

LEHTIKUVA/ANTTI AIMO-KOIVISTO
Autoilijat saivat tarpeekseen hallituksen kurjistavasta politiikasta: ”Polttoaineveroa alennettava välittömästi”
Polttoaineiden hinnankorotuksia ja autoilijoiden kurittamista vastustavat kansalaiset vaativat hallitukselta polttoaineverojen alentamista, sillä tilanne alkaa jo olla kestämätön: ihmiset ovat nääntymässä verotaakan alle.
Samana viikonloppuna, kun Suomen kiekkoleijonat viimeistelivät voitokkaasti Pekingin olympiaturnauksen etenemällä päätyyn asti, Helsingin keskustassa raikuivat autojen äänitorvien tööttäykset.
Valtavasti jäseniä kerännyt STOP! Autoilijoiden kuritukselle! -Facebook-ryhmä organisoi viikonloppuna samanaikaisesti useita torviprotesti-mielenosoituksia ympäri Suomea tarkoituksenaan kiinnittää päättäjien huomio korkealle nousseisiin polttoaineiden kustannuksiin.
Ryhmän vastustaa kaikkia poliittisia autoilun kustannusten korotuksia. Helsingin torviprotesti oli kaksipäiväinen ja siihen osallistui yli 200 autoa.
Torviprotestoijat vaativat puuttumista useisiin polttoaineen hintaa korottaviin tekijöihin: polttoaineiden valmisteverojen on joustettava, biojakeluvelvoitteen noston loppulaskua ei saa maksattaa autoilijoilla, tieliikenteen päästökauppaa tai vastaavia järjestelmiä ei tule ottaa käyttöön, uusia veromuotoja ei tarvita, henkilöautoilua ei saa hankaloittaa.
Harakka puhuu palturia
Matti Vahtera (kuvassa) oli ajanut reilut sata kilometriä kotipaikkakunnaltaan Salosta osallistuakseen lauantaiaamuna Helsingin torviprotestiin.
Vahteran auton lavalla oli esillä liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakalle kohdistettu viesti. Vahtera katsoo, että ylimielisillä puheillaan polttoaineen hinnan kehityksestä Harakka väheksyy autoilevaa kansanosaa.
– Tuo kaveri (Harakka) saisi lopettaa p****puheet ja mennä itseensä. Nähtäväksi jää, Vahtera sanoo.
Polttoaineiden pumppuhinnat ovat nousseet rajusti jo viime kesästä lähtien. Hieman päivästä riippuen, Suomessa bensa on viime aikoina ollut EU-alueen toiseksi tai kolmanneksi kalleinta.
Viime keväänä ministeri Harakka kuitenkin väitti eduskunnassa, että bensiinin hinta ei muka olisi noussut kymmeneen vuoteen.
Vihreät tekee pahojaan hallituksessa
Vahtera sanoo, että Harakan ohella suurin syyllinen korkeisiin polttoaineiden hintoihin on hallituspuolue vihreät. Vahtera toteaa, että hallituksessa ei ymmärretä tavan kansalaisen selviytymistaistelua kohoavia energiakustannuksia vastaan.
– Jos mahdollista, vihreät tekee hallituksessa vielä enemmän pahuutta kuin Harakka. Hallituksen tulisikin välittömästi alentaa polttoaineiden verotusta, sillä tilanne alkaa jo olla kestämätön: ihmiset ovat nääntymässä verotaakan alle.
Vahtera huomauttaa, että polttoaineiden hintojen nykytaso vaikuttaa jo heikentävästi työn tekemisen kannustimiin.
– Se on ihan selvä asia, jos työmatka on esimerkiksi 50 kilometriä suuntaansa, niin moni joutuu laskemaan, kannattaako töihin enää ajaa.
Yksin on turha valittaa
Sisäremontointiyrittäjä Petri Ranta oli saapunut torviprotestiin Nummelasta. Ranta huomauttaa, että puheet siitä, että polttoaineen hinta ei olisi noussut, eivät pidä paikkaansa.
– Kyllä bensan ja dieselin hinnat ovat nousseet korkealle tasolle. Jo kuukauden polttoainelaskussa huomaa
selvästi, miten hinnat ovat nousseet. Jos aiemmin dieseliin meni tuhat euroa, nyt menee 1 500 euroa.
Vuodessa kertyy siis noin 6 000 euroa lisää maksettavaa.
Ranta työskentelee yrityksensä puitteissa laajalla toimintasäteellä Etelä-Suomessa. Lähes kaikki ajot ovat työajoa.
Ranta tankkaa useimmiten dieselia työajoa varten, mutta hän käyttää myös jonkin verran bensiiniä kesällä moottoripyörämatkoilla. Ranta huomauttaa, että syy polttoaineiden korkeisiin hintoihin on raskaassa verotuksessa.
– Polttoaineveroa olisi syytä laskea huomattavasti. Dieselveron voisi poistaa kokonaan, koska se alkaa jo olla lähes saman hintaista 95-polttoaineen kanssa. Polttoaineiden hintojen nousu siirtyy logistiikkakustannuksiin, joten lopulta kaikki tuotteet kallistuvat.
Korkeat polttoaineiden hinnat ovat puhututtaneet kansaa ennenkin. Autoilijoiden torviprotestit ovat kuitenkin Suomessa uusi ilmiö. Ranta katsoo, että autoilijoiden yhteismielenosoitukset ovat tässä ajassa hyvä keino kiinnittää poliitikkojen huomio.
– Ei se auta, jos vaan yksinään valittelee korkeita polttoaineiden hintoja.
Julkinen liikenne tökkii
Laura Virtanen, Tomi Liimatainen, Henri Liimatainen ja Markus Liimatainen olivat varustautuneet torviprotestiin huomioliiveillä.
Perussuomalaiset jätti äskettäin välikysymyksen bensan ja sähkön hinnoista. Välikysymyksessä vaaditaan polttoaineverojen alentamista, ammattidieselin käyttöönottoa sekä kotitalouksien sähköveron alentamista.
Hallitus reagoi välikysymykseen ilmoittamalla äskettäin keinoista, joilla se pyrkii vastaamaan energian hintojen nousuun. Toimet ovat vähäisiä, ja kohdistuvat vain pieneen joukkoon ihmisiä, eikä kasvaviin kustannuksiin puututa perussuomalaisten vaatimusten mukaisesti polttoaineveroa laskemalla.
Tomi Liimatainen pitää hallituksen esittelemiä kompensaatiokeinoja, kuten työmatkavähennyksen nostoa, naurettavina, koska kasvaviin kustannuksiin ei tule nopeaa ja välitöntä apua.
– Hallituksen toimet eivät vaikuta kenenkään polttoainelaskuun nyt, vaan vasta tulevassa verotuksessa. Itse tarvitsen työn vuoksi autoa päivittäiseen liikkumiseen, joten kasvavat kustannukset näkyvät heti. Töihin lähteminen on välillä vaikeaa.
Markus Liimatainen käyttää myös autoa työajoihin, eikä julkinen liikenne ole hänelle soveltuva vaihtoehto.
– Voisin kulkea bussilla, mutta nykyään ei vain enää pääse. Julkisen liikenteen linjoja kulkee harvakseltaan. Tarkistin aikatauluista, niin kaikkine siirtymineen linja-autolla menisi lähes kaksi tuntia matkaan Tuusulasta Nurmijärvelle.
Työmatkavähennyksen korotus ei auta kaikkia
Kansanedustaja, perussuomalaisten 2. varapuheenjohtaja Mauri Peltokangas kertoo, että jo syksyllä perussuomalaisten aluevaalikiertueella puoluejohdolle tuli kiitosta perussuomalaisten avauksesta alentaa polttoaineiden verotusta.
– Monet olivat hyvin huojentuneita siitä, että lopultakin esitetään konkreettisia uudistuksia ostovoiman parantamiseksi. On selvää, että korkeat polttoaineiden hinnat herättävät Suomessa suuria tunteita, koska päivittäiseen liikkumiseen menevät rahat tällä hetkellä leikkaavat niin suuren osan pois palkansaajan ostovoimasta, Peltokangas sanoo.
Kansanedustajan mukaan suora leikkaus polttoaineiden verotukseen on ainoa toimiva keino auttaa autoilijaa ahdingossa.
– Hallituksen suunnitelmat hintojen kompensoimiseksi, kuten työmatkavähennyksen korottaminen eivät ole huono asia. Työmatkavähennyksen korottaminen on kuitenkin vain kosmeettinen toimenpide, ja samalla epätasa-arvoinen veto, koska se auttaa vain pientä osaa kansasta.
Tuhoaa suomalaisen liikenteen
Peltokangas korostaa, että polttoaineveron alentaminen olisi tasa-arvoisin toimenpide, koska se auttaisi kaikkia. Hallituspuolueet, etenkin vihreät, kuitenkin hangoittelevat vastaan, koska tavoitteena on tehdä ”kohdistettuja toimia”. Peltokankaalta ei löydy ymmärrystä hallituksen linjalle.
– Ei tällä tavalla voi tehdä politiikkaa, että valitaan tiettyjä ryhmiä, jotka saavat apua bensalaskuihin ja muut eivät saa mitään. Kaikki kansalaiset ovat samanarvoisia ja kaikki ansaitsevat saada apua.
Peltokangas varoittaa, että mikäli vihervasemmistohallitus saa jatkaa vallassa, suomalaisen autoilijan tulevaisuus näyttää entistäkin synkemmältä.
– Tämän hallituksen politiikka tuhoaa suomalaisen liikenteen ja samalla suomalaisen teollisuuden, koska logistiikka liikkuu kumipyörillä. Jos sama hallituspohja jatkaa, vuoteen 2030 mennessä autoja ei juurikaan enää liiku maantiellä.
SUOMEN UUTISET
Artikkeliin liittyvät aiheet
- työmatkavähennys kansalaisten kurjistaminen vihreä siirtymä polttoaineiden hinnankorotukset ilmastotoimet punavihreä ilmastopolitiikka työssäkäynti logistiikka kannustimet kuljetuskustannukset ostovoima autoilijat diesel Mauri Peltokangas Timo HArakka Mielenosoitus perussuomalaiset Liikenne hallitus Välikysymys verotus Teollisuus
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita


Perussuomalaiset vaativat dieselautojen käyttövoimaveron poistoa pikaisesti – Tavio: “Käyttövoimavero on syrjivä dieselin nykyhinnoilla”

Perussuomalaisten vaatimat polttoaineiden veronalennukset eivät kelpaa vihreille: ”Liian kallista” – Purra huomauttaa, että monelta autoilijalta alkavat jo olla rahat lopussa

Perussuomalaiset jätti välikysymyksen: Suomalaisten verorahoja ja uutta velkarahaa kohdistetaan ilmastotoimiin, jotka heikentävät Suomen asemaa ja kansantaloutta

Kokoomus tukee kansaa kurjistavia hallituksen ilmastotoimia – ”Miksi polttoaineveron keventäminen ei sovi kokoomukselle?”

Hallitukselta ei vaikuttavia toimia polttoainehintoihin, maatalouskriisiin, ostovoimaan tai kilpailukykyyn – perussuomalaiset esitti epäluottamusta

Junnila: Hallituksen vastaus välikysymykseen oli populistista renkaanpotkintaa – ei auta bensapumpulla

Koskela soimaa hallitusta riittämättömistä toimista energiakriisin hoidossa: Rohkeus puuttuu

Taviolta tiukka toimenpidelista polttoaine- ja sähköhintojen alentamiseksi: Paras ratkaisu on veronalennus

Ranne: Hallituksen suhteellisuudentajun puute kurittaa kansaa – “Suomi ei voi pyöriä tukien varassa”
Viikon suosituimmat

Käsittämätön kahakka vaaliteltalla – Sofia Virta usutti avustajiaan häiriköimään työtään tekevää toimittajaa – kameraa revittiin kädestä, naamaan läpsittiin vaaliesitteillä
”En ole 20 toimittajavuoden aikana nähnyt poliitikkoa, joka hoitaisi mediasuhteitaan yhtä ala-arvoisesti.”

Purra sai lapsen äidiltä tyrmistyttävän viestin – koulurauha oli jo valmiiksi mennyttä, kunnes opettaja esitti kummallisen pyynnön

Juontajamalli Sini Ariell vieraili eduskunnassa ja kertoi Australian woke-sekoilusta tavalla, joka sai jopa Juha Mäenpään hetkeksi hiljenemään (video)

Hallitus on alentanut jakeluvelvoitetta, polttoaineveroa ja ajoneuvoveroa – ministeri Ranne: ”Me rakennamme Suomea, jossa ei mennä autoilijan kukkarolle”
Suomi on autokansaa, ja tämä näkyy myös hallituksen teoissa, sanoo perussuomalainen liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne.

Vaalivalvojaiset – suora lähetys

Entinen työväenpuolue vasemmistoliitto kannustaa nyt terveitä työikäisiä ideologiseen lorvailuun sosiaalitukien varassa
Vasemmistoliiton puheenjohtaja Minja Koskela katsoo, että Suomessa terveellä ihmisellä tulisi olla mahdollisuus siirtyä oleskelemaan sosiaalituilla, toisten veronmaksajien kustantaessa hänen elämisensä. Perussuomalaisten kansanedustaja Miko Bergbom sen sijaan linjaa, että perussuomalaisille on päivän selvää, että ideologisesti työttömällä ei pidä olla oikeutta muiden veronmaksajien kustantamaan tukeen.

Eduskuntaryhmän pääsihteeri: Vihervasemmisto voitti vaalit – tätä se tarkoittaa kunnissa ja hyvinvointialueilla
Suomen yli puhalsi alue- ja kuntavaaleissa vihervasemmistolainen puhuri, mikä tarkoittaa kuntiin ja hyvinvointialueille kylmää kyytiä, kirjoittaa perussuomalaisten eduskuntaryhmän pääsihteeri Olli Immonen.

Wille Rydman: Helsingin poliittisesta ilmapiiristä tulossa punavihreä – ”Ihmiset tulevat ainakin näkemään, mihin suuntaan Helsinkiä ei pidä viedä”
Perussuomalaiset saa Helsinkiin pienen valtuustoryhmän. - Teemme valtuustossa kaiken sen minkä voimme. Edustamme tervehenkistä sinivalkoista politiikkaa, ja pidämme ääntä senkin edestä, minkä vaalituloksessa menetimme, Wille Rydman sanoo ja kehottaa ammentamaan valituloksesta sisua.

Kansanedustaja Antikainen: Tekoäly analysoi Luonnonvarakeskuksen vastaukset ja ehdotti sitten kantelun tekemistä
Perussuomalaisten kansanedustaja Sanna Antikainen esitti Luonnonvarakeskukselle (Luke) joukon suoria kysymyksiä susikannan kehityksestä, kanta-arvion menetelmistä, laittoman tappamisen arvioinnista ja kansainvälisestä raportoinnista. Hän antoi Lukelle kaksi viikkoa aikaa vastata viralliseen tietopyyntöönsä. Määräaika kului kuitenkin umpeen ilman vastauksia. Vastaukset saapuivat vasta sen jälkeen, kun Antikainen oli 8.4. lähettänyt medialle tiedotteen vastaamattomasta tietopyynnöstä, ja tiedote oli julkaistu Suomen Uutisissa. Luke toimitti vastaukset sähköpostitse samana iltana klo 20.27.

Miko Bergbom: Perussuomalaiset on politiikan hammaslääkäri, SDP karkkipussi
Kansanedustaja Miko Bergbom vertaa perussuomalaisten toimivan politiikassa kuin hammaslääkäri, joka tekee oikeita asioita, mutta jonka tuoliin ei ehkä aina ole niin kiva istahtaa. Vastaavasti SDP toimii politiikassa tarjoten äänestäjilleen pulleaa karkkipussia. - Surullisena olen seurannut SDP:n ”kaikki voi tehdä velaksi” -kampanjaa. Rahaa on helppo luvata lisää, mutta pelkään sitä, että SDP:n lupaukset tulevat johtamaan ympäri Suomea kuntaveron korotuksiin, Bergbom sanoo.
Uusimmat

Ilmastonmuutos oli päivänpolttava puheenaihe jo 1600-luvulla

Suomen antama kehitysapu väheni 165 miljoonaa euroa yhdessä vuodessa
Toimitus suosittelee
PS Naiset 1/2025

Lue lisää
Perussuomalainen 1/2025

Lue lisää