Kiistelty taksilain uudistus on ollut asiakkaiden kannalta monin tavoin huono: hinnat ovat nousseet, taksien saatavuus maaseudulla on heikentynyt ja alalle tulleiden uusien yrittäjien ammattitaidossa on usein vakavia puutteita. Myös hinnoitteluperusteiden kanssa voi usein tulla ikäviä yllätyksiä. Selvimmin uuden taksilain aiheuttama myllerrys näkyy Helsingin paraatipaikalla, Asema-aukion taksiasemalla, jossa pahimmillaan taksikuskit tappelevat keskenään kyydeistä nyrkein.

Taksilain uudistus on lisännyt taksien määrää kaupungeissa, mutta tarjonnan lisääntyminen ei johtanutkaan hintojen laskuun, vaan taksikyydin hinta on pikemminkin noussut, kirjoittaa MTV Uutiset. Hintojen nousu näkyy erityisesti Etelä-Suomen kasvukeskuksissa, joissa taksien määrä on jopa tuplaantunut, mutta samalla hintahaitari on leventynyt, joten asiakkaan on oltava tarkkana taksia valitessaan.

Kesällä 2018 voimaan tullut uudistus laadittiin keskustalaisen liikenneministeri Anne Bernerin johdolla ja se höllensi merkittävästi taksialan sääntelyä. Alalle ilmaantui paljon uusia toimijoita, joista monet ovat maahanmuuttajataustaisia. Käytännössä taksiuudistus on kuitenkin tuonut mukanaan melkoisia ongelmia hinnoittelun epämääräisyyteen, kuljettajien ammattitaitoon ja veronkiertoepäilyihin liittyen.

Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakan (sd.) mukaan nykyisen taksilain epäkohtiin ollaan puuttumassa nopealla aikataululla. Hinnoitteluvapautta ei haluta rajoittaa, mutta pimeiden kyytien ajamista pyritään saamaan kuriin. Myös asiakkaiden kokema turvattomuuden tunne ja taksien huonontunut saatavuus pikkupaikkakunnilla huolettavat liikenneministeriä.

Ongelmia on ollut myös Kela-kuljetusten ja sote-taksien osalta. Suomen Uutiset kertoi Kela-kuljetusten kilpailuttamisen aiheuttamista ongelmista äskettäin laajassa artikkelissa.

Uudet tulokkaat vallanneet Asema-aukion taksialueen

Helsingin rautatieaseman vieressä oleva Asema-aukion taksialue on yksi niistä paikoista, joissa taksiuudistuksen negatiiviset seuraukset näkyvät selvimmin. Alalle tulleet uudet toimijat ovat vallanneet taksialueen kokonaan, ja pahimmillaan reviirikiistat jonoissa johtavat nyrkkitappeluihin, joita esittäviä videoita on kiertänyt sosiaalisessa mediassa. Valtaosa taksialan uusista tulokkaista Helsingissä on maahanmuuttajataustaisia.

– On ihan ymmärrettävää, että nämä niin sanotut vapaat taksiyrittäjät kerääntyvät Asema-aukiolle odottamaan kyytejä, koska heillä ei liene mitään yhteistä ajonvälitystoimintaa, eräs helsinkiläinen taksiyrittäjä kertoo Suomen Uutisille.

Kyseinen helsinkiläismies toimii kolmen auton taksiyrittäjänä ja on Taksi Helsingin osakas. Hän haluaa esiintyä tässä haastattelussa nimettömänä.

Ongelmaksi nousee se, että uusien yrittäjien suuri määrä ja omaperäinen jonotuskulttuuri estävät vanhan lain mukaisten yrittäjien taksien pääsyn Asema-aukiolle. Esimerkiksi Taksi Helsingin autot eivät käytännössä pääse Asema-aukiolle lainkaan. Tilaa ei kertakaikkiaan ole. Tai jos alueelle pääsee, uudet toimijat eivät anna tilaa poistua alueelta asiakkaan kanssa, jos auto sattuu olemaan jonossa jäljempänä. Asiakkaan oikeus valita itselleen mieluisa taksi ja kuljettaja ei siis toteudu.

– Tarjolla on lähes ainoastaan näitä uusia toimijoita, joiden paikallistuntemus, laskutusperusteet ja muu osaaminen ovat uuden lain takia toiveajattelua tai täysi vitsi.

– Usein asiakkaalle myös huudellaan aggressiivisesti, mikäli hän yrittää valita jonon keskeltä itselleen sopivan taksin, helsinkiläinen taksiyrittäjä kertoo.

Hän pitää maahanmuuttajakuljettajien välisiä nyrkkitappeluita erittäin huonona asiana Helsingin julkisuuskuvan kannalta.

– Rautatieasema on portti ulkopaikkakuntalaisille ja turisteille Suomen pääkaupunkiin.

Yksinkertainen ratkaisu: omat jonot

Taksiyrittäjä tarjoaa Asema-aukion kaaokseen yksinkertaisen mutta toimivan ratkaisun: kaikille toimijoille pitäisi laittaa oma kaista eli jono, kuten esimerkiksi lentoasemalla on jo tehty. Tällöin asiakkaan valintaoikeus toteutuisi.

– Siitä pitää lähteä, että asiakas valitsee haluamansa taksin, yrittäjä korostaa.

– Tällä ei ole tarkoitus ottaa kantaa, että kuka saa olla missäkin. Kenenkään bisnestä ei rajoiteta, mutta kaikki odottaisivat omissa jonoissaan.

Asema-aukio on Helsingin kaupungin aluetta, joten päätös on virkamiesten käsissä. Taksiyrittäjä kertoo, että Taksi Helsinki olisi yrittänyt ehdottaa erillisten jonojen muodostamista alueelle, mutta virkamiestasolla aloite on tyrmätty.

Aikooko kaupunki kilpailuttaa Asema-aukion?

Taksi Helsingin toimitusjohtaja Jari Kantonen vahvistaa, että tunnusteluja on ollut kaupungin suuntaan, mutta sieltä ei ole saatu vastakaikua. Kantonen siirtää pallon myyntipäällikkö Juhani Pitsingille, joka myöntää, että nykytilanne Asema-aukiolla muistuttaa villiä länttä.

– Taksi Helsingillä on intressinä pystyä tarjoamaan omille asiakkailleen toimiva taksipalvelu myös Asema-aukiolla, Pitsinki kertoo Suomen Uutisille.

– Nyt Taksi Helsingin taksit eivät kertakaikkiaan mahdu tietyille asemille. Jos asiakas haluaa tutun firman taksin rautatieasemalle, hänen on tilattava se jollekin lähikadulle.

Myyntipäällikkö Juhani Pitsinki uumoilee, että Helsingissäkin on tulossa vilkkaimpien taksialueiden kilpailutus Tukholman malliin.

Helsingin Satama on jo ilmoittanut uudistavansa Katajanokan sekä Länsiterminaalin taksipalveluita siten, että terminaalialueilla varataan yksi taksikaista pelkästään tarjouskilpailun voittaneille tarjoajille. Toinen kaista jää muiden taksipalveluiden tuottajien käyttöön.

Helsingin kaupungilta ei löytynyt ketään virkamiestä kommentoimaan asiaa Suomen Uutisten sitkeistä yrityksistä huolimatta.

SUOMEN UUTISET