

LEHTIKUVA/KUVITUSKUVA
Antikainen: Järjetön ilmastoposeeraus tekee liikkumisesta Suomessa maailman kalleinta ja tuhoaa maamme kilpailukyvyn
Liikenne- ja viestintäministeriö kertoi tiistaina toimista, joilla Suomen tieliikenteen päästöt pyritään puolittamaan vuoteen 2030 mennessä vuoden 2005 tasosta. Vuonna 2045 liikenteen tulisi olla täysin fossiilivapaata. Tämä verottaa jokaisen suomalaisen ostovoimaa monella eri tavalla.
Hallituksen toukokuussa 2021 hyväksymän fossiilittoman liikenteen tiekartan mukaan päästövähennystavoitteisiin päästäisiin muun muassa sähkö- ja kaasuautoilun tuilla, EU:n laajuisella tieliikenteen päästökaupalla sekä polttoaineiden jakeluvelvoitteen nostolla.
– Suomen ylioptimistiset päästövähennystavoitteet iskevät yhä kovemmin autoilijoiden kukkaroihin, vaikka Suomen tieliikenteen päästöt ovat pisara meressä muuhun maailmaan verrattuna. Ministeriön oman selvityksen mukaan dieselin hinta nousisi kymmenillä senteillä, mikäli jakeluvelvoitetta nostetaan nykyisestä ja asiasta kerrotaan vasta muutama päivä aluevaalien jälkeen, perussuomalaisten kansanedustaja Sanna Antikainen moittii.
– Pienituloisella syrjäseudun asukkaalla ei tätä menoa ole enää varaa käydä töissä kohtuuttomien polttoainekulujen vuoksi, saati mahdollisuutta ostaa sähköautoa, mutta sehän ei hallitusta kiinnosta kaiken ilmastoposeerauksen keskellä.
Jokainen joutuu maksumieheksi
Suomen kireät päästövähennystavoitteet uhkaavat nostaa dieselin jo ennestään ennätyksellisen korkeaa hintaa korottamalla polttoaineiden jakeluvelvoitetta. Jakeluvelvoite tarkoittaa uusiutuvien polttoaineiden osuutta myytävän polttoaineen energiasisällöstä. Sen toteutus on polttoainejakelijan itsensä päätettävissä, joten huoltoasema voi päättää myykö esimerkiksi biokaasua muiden polttoaineiden ohella vai lisääkö uusiutuvien osuutta bensiinissä ja dieselissä.Tällä hetkellä jakeluvelvoite on 18 prosenttia ja sen on sovittu nousevan 30 prosenttiin vuoteen 2029 mennessä.
Tiistain tiedotustilaisuudessa liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd) myönsi jakeluvelvoitteen korotuksen aiheuttavan nousupainetta polttoaineiden hintoihin.
– Jakeluvelvoitteen nosto ja sen vaikutus polttoaineiden hintoihin ei iske pelkästään yksityisautoilijoihin, vaan vaikutus heijastuu koko yhteiskuntaamme muun muassa raskaan liikenteen kulujen kasvaessa. Valtaosa Suomen tavaraliikenteestä kulkee maanteillä dieselin voimalla, sillä muita vaihtoehtoja ei yksinkertaisesti ole.
– Suomalaisten yritysten kilpailukyky kärsii jo ennestään maantieteellisesti hankalasta sijainnistamme ja nyt hallitus haluaa hankaloittaa niiden tilannetta entisestään nostamalla logistiikkakustannukset pilviin maailmanpelastamisen varjolla, Antikainen toteaa.
Maailman neljänneksi kalleinta bensaa
Sekä bensiinin että dieselin hinnat ovat kivunneet ennätyslukemiin Suomessa. Bensiinin litrahinta on monin paikoin jo ylittänyt 2 euron rajan ja dieselin litrahinta liikkuu 1,8 euron tuntumassa. Global Petrol Prices -sivuston mukaan bensiini on tällä hetkellä Suomessa neljänneksi kalleinta koko maailmassa.
– Bensiinin keskimääräinen litrahinta ympäri maailmaa on 1,09 euroa, mutta Suomessa se on jo lähes kaksinkertainen. Nyt polttoaineiden hintoihin on ministeri Harakan mukaan kohdistumassa lisää nousupaineita, kun hallitus haluaa pelastaa maailmaa jakeluvelvoitteen korotuksella. Diesel on jo lähes yhtä kallista kuin bensiini, joten viimeistään tässä vaiheessa dieselautoja kurittavasta käyttövoimaverosta on luovuttava, Antikainen vaatii.
SUOMEN UUTISET
Artikkeliin liittyvät aiheet
- ilmastoimet ylikunnianhimoiset tavoitteet jakeluvelvoite tavaraliikenne käyttövoimavero hintojen nousu kuluttajat polttoaineiden hinta autoilijat diesel bensa Timo HArakka Sanna Antikainen perussuomalaiset hallitus verotus
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita


Hallituksen kansaa kurjistavat ilmastotoimet saavat moitteita itäsuomalaisilta: “Polttoaine alkaa olla niin kallista, ettei ole varaa ajaa kuin myötätuuleen”

Eipä yllättänyt: Autoilijoille karmeita uutisia heti aluevaalien jälkeen – hallitus vihjaa dieselin litrahinnan kallistumisesta

Leena Meri: Kansalaiset kärvistelevät sähkö- ja polttoainelaskujensa kanssa – ”Kylmäsydäminen kepu kehottaa menemään sossuun”

Sähkön ja polttoaineiden hinnat kohosivat taivaisiin – ”Hallitus ei voi enää jatkaa kansalaisten ostovoiman tuhoamista ilmastokurjistamisella”

Mäkynen: Olisiko jo aika luopua dieselin käyttövoimaverosta?

Sähköautoilijan arkea karussa Pohjolassa: Sisällä on kylmä, ulos ei näe, toimintamatka on puolet luvatusta ja huolto hengenvaarallista

Purra: Pienen maan, jonka julkinen talous on rapakunnossa, ei pitäisi lähteä keulimaan ylikunnianhimoisilla ilmastotoimilla

EU:n alueelle tarvitaan 14 000 uutta sähköautojen latausasemaa viikossa – unionin laskelmista puuttuu puolet

Sähköautot lisäävät riskiä parkkihalleissa ja laivoissa: Sähköautopalon sammuttaminen on vaikeaa ja tietämys vähäistä
Viikon suosituimmat

Päivän pointti: Islamia yo-kirjoituksiin esittäneen opetushallituksen pääjohtaja on vasemmistoliiton aktiivi ja vasemmistoministerien entinen poliittinen avustaja

Jari ”Suomessa ei ole katujengejä” Taponen erosi poliisin palveluksesta – perusti konsulttifirman
Sosiaalisessa mediassa kuuluisaksi tullut ylikomisario Jari Taponen on eronnut poliisin palveluksesta. Hän on perustanut oman konsulttiyrityksen, joka tarjoaa palveluksiaan muun muassa kaupungeille ja medialle. Erosta ilmoittaessaan Taponen syytti Helsingin poliisin johtoa politisoitumisesta ja poliisien vaientamisesta. Myös Taposta itseään on syytetty poliisityön politisoimisesta ja toisinajattelijoiden vainoamisesta. Tässä jutussa on yhteenveto ylikomisario Taposen värikkäästä urasta poliisina.

Maahanmuuttoministeri piipahti ongelmalähiössä – pukeutui luodinkestäviin liiveihin
Ruotsin maahanmuuttoministeri lähti niin sanotusti kentälle ja suunnisti ongelmalähiöön. Matka sujui ongelmitta poliisin kyydissä ja samalla hallituksen edustaja sai ensiarvoisen tärkeätä palautetta uuden lainsäädännön vaikutuksista virkavallan arkityöhön. Ministeri julkaisi somessa postauksen reissustaan - ja taas kerran maton alle lakaistu todellisuus pamahti kaikkien silmille.

Antikainen: Kaasuputkimies Heinäluoman irvailu sai nolon lopun – venäläissotilaita ryömi kaasuputkissa Ukrainassa
Tiedotusvälineissä on uutisoitu tänään, että Venäjän joukot olisivat yllättäneet ukrainalaiset kaasuputken kautta Kurskin alueella viime viikonloppuna. Venäläisjoukkojen arvellaan ryömineen kaasuputken läpi kaksi päivää ja odottaneen sen sisällä vielä neljä päivää ennen nousemistaan esiin.

Hallitus aikoo lakkauttaa suojeluaseman lähtömaassaan lomailevilta – Vigelius: “Jos lomailee Irakissa, ei tarvitse suojelua Suomessa”
Hallitus antoi tänään eduskunnalle esityksen, jossa kiristetään ulkomaalaislakia turvapaikanhakijoiden ja suojelua saaneiden osalta. Jatkossa muun muassa lähtömaassa lomailu johtaisi lähtökohtaisesti ulkomaalaisen suojeluaseman lakkauttamiseen.

Suden suojelustatus alenee täysin rauhoitetusta suojelluksi lajiksi – helpottaa kannanhoidollista metsästystä
Euroopan villieläinten suojelusta vastaava komitea hyväksyi viime vuoden joulukuussa ehdotuksen suden suojelustatuksen alentamisesta täysin rauhoitetusta suojelluksi lajiksi. Susien kannanhoidollista metsästystä helpottava asetus astuu voimaan huomenna.

Ruotsalainen ICA-ketju juhlistaa kansanmurhaa “joelta merelle” -taateleilla – Israelin valtio pyyhitty pois kartalta ja korvattu Palestiinalla
ICA-kauppaketjun taatelilaatikoissa lukee "Free Palestine". Pakkaus on kuvitettu palestiinalaislipuilla ja Kalliomoskeijan kuvalla, jonka vieressä olevan kartan tarkoitus on kuvata "joelta merelle" ulottuvaa Palestiinaa, josta Israel on pyyhitty pois.

Eduskunta hyväksyi ulkomaalaislain ja säilöönoton kiristykset – Vigelius: ’’Laittomasti maassa oleskelevien maastapoisto tehostuu ja vierastaistelijoiden paluu estetään’’
Eduskunta äänesti tänään ulkomaalaislain tiukennuksista.

Sisäministeri Rantanen: Maassa ei voi olla yhtä aikaa avoimet rajat ja korkea sosiaaliturva
Suomen Uutiset Show -keskusteluohjelman uudessa jaksossa pohditaan työperäisen maahanmuuton taloudellisia ja turvallisuuspoliittisia vaikutuksia Suomelle. Sisäministeri Mari Rantanen näkee, että yleisesti ilmapiiri ja suhtautuminen maahanmuuttoon on muuttunut erilaiseksi jo koko Euroopassa. - Suhtautuminen maahanmuuttoon on tullut järkiperäisemmäksi, eli nyt osataan jo katsoa paremmin myös massamaahanmuuton haitallisia vaikutuksia eri maille.

Mäkelä: Ei mitään järkeä hakea ulkomailta lisää työttömiä Suomeen – ”Työvoimapulasta on puhuttu kohta jo 20 vuotta, ja kukaan ei vielä ole sitä nähnyt”
Suomen Uutiset Show'n uudessa jaksossa pohditaan työperäisen maahanmuuton taloudellisia ja turvallisuuspoliittisia vaikutuksia Suomelle. Perussuomalaisten kansanedustaja Jani Mäkelä katsoo, että pikemminkin Suomessa kannattaisi pyrkiä muuttamaan talouden rakenteita niin, että järjestelmä tukisi kasvua ja työllisyyttä.
Uusimmat

Sisäministeri Mari Rantanen sai eduskunnan luottamuksen

Vihreä kupla puhkesi – akkuvalmistaja Northvolt konkurssiin
Toimitus suosittelee
Perussuomalainen 1/2025

Lue lisää
PS Naiset 3/2024

Lue lisää