LEHTIKUVA/ANTTI AIMO-KOIVISTO
Autoilijat saivat tarpeekseen hallituksen kurjistavasta politiikasta: ”Polttoaineveroa alennettava välittömästi”
Polttoaineiden hinnankorotuksia ja autoilijoiden kurittamista vastustavat kansalaiset vaativat hallitukselta polttoaineverojen alentamista, sillä tilanne alkaa jo olla kestämätön: ihmiset ovat nääntymässä verotaakan alle.
Samana viikonloppuna, kun Suomen kiekkoleijonat viimeistelivät voitokkaasti Pekingin olympiaturnauksen etenemällä päätyyn asti, Helsingin keskustassa raikuivat autojen äänitorvien tööttäykset.
Valtavasti jäseniä kerännyt STOP! Autoilijoiden kuritukselle! -Facebook-ryhmä organisoi viikonloppuna samanaikaisesti useita torviprotesti-mielenosoituksia ympäri Suomea tarkoituksenaan kiinnittää päättäjien huomio korkealle nousseisiin polttoaineiden kustannuksiin.
Ryhmän vastustaa kaikkia poliittisia autoilun kustannusten korotuksia. Helsingin torviprotesti oli kaksipäiväinen ja siihen osallistui yli 200 autoa.
Torviprotestoijat vaativat puuttumista useisiin polttoaineen hintaa korottaviin tekijöihin: polttoaineiden valmisteverojen on joustettava, biojakeluvelvoitteen noston loppulaskua ei saa maksattaa autoilijoilla, tieliikenteen päästökauppaa tai vastaavia järjestelmiä ei tule ottaa käyttöön, uusia veromuotoja ei tarvita, henkilöautoilua ei saa hankaloittaa.
Harakka puhuu palturia
Matti Vahtera (kuvassa) oli ajanut reilut sata kilometriä kotipaikkakunnaltaan Salosta osallistuakseen lauantaiaamuna Helsingin torviprotestiin.
Vahteran auton lavalla oli esillä liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakalle kohdistettu viesti. Vahtera katsoo, että ylimielisillä puheillaan polttoaineen hinnan kehityksestä Harakka väheksyy autoilevaa kansanosaa.
– Tuo kaveri (Harakka) saisi lopettaa p****puheet ja mennä itseensä. Nähtäväksi jää, Vahtera sanoo.
Polttoaineiden pumppuhinnat ovat nousseet rajusti jo viime kesästä lähtien. Hieman päivästä riippuen, Suomessa bensa on viime aikoina ollut EU-alueen toiseksi tai kolmanneksi kalleinta.
Viime keväänä ministeri Harakka kuitenkin väitti eduskunnassa, että bensiinin hinta ei muka olisi noussut kymmeneen vuoteen.
Vihreät tekee pahojaan hallituksessa
Vahtera sanoo, että Harakan ohella suurin syyllinen korkeisiin polttoaineiden hintoihin on hallituspuolue vihreät. Vahtera toteaa, että hallituksessa ei ymmärretä tavan kansalaisen selviytymistaistelua kohoavia energiakustannuksia vastaan.
– Jos mahdollista, vihreät tekee hallituksessa vielä enemmän pahuutta kuin Harakka. Hallituksen tulisikin välittömästi alentaa polttoaineiden verotusta, sillä tilanne alkaa jo olla kestämätön: ihmiset ovat nääntymässä verotaakan alle.
Vahtera huomauttaa, että polttoaineiden hintojen nykytaso vaikuttaa jo heikentävästi työn tekemisen kannustimiin.
– Se on ihan selvä asia, jos työmatka on esimerkiksi 50 kilometriä suuntaansa, niin moni joutuu laskemaan, kannattaako töihin enää ajaa.
Yksin on turha valittaa
Sisäremontointiyrittäjä Petri Ranta oli saapunut torviprotestiin Nummelasta. Ranta huomauttaa, että puheet siitä, että polttoaineen hinta ei olisi noussut, eivät pidä paikkaansa.
– Kyllä bensan ja dieselin hinnat ovat nousseet korkealle tasolle. Jo kuukauden polttoainelaskussa huomaa
selvästi, miten hinnat ovat nousseet. Jos aiemmin dieseliin meni tuhat euroa, nyt menee 1 500 euroa.
Vuodessa kertyy siis noin 6 000 euroa lisää maksettavaa.
Ranta työskentelee yrityksensä puitteissa laajalla toimintasäteellä Etelä-Suomessa. Lähes kaikki ajot ovat työajoa.
Ranta tankkaa useimmiten dieselia työajoa varten, mutta hän käyttää myös jonkin verran bensiiniä kesällä moottoripyörämatkoilla. Ranta huomauttaa, että syy polttoaineiden korkeisiin hintoihin on raskaassa verotuksessa.
– Polttoaineveroa olisi syytä laskea huomattavasti. Dieselveron voisi poistaa kokonaan, koska se alkaa jo olla lähes saman hintaista 95-polttoaineen kanssa. Polttoaineiden hintojen nousu siirtyy logistiikkakustannuksiin, joten lopulta kaikki tuotteet kallistuvat.
Korkeat polttoaineiden hinnat ovat puhututtaneet kansaa ennenkin. Autoilijoiden torviprotestit ovat kuitenkin Suomessa uusi ilmiö. Ranta katsoo, että autoilijoiden yhteismielenosoitukset ovat tässä ajassa hyvä keino kiinnittää poliitikkojen huomio.
– Ei se auta, jos vaan yksinään valittelee korkeita polttoaineiden hintoja.
Julkinen liikenne tökkii
Laura Virtanen, Tomi Liimatainen, Henri Liimatainen ja Markus Liimatainen olivat varustautuneet torviprotestiin huomioliiveillä.
Perussuomalaiset jätti äskettäin välikysymyksen bensan ja sähkön hinnoista. Välikysymyksessä vaaditaan polttoaineverojen alentamista, ammattidieselin käyttöönottoa sekä kotitalouksien sähköveron alentamista.
Hallitus reagoi välikysymykseen ilmoittamalla äskettäin keinoista, joilla se pyrkii vastaamaan energian hintojen nousuun. Toimet ovat vähäisiä, ja kohdistuvat vain pieneen joukkoon ihmisiä, eikä kasvaviin kustannuksiin puututa perussuomalaisten vaatimusten mukaisesti polttoaineveroa laskemalla.
Tomi Liimatainen pitää hallituksen esittelemiä kompensaatiokeinoja, kuten työmatkavähennyksen nostoa, naurettavina, koska kasvaviin kustannuksiin ei tule nopeaa ja välitöntä apua.
– Hallituksen toimet eivät vaikuta kenenkään polttoainelaskuun nyt, vaan vasta tulevassa verotuksessa. Itse tarvitsen työn vuoksi autoa päivittäiseen liikkumiseen, joten kasvavat kustannukset näkyvät heti. Töihin lähteminen on välillä vaikeaa.
Markus Liimatainen käyttää myös autoa työajoihin, eikä julkinen liikenne ole hänelle soveltuva vaihtoehto.
– Voisin kulkea bussilla, mutta nykyään ei vain enää pääse. Julkisen liikenteen linjoja kulkee harvakseltaan. Tarkistin aikatauluista, niin kaikkine siirtymineen linja-autolla menisi lähes kaksi tuntia matkaan Tuusulasta Nurmijärvelle.
Työmatkavähennyksen korotus ei auta kaikkia
Kansanedustaja, perussuomalaisten 2. varapuheenjohtaja Mauri Peltokangas kertoo, että jo syksyllä perussuomalaisten aluevaalikiertueella puoluejohdolle tuli kiitosta perussuomalaisten avauksesta alentaa polttoaineiden verotusta.
– Monet olivat hyvin huojentuneita siitä, että lopultakin esitetään konkreettisia uudistuksia ostovoiman parantamiseksi. On selvää, että korkeat polttoaineiden hinnat herättävät Suomessa suuria tunteita, koska päivittäiseen liikkumiseen menevät rahat tällä hetkellä leikkaavat niin suuren osan pois palkansaajan ostovoimasta, Peltokangas sanoo.
Kansanedustajan mukaan suora leikkaus polttoaineiden verotukseen on ainoa toimiva keino auttaa autoilijaa ahdingossa.
– Hallituksen suunnitelmat hintojen kompensoimiseksi, kuten työmatkavähennyksen korottaminen eivät ole huono asia. Työmatkavähennyksen korottaminen on kuitenkin vain kosmeettinen toimenpide, ja samalla epätasa-arvoinen veto, koska se auttaa vain pientä osaa kansasta.
Tuhoaa suomalaisen liikenteen
Peltokangas korostaa, että polttoaineveron alentaminen olisi tasa-arvoisin toimenpide, koska se auttaisi kaikkia. Hallituspuolueet, etenkin vihreät, kuitenkin hangoittelevat vastaan, koska tavoitteena on tehdä ”kohdistettuja toimia”. Peltokankaalta ei löydy ymmärrystä hallituksen linjalle.
– Ei tällä tavalla voi tehdä politiikkaa, että valitaan tiettyjä ryhmiä, jotka saavat apua bensalaskuihin ja muut eivät saa mitään. Kaikki kansalaiset ovat samanarvoisia ja kaikki ansaitsevat saada apua.
Peltokangas varoittaa, että mikäli vihervasemmistohallitus saa jatkaa vallassa, suomalaisen autoilijan tulevaisuus näyttää entistäkin synkemmältä.
– Tämän hallituksen politiikka tuhoaa suomalaisen liikenteen ja samalla suomalaisen teollisuuden, koska logistiikka liikkuu kumipyörillä. Jos sama hallituspohja jatkaa, vuoteen 2030 mennessä autoja ei juurikaan enää liiku maantiellä.
SUOMEN UUTISET
Artikkeliin liittyvät aiheet
- työmatkavähennys kansalaisten kurjistaminen vihreä siirtymä polttoaineiden hinnankorotukset ilmastotoimet punavihreä ilmastopolitiikka työssäkäynti logistiikka kannustimet kuljetuskustannukset ostovoima autoilijat diesel Mauri Peltokangas Timo HArakka Mielenosoitus perussuomalaiset Liikenne hallitus Välikysymys verotus Teollisuus
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita
Perussuomalaiset vaativat dieselautojen käyttövoimaveron poistoa pikaisesti – Tavio: “Käyttövoimavero on syrjivä dieselin nykyhinnoilla”
Perussuomalaisten vaatimat polttoaineiden veronalennukset eivät kelpaa vihreille: ”Liian kallista” – Purra huomauttaa, että monelta autoilijalta alkavat jo olla rahat lopussa
Perussuomalaiset jätti välikysymyksen: Suomalaisten verorahoja ja uutta velkarahaa kohdistetaan ilmastotoimiin, jotka heikentävät Suomen asemaa ja kansantaloutta
Kokoomus tukee kansaa kurjistavia hallituksen ilmastotoimia – ”Miksi polttoaineveron keventäminen ei sovi kokoomukselle?”
Hallitukselta ei vaikuttavia toimia polttoainehintoihin, maatalouskriisiin, ostovoimaan tai kilpailukykyyn – perussuomalaiset esitti epäluottamusta
Junnila: Hallituksen vastaus välikysymykseen oli populistista renkaanpotkintaa – ei auta bensapumpulla
Koskela soimaa hallitusta riittämättömistä toimista energiakriisin hoidossa: Rohkeus puuttuu
Taviolta tiukka toimenpidelista polttoaine- ja sähköhintojen alentamiseksi: Paras ratkaisu on veronalennus
Ranne: Hallituksen suhteellisuudentajun puute kurittaa kansaa – “Suomi ei voi pyöriä tukien varassa”
Viikon suosituimmat
Kirjailija Jarkko Tontti: Punavihreä kupla on puhkeamassa – ”Eliitille koittanut viimeinen hetki havahtua, että he ovat irtautuneet suomalaisesta elämästä”
Punavihreä kupla on suomalaisessa poliittisessa keskustelussa tunnettu käsite, jolla kuvataan sananmukaisesti kuplautunutta, vasemmistoa myötäilevää yhteisöä. Punavihreään hegemoniaan on tähän saakka keskeisesti kuulunut yhteiskunnallisen eliitin ja sitä myötäilevän median voimakas vieraantuminen tavallisesta kansasta, sen huolenaiheista ja toiveista. Juristitaustainen kirjailija Jarkko Tontti esittää nyt konkreettisin perusteluin, miten ajat ovat muuttuneet ja punavihreä arvomaailma törmännyt seinään.
Ilmastonmuutos ei sytyttänyt Los Angelesin maastopaloja – epäiltyjä tuhopolttajia otettu kiinni
Ilmastonmuutos on saattanut pahentaa Kalifornian kuivuutta ja voimistaa tuulia, mutta maastopalot johtuvat ihmisten toiminnasta. Useita epäiltyjä tuhopolttajia on jo otettu kiinni. Kuvernööri Newson on kutsunut kansalliskaartin apuun estämään palaneiden kotien ryöstelyä.
Vanhemmat ottavat jo juristin mukaan lapsensa opettajatapaamisiin – opettajilta kuppi nurin
Opettajien työelämä Ruotsissa ei ole välttämättä ollut ruusuilla tanssimista tähänkään asti. Uusin vitsaus ovat juristit, joita vanhemmat raahaavat mukaan pikkupiltin opettajatapaamisiin. Näin tapahtuu sekä hyvinvoivissa yksityiskouluissa että ongelmalähiöiden kunnallisissa oppilaitoksissa. Kuppi meni nurin jo opetusministeriltäkin.
Mikä meni pieleen journalismissa? – Näkökulmia median alennustilan aiheuttajista
2020-luvulla journalismi on kriisissä. Toimittajien ja mediayleisön suhde on jännittynyt, ja samalla uudet ailahtelevat ansaintamallit kasaavat painetta toimituksille. Mediamaailmaa läheltä seuraavat vaikuttajat tarkastelevat syitä siihen, miksi journalismi on ajautunut alennustilaan.
Elon Muskin X-kirjoitus nosti esiin taannoiset Isoa-Britanniaa ravisuttaneet lasten raiskausrikokset – viranomaiset eivät aluksi puuttuneet rikoksiin rasismileiman pelossa
Viestipalvelu X:ssä levisi keskustelu Ison-Britannian lähihistoriassa tapahtuneista lapsiin kohdistuneista järkyttävistä seksuaalirikoksista. Satoja lapsia ja teini-ikäisiä tyttöjä joutui laajamittaisen “raiskausringin” hyväksikäytön kohteeksi. Elon Muskin mainitsemista rikoksista vaaditaan nyt kansallista tutkimusta.
Mielipiteenvapaus somessa kuohuttaa saksalaisia – viestipalvelu X:stä alkoi joukkopako, kun Musk kehotti saksalaisia äänestämään AfD:tä
Amerikkalaisen teknomiljardöörin Elon Muskin ja Vaihtoehto Saksalle -puolueen (AfD) puheenjohtajan Alice Weidelin torstai-iltana X-viestipalvelukanavalla käymä keskustelu Saksan politiikasta ja Mars-lennoista räjäytti käyntiin myrskyisän keskustelun vaalivaikuttamisesta ja mielipiteenvapaudesta sosiaalisessa mediassa. Monet ammattiliitot ja Saksan korkein oikeus ovat ilmoittaneet jättävänsä X:n.
Somaleista puolet työttöminä ja lopuilla usein toimeentulovaikeuksia Ruotsissa – maan työikäisistä enemmistö ulkomaalaistaustaisia jo vuonna 2033
Yli puolet Ruotsin työikäisestä väestöstä on ulkomaalaistaustaisia vuonna 2033. Heistä useimpien tausta on Euroopan ulkopuolella. Kohti mielenkiintoisia aikoja ollaan menossa ja äänestämisessä saattaa piillä demokratian muutoksen avain. Göteborgs-Posten on haastatellut somalivaikuttajaa.
Hybridiosaamiskeskuksen johtaja Jukka Savolainen: Suomalaiset oikeusoppineet politikoivat asiantuntijaroolissa – ”Vastauksiin yhdistyy omia toiveita siitä, kuinka asioiden pitäisi olla”
Hybridiosaamiskeskuksen verkostojohtaja Jukka Savolainen arvostelee suomalaisia oikeustieteilijöitä sortumisesta politikointiin. Asetelma oli nähtävissä etenkin viime kesänä eduskunnan säätämästä rajaturvallisuuslaista käydyn julkisen keskustelun yhteydessä. Eduskunta sääti lain, vaikka eräät kansainvälisen oikeuden professorit katsoivat että lain soveltaminen rikkoisi kansainvälisiä ihmisoikeussopimuksia.
Kiinalaiset troolarit imuroivat kalat maailman meristä – pian tyhjän saa pyytämättäkin
Kun Kiinan omat merialueet oli kalastettu tyhjäksi, kommunistivaltio pystytti maailman suurimman kalastuslaivaston ja lähetti sen imuroimaan maailman merille. Valtavat uivat tehtaat tuhoavat kalakantoja kiihtyvällä vauhdilla. 3,3 miljardia ihmistä saa maailmassa huomattavan osan ravintoaan kalasta, mutta ennen pitkää yhä useammalle jää nälkä.
Donald Trump haluaa lopettaa tuulivoiman rakentamisen: “Se on kaikkein kalleinta energiaa ja monta kertaa kalliimpaa kuin puhdas maakaasu”
Uusiutuvan energian osalta on nyt selvää, että tuulivoiman vyöry on ohitse Yhdysvalloissa. Trumpin presidenttikaudella sitä ei rakenneta lisää ainakaan merelle. Halvin energianlähde on maakaasu – siksi siihen panostetaan.
Uusimmat
Turun Perussuomalaiset nimesi lisää kuntavaaliehdokkaita
Ennen woke oli cool – nyt pelkkä haalistuva kirosana
Toimitus suosittelee
PS Naiset 3/2024
Lue lisää
Perussuomalainen 1/2024
Lue lisää