Outokummun eteläosissa sijaitseva noin 25 kilometrin mittainen tieosuus, joka on osa maantietä 477, on kaivannut kipeästi kunnostamista. Aiemmin tien huonokuntoisimman osan kunnostamiseen saatiin rahoitusta 500 000 euroa välille Juojärvi–Apajalahti. Tien loppuosuuden kunnostaminen saadaan valmiiksi ensi kesänä.
– Tieosuuden heikosta kunnosta on puhuttu jo kauan. Vuonna 2019 tein eduskunnassa talousarvioaloitteen, jonka myötä saatiin tien kunnostukselle suunnitelma. Lopulta aloite meni kauden lopulla läpi, ja nyt loppuosa tiestä saadaan vihdoin kuntoon, Sanna Antikainen kertaa.
Väyläverkon investoinnit tukevat Suomen elinvoimaa
Pisimpiä päällystettäviä tieosuuksia Pohjois-Karjalassa ovat tulevana kesänä valtatie 6:n Kurjakallio-Valtimo-välin 14,1 kilometriä, valtatie 23:n Uupune-Ratila-välin 14,2 kilometriä ja maantie 513:n Uimaharju-Luhtapohja-välin 21,2 kilometriä.
– Hallitusohjelmaan on kirjattu, että väyläverkon investoinneilla tuetaan sekä kaupunkien kasvua että koko Suomen elinvoimaa. Perusväylänpidossa huomioidaan alempiasteinen tieverkko, johon tämä hallitus haluaa panostaa. Pienempiä päällystettäviä osuuksia Pohjois-Karjalassa ovat valtatie 9:n Outokumpu-Viinijärvi-välin 11,6 kilometriä, maantie 15717:n Kulho-Kuurna-välin 12,6 kilometriä, valtatie 9:n Ylämylly-Marjala-välin 2,2 kilometriä ja valtatie 6:n Käpykangas-Lehmo-välin 7,4 kilometriä.
Koko maa pidettävä asuttuna
Antikainen huomauttaa, että teillä liikkuu paljon teollisuuden puu- ja raaka-ainekuljetuksia koko maakunnan alueelta tai sieltä pois. Monet tieosuudet ovat myös matkailun kannalta merkittäviä, esimerkiksi Lieksa, jossa on erittäin suosittu Kolin luontokohde.
– Teitä käyttävät päivittäin sen vaikutuspiirissä olevat kotitaloudet. Lisäksi teitä pitkin kuljetaan lukuisille mökeille, ja niillä kulkee myös koululaiskuljetuksia.
Antikainen muistuttaa, että on tärkeää pitää koko maa asuttuna. Se merkitsee myös tieverkostosta huolehtimista koko Suomessa. Teiden päällystäminen on tärkeä askel kohti turvallisempaa ja sujuvampaa liikkumista Pohjois-Karjalassa.
– Tieverkko, yksityistiet mukaan lukien, on olennaista pitää kunnossa, jotta tavaraa ja elintarvikkeita on turvallista kuljettaa halki Suomen ympärivuotisesti. Maaseudulla yksityisauto on välttämättömyys, jotta arjen pyörittäminen on mahdollista. Yleisesti Pohjois-Karjalan tilanne rajamaakuntana on vaikea Venäjän hyökkäyssodan takia, joten tiestön hankkeiden avulla alueelle saadaan myös elinvoimaa ja kaivattua piristystä. Teiden kehittäminen on sijoitus tulevaisuuteen, joka tuo hyvinvointia koko Pohjois-Karjalan alueelle.