

LEHTIKUVA
Antikainen: Onko mitään sellaista kustannusta, jota vihreät eivät haluaisi yhteiskunnan vastuulle?
Perjantaina järjestetyssä liikenne- ja kuljetusalan elinkeinojärjestöjen webinaarissa käsiteltiin muun muassa liikenteen päästövähennyksiä. Yhtenä vaihtoehtona ympäristö- ja ilmastoministeri Krista Mikkonen (vihr.) väläytti valtion takaamaa lainaa sähköauton ostamiseen.
– Valtion takaama autolaina on järjetön ajatus. Sekä valtio että kansa ovat korviaan myöten veloissa, ja nyt pitäisi ottaa lisää lainaa liikenteen päästöjen vähentämiseksi, vaikka Suomen osuus niistä on globaalissa mittakaavassa kuin pisara meressä. Sähköautot soveltuvat kylmään ja pitkien välimatkojen Suomeen huonosti. Ihmisillä ei ole varaa niihin, eikä useimmilla ole mahdollisuutta ladata niitä. Missä todellisuudessa arvon ministeri oikein elää? perussuomalaisten kansanedustaja Sanna Antikainen ihmettelee.
Kotimaiset biopolttoaineet eivät tunnu kelpaavan
Ministerin mukaan sähköauto tekisi autoilusta huomattavasti nykyistä edullisempaa, mutta auton hankintahinta on selkeästi fossiilista polttoainetta käyttävää autoa korkeampi. Suomen 2,7 miljoonasta liikennekäytössä olevasta henkilöautosta täyssähköautoja oli vuoden 2020 lopussa alle 10 000.
– Pari vuotta sitten Autoliitto selvitti, että suomalainen ajaa keskimäärin 3 600 euron autolla. Kyse ei ole siitä, ettei autolainoja olisi tarjolla, vaan kyse on siitä, että useimpien suomalaisten tulotasoilla ei uutta sähköautoa makseta, kun palkan pitäisi riittää liikkumisen lisäksi myös asumiseen ja syömiseen. Ja vaikka sähköauton saisi työsuhdeautona, missä kerrostalossa asuva kansalainen lataa sen?
– Ympäristöystävällisiä, kotimaista biokaasua tai bioetanolia käyttäviä autoja olisi saatavilla merkittävästi edullisemmin eikä niihin liittyisi latausongelmaa, mutta nämä eivät tunnu vihreille kelpaavan, vaikka biokaasun ja bioetanolin tuotanto loisi uusia työpaikkoja Suomeen, Antikainen huomauttaa.
Hälytyskellojen luulisi jo soivan hallituksessakin
Kotitaloudet ovat ennätyksellisen velkaantuneita jo valmiiksi, eikä kymmenien tuhansien laina sähköautoon ainakaan helpota tilannetta.
– Kotitalouksien velkaantumisaste suhteessa käytettäviin tuloihin on noussut vuosituhannen vaihteen 60 %:sta yli 130 %:iin. Ministeri Krista Mikkonen myöntää itsekin sähköauton olevan monelle liian kallis kertaostos, mutta ehdottaa jo ennestään velkaantuneille kotitalouksille ratkaisuksi pitkäaikaista lainaa. Suomen autokanta on syystäkin vanhaa, kansalaisilla ei yksinkertaisesti ole varaa ostaa uusia autoja eikä kymmenen vuoden kytkykauppaa muistuttava valtion takaama autolaina muuta tilannetta mitenkään.
– Luulisi hälytyskellojen soivan hallituksessakin, kun tavallisilla työssäkäyvillä suomalaisilla ei ole varaa uuteen autoon ilman kymmenen vuoden laina-aikaa. Sähköautojen akkujen takuukaan ei ole kymmenen vuoden mittainen, ja akkujen vikaannuttua takuun loputtua auto on käytännössä arvoton, Antikainen huomauttaa.
Suomen Uutiset
Artikkeliin liittyvät aiheet
- liikenteen päästötavoitteet Krista Mikkonen Biopolttoaineet Päästövähennystavoite Sanna Antikainen sähköauto
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita


Vihreät visioivat ilmastosiirtymästä, jossa reaalitalous, infra ja energiapohja muuttuvat – Ranne peräänkuuluttaa järkevyyttä: ”Ilmastotoimet eivät saa köyhdyttää kansaa”

Mäkynen: Biokaasuautoiluun panostamalla lisää kotimaisia työpaikkoja

Reijonen: Paljonko ovat sähköautoilun kustannukset eri puolilla Suomea?

Sähköauton valmistuksen päästöt lähes kaksinkertaiset polttomoottoriautoon – käytön ekologisuus riippuu sähkön tuotantotavasta

Vihreät kurittaa ilmastotoimilla, keskusta vedättää EU-rahasäkillä – perussuomalaisten kannatus kasvaa maakunnissa

Vihreiden mielestä Suomi liikkuu polkupyörällä – perussuomalaiset tyrmää hallituksen intoilun ruuhkamaksuista: ”Sakkovero pienituloiselle työssäkäyvälle”

PS-kansanedustajat: Kulttuuriala on kriisissä – tukea tarvitaan välittömästi
Viikon suosituimmat

Hallitus on alentanut jakeluvelvoitetta, polttoaineveroa ja ajoneuvoveroa – ministeri Ranne: ”Me rakennamme Suomea, jossa ei mennä autoilijan kukkarolle”
Suomi on autokansaa, ja tämä näkyy myös hallituksen teoissa, sanoo perussuomalainen liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne.

Entinen työväenpuolue vasemmistoliitto kannustaa nyt terveitä työikäisiä ideologiseen lorvailuun sosiaalitukien varassa
Vasemmistoliiton puheenjohtaja Minja Koskela katsoo, että Suomessa terveellä ihmisellä tulisi olla mahdollisuus siirtyä oleskelemaan sosiaalituilla, toisten veronmaksajien kustantaessa hänen elämisensä. Perussuomalaisten kansanedustaja Miko Bergbom sen sijaan linjaa, että perussuomalaisille on päivän selvää, että ideologisesti työttömällä ei pidä olla oikeutta muiden veronmaksajien kustantamaan tukeen.

Eduskuntaryhmän pääsihteeri: Vihervasemmisto voitti vaalit – tätä se tarkoittaa kunnissa ja hyvinvointialueilla
Suomen yli puhalsi alue- ja kuntavaaleissa vihervasemmistolainen puhuri, mikä tarkoittaa kuntiin ja hyvinvointialueille kylmää kyytiä, kirjoittaa perussuomalaisten eduskuntaryhmän pääsihteeri Olli Immonen.

Kansanedustaja Antikainen: Tekoäly analysoi Luonnonvarakeskuksen vastaukset ja ehdotti sitten kantelun tekemistä
Perussuomalaisten kansanedustaja Sanna Antikainen esitti Luonnonvarakeskukselle (Luke) joukon suoria kysymyksiä susikannan kehityksestä, kanta-arvion menetelmistä, laittoman tappamisen arvioinnista ja kansainvälisestä raportoinnista. Hän antoi Lukelle kaksi viikkoa aikaa vastata viralliseen tietopyyntöönsä. Määräaika kului kuitenkin umpeen ilman vastauksia. Vastaukset saapuivat vasta sen jälkeen, kun Antikainen oli 8.4. lähettänyt medialle tiedotteen vastaamattomasta tietopyynnöstä, ja tiedote oli julkaistu Suomen Uutisissa. Luke toimitti vastaukset sähköpostitse samana iltana klo 20.27.

Miko Bergbom: Perussuomalaiset on politiikan hammaslääkäri, SDP karkkipussi
Kansanedustaja Miko Bergbom vertaa perussuomalaisten toimivan politiikassa kuin hammaslääkäri, joka tekee oikeita asioita, mutta jonka tuoliin ei ehkä aina ole niin kiva istahtaa. Vastaavasti SDP toimii politiikassa tarjoten äänestäjilleen pulleaa karkkipussia. - Surullisena olen seurannut SDP:n ”kaikki voi tehdä velaksi” -kampanjaa. Rahaa on helppo luvata lisää, mutta pelkään sitä, että SDP:n lupaukset tulevat johtamaan ympäri Suomea kuntaveron korotuksiin, Bergbom sanoo.

Ministeri Lulu Ranne pistäisi koko Yleisradion johdon vaihtoon: ”Kun on tulosvastuu, niin tulos tai ulos”
Liikenne- ja viestintäministeri, diplomi-insinööri Lulu Ranne keskustelee tuoreessa Suomen Uutiset Show -keskusteluohjelmassa suomalaisesta mediasta ja erityisesti Yleisradion asemasta. Ohjelman vieraina ovat lakimies ja kilpailuoikeuden asiantuntija Mikko Alkio sekä johdon konsultti, Aamulehden ex-päätoimittaja Jussi Tuulensuu. Ohjelmassa selviää muun muassa, miten monitahoinen hallinnollinen rakenne Yleisradion ympärille onkaan rakentunut, mikä osaltaan on hidasteena Ylen toimintaan ja rahoitukseen kohdistuvien muutoksien tekemiselle.

Ilmastonmuutos oli päivänpolttava puheenaihe jo 1600-luvulla
Ilmastokeskustelu muistuttaa tänään monin tavoin 1600-luvulla käytyjä väittelyitä ja käsityksemme ilmastonmuutoksesta peilaavat yllättävällä tavalla ikivanhoja ajatuksellisia rintamalinjoja. Yhdet vaativat kulutuksen vähentämistä, toiset uskovat vihreään teknologiaan ja kolmannet kieltävät kokonaan ihmisen vaikutuksen ilmastoon.

Yhdysvallat: Valkoinen talo ehdottaa julkisen yleisradiotoiminnan rahoituksen lopettamista

Saksan tuleva hallitus haluaa kieltää valehtelun ja viedä kansankiihottajilta oikeuden asettua ehdokkaaksi vaaleissa
Saksan kristillisdemokraattien ja demarien hallituskoalitio aikoo säätää desinformaation levittämisen rangaistavaksi teoksi. Valeuutisten levittämistä tehostavien verkkorobottien käyttö kielletään. Mediaa valvomaan se haluaa oman koneistonsa. Kritiikissä kysytään, aikooko mustapunahallitus perustaa myös totuusministeriön.

SDP vaatii lähivaalien jälkeen ”reilumpaa” politiikkaa, eli löyhempää talouskuria sotealueille – Miko Bergbom muistuttaa karuista tosiasioista
SDP:n kansanedustaja Tytti Tuppuraisen mukaan alue- ja kuntavaalien tulos kertoo halusta inhimilliseen politiikkaan, mikä demarien kielellä käytännössä tarkoittaisi taloudellisista tavoitteista joustamista. Perussuomalaisten kansanedustaja Miko Bergbom muistutti eilisessä A-studiossa edustajakollegaansa, että hyvinvointiyhteiskunnan pystyssä pysyminen on ensisijainen tavoite - ja samalla paras tukiverkko pienituloiselle ihmiselle.
Uusimmat

Ilmastonmuutos oli päivänpolttava puheenaihe jo 1600-luvulla

Suomen antama kehitysapu väheni 165 miljoonaa euroa yhdessä vuodessa
Toimitus suosittelee
PS Naiset 1/2025

Lue lisää
Perussuomalainen 1/2025

Lue lisää