaja kokonaisuus.
Ranne kertoo kannattavansa takseihin pakollisia taksamittareita ja värillisiä rekisterikilpiä.
– Uudistusta on valmisteltu hyvässä yhteistyössä viranomaisten kanssa, Ranne sanoo.
Ranteen mukaan hallituksen esitys on tarkoitus antaa eduskuntaan vielä tämän vuoden puolella, syysistuntokaudella 2025.