Artikkeli kuva

LEHTIKUVA/KUVITUSKUVA

Antikainen: Kalliit polttoaineiden hinnat Suomessa johtuvat pääosin verotuksesta

27.02.2022 |12:39

Polttoaineiden ja sähkön ennätyskorkeiksi nousseet hinnat ovat kurittaneet suomalaisten kukkaroita kuluvan talven aikana, eikä helpotusta ole näköpiirissä. Tilannetta vaikeuttaa edelleen Venäjän hyökkäys Ukrainaan, mikä väistämättä heijastuu polttoaineen hintaan korottaen sitä entisestään. Perussuomalaisten kansanedustaja Sanna Antikainen moittii hallituksen tehottomia toimenpide-ehdotuksia talousvaikeuksissa oleville kotitalouksille.

Tällä hetkellä bensiini maksaa Suomessa kuudenneksi eniten maailmassa. Suomalainen pienituloinen, joka tarvitsee autoa käydäkseen työssä, tai pienituloinen eläkeläinen, joka tarvitsee autoa käydäkseen kaupassa tai apteekissa, maksaa polttoaineesta enemmän kuin Monacon, Liechtensteinin, San Marinon ja Luxemburgin miljonäärit. GlobalPetrolPrices-sivusto kertoo esimerkiksi, että 14. helmikuuta bensiinin keskimääräinen hinta ympäri maailmaa oli 1,12 euroa per litra.

– Samana päivänä luxemburgilainen pankkiiri maksoi pumpulla keskimäärin bensiinistä 1,55 euroa/litra, kun suomalainen pienituloinen maksoi lähes kaksi euroa eli 1,91 euroa litralta keskimäärin, perussuomalaisten kansanedustaja Sanna Antikainen muistutti perussuomalaisten, kristillisdemokraattien ja Liike Nytin energia- ja polttoainehinnoista jättämää välikysymystä käsittelevässä puheessaan tiistaina.

Hallitus ja kokoomus unohtaneet verojen vaikutuksen

Polttoaineiden korkeaa hintaa on usein perusteltu maailmanmarkkinahinnalla, mutta todellisuudessa etenkin bensiinin hintaa nostaa korkea verotus.

– Kun kuuntelin hallituspuolueiden ja kokoomuksen puheita, niin tuli olo, että puhujat olivat unohtaneet esimerkiksi verotuksen vaikutuksen hintaan ja sen, mistä Suomen polttoaineverotus koostuu. Kertauksen vuoksi: tänä vuonna polttoainevero koostuu energiasisältöverosta, hiilidioksidiverosta ja huoltovarmuusmaksusta.

– Tämän lisäksi maksetaan arvonlisävero, joka maksetaan polttoaineen koko hinnasta eli myös hintaan sisältyvästä polttoaineverosta. Suomalainen pienituloinen siis maksaa myös veroa verosta. Jos siis suomalainen tankkaa pumpulla keskihinnaltaan 1,91 euroa/litra maksavaa 95E-kymppi-bensiiniä, niin siitä veroja on noin 1,1 euroa ja veroton hinta on noin 0,8 euroa, Antikainen totesi.

Hallitus neuvoo Kelan luukulle

Hallituksen käsittämättömät neuvot sosiaalitukien hakemisesta sähkölaskusta selviämiseksi saivat ansaitusti moitteita.

– No, mitä hallitus on nyt sitten tehnyt suomalaisten auttamiseksi, kun polttoaineeseen menee liikaa rahaa ja kodin lämmittäminenkin on kallistunut hurjasti? Monella suomalaisella on ihan oikeasti vaikeuksia tulla toimeen.

– Pienituloiset haja-asutusalueen eläkeläiset hallitus ja varsinkin keskusta ohjasi Kelan luukulle — hallitus nimittäin ilmoitti antavansa pelkän suosituksen, että energian, mukaan lukien sähkön, hinnannoususta aiheutuneet nousseet asumisen kulut otettaisiin huomioon toimeentulotukea myönnettäessä.

– Ensin demarit lupasivat viime eduskuntavaaleissa pienituloisille eläkeläisille vappusatasia, ja myöhemmin liikenneministeri Timo Harakka — myös demari — lupasi pienituloisille, että rahaa tulee tilille. No mitä tuli? Tuli ohjeet mennä Kelan luukulle, Antikainen ihmetteli.

Rahaa ei itsestään ole tilille ilmestynyt

Vappusatasia tai tilille itsestään ilmestyvää rahaa hallitus ei ole lupauksista huolimatta saanut aikaan. Sen sijaan hallitus esitteli toimenpiteitä, joilla olisi tarkoitus tukea polttoaineiden ja energian korkeiden hintojen kanssa kamppailevia suomalaisia. Niistä ei kuitenkaan ole käytännössä mitään apua jo talousvaikeuksissa oleville kotitalouksille.

– Työssäkäyville hallitus lupasi määräaikaisia korotuksia työmatkavähennyksen enimmäismäärään ja määräaikaisia kilometrikohtaisen vähennyksen nostoja. Ensi vuonna saatava veronpalautus tai sitten heinäkuussa laskettava veroprosentti ei nyt lohduta — hätä on nyt siellä bensapumpulla, kun ihmisillä ei ole käytännössä rahaa tankata autojaan!

– Jos hallitus olisi oikeasti halunnut tehdä vaikuttavia toimia kohdistettuna, olisi myös pitänyt laskea omavastuuta ja muuttaa myös työmatkavähennyksen saamisen ehtoja, jotka ovat joissakin tapauksissa nykyisin järjettömiä ja rajaavat useita ihmisiä tuen ulkopuolelle joskus kohtuuttomilla vaatimuksillaan, Antikainen kritisoi.

Inflaation kiihtyessä verotusta olisi pitänyt keventää

Tehokkaiden toimien sijaan hallituksen esittelemät toimenpiteet johtavat ainoastaan lisääntyneeseen byrokratiaan ja rahan kierrättämiseen konkreettisen hyödyn sijaan.

– Inflaation kiihtyessä hallituksen olisi pitänyt keventää verotusta. Polttoaineen verotusta ja kotitalouksien sähköveroa olisi pitänyt laskea vähintään 25 prosenttia ja pysyvästi — ja tätä perussuomalaiset ovat vaatineet koko ajan. Lisäksi perussuomalaiset ovat vaatineet niin sanotun dieselveron poistamista. Verojen kevennykset olisivat auttaneet heti vaikeassa asemassa olevia, ja se olisi ollut oikeudenmukaista kaikille.

– On myös huomattava, että näillä päätöksillä hallitus paisuttaa byrokratiaa kierrättämällä rahaa järjestelmän kautta takaisin osalle onnekkaista, kun samaan aikaan olisi voitu tehdä veronalennuksia, jotka olisivat vähentäneet byrokratiaa ja auttaneet oikeudenmukaisesti kaikkia ihmisiä, Antikainen kiteyttää.

 

Suomen Uutiset


Artikkeliin liittyvät aiheet


Mitä mieltä?

Aiheeseen liittyviä artikkeleita


Viikon suosituimmat

1.
Suomen uutiset logo

Li Andersson esiintyi äärivasemmiston katuväkivaltaa tukevassa tilaisuudessa

12.12.2024 |17:15
4.
Suomen uutiset logo

Vasemmistotaustainen oikeusprofessori maalailee kauhukuvia maamiinoihin kävelevistä turvapaikanhakijoista – puolustusvaliokunnan perussuomalaisilta tylyt terveiset professorille

11.12.2024 |16:56

Uusimmat

PS Naiset 3/2024

Mainos kuva

Lue lisää

Perussuomalainen 1/2024

Mainos kuva

Lue lisää