Hallitus esittää mobiililaitteiden käytön rajoittamista oppitunneilla. Ari Koponen pitää toimenpidettä hyvänä, mutta riittämättömänä. Hän haluaa valtakunnallista linjausta, joka ulottaisi kännykkäkiellon myös välitunneille ja kouluruokailuihin.
– Kansainväliset tutkimukset osoittavat, että jo tunnin päivittäinen kännykän käyttö koulupäivän aikana heikentää merkittävästi oppimistuloksia. Suomalaisten Pisa-tulokset ovat laskeneet, ja oppilaat kokevat digilaitteiden häiritsevän oppitunteja enemmän kuin OECD-maissa keskimäärin. Meidän on asetettava selkeät rajat kännykän käytölle kouluissa, Koponen toteaa.
Tukisi sosiaalisia taitoja ja lisäisi liikkumista
Hänen mukaansa kännykkävapaa koulupäivä tukisi myös lasten ja nuorten sosiaalisia taitoja sekä lisäisi liikkumista.
– Välituntien tulisi olla aikaa palautumiselle, liikkumiselle ja kavereiden kohtaamiselle. Nyt oppilaat vetäytyvät selaamaan somea ja katsomaan videoita, mikä vähentää vuorovaikutusta ja heikentää tunne- ja empatiataitoja. Lisäksi runsas kännykän käyttö on yhteydessä univaikeuksiin ja keskittymisongelmiin, Koponen muistuttaa.
Digikiusaaminen muuttunut yhä julmemmaksi
Kännyköiden rajoittaminen koko koulupäivän ajaksi auttaisi myös vähentämään kiusaamista, joka on muuttunut yhä julmemmaksi digiaikana.
– Some-kommentit, salakuvat, ryhmäkeskusteluissa tapahtuva syrjiminen ja jopa nöyryyttäminen ovat osa koulupäivän aikana tapahtuvaa digikiusaamista. Opettajat eivät voi valvoa kaikkea, ja liian moni lapsi joutuu jatkuvan kiusaamisen kohteeksi, Koponen painottaa.
Hallituksen esityksessä koulut ja kunnat voivat omilla järjestyssäännöillään rajoittaa puhelinten käyttöä myös välitunneilla. Koponen kannustaa kaikkia kouluja ja kuntia toimimaan näin.