Artikkeli kuva

PS ARKISTO

Antikainen ei lämpene ehdotukselle joukkoliikenneyhteyksien lakkauttamisesta: “Onko hallituksen agendalla koko Itä-Suomen alasajo?”

20.10.2020 |08:37

Itä-Suomesta on viimeisen vuoden aikana lakkautettu tehtaita ja lentoliikenne on ollut keskeytyksissä. Nyt uhattuna ovat myös junayhteydet. Perussuomalaisten kansanedustaja Sanna Antikainen haluaa tietää, aikooko ylitoitettuja ilmastotavoitteita ajava hallitus hankaloittaa maaseudun ihmisten elämää lakkauttamalla myös joukkoliikenneyhteydet.

Yle uutisoi, että väyläviraston toukokuussa julkaiseman Itä-Suomen junayhteyksien kehittämisvaihtoehtoja arvioivan raportin mukaan junien matka-aikoja aiottaisiin nopeuttaa lopettamalla pysähdykset neljällä Karjalan radan asemalla.

Lakkautusuhan alla ovat Joutsenon, Rautjärven, Simpeleen, Kesälahden ja Kiteen juna-asemien pysäkit. Jatkossa junat pysähtyisivät Lappeenrannan ja Joensuun välissä vain Imatralla ja Parikkalassa. Ylen mukaan raportti ehdottaa korvaavaksi liikenteeksi taajamajunia, mutta ei ota kantaa taajamaliikenteen toteutukseen.

– Ehdotus ei ole realistinen, sillä junien vuorovälit ovat niin harvat, että ei junalla Itä-Suomessa naapurikuntaan matkusteta. Sillä matkustetaan isojen kaupunkien välillä, ja nyt näitä yhteyksiä aiotaan lakkauttaa, perussuomalaisten kansanedustaja Sanna Antikainen huomauttaa.

Ehdotus ilmeisessä ristiriidassa ilmastotavoitteiden kanssa

Ristiriita hallituksen ilmastotavoitteiden ja joukkoliikenteen käytön kasvattamisen kanssa on ilmeinen.

– Väylävirastossa pohditaan pienten juna-asemien liikenteen lakkautusta samalla kun hallitus korottaa polttoaineveroa ja yrittää ajaa Suomea ilmastoneutraaliksi. Pienten paikkakuntien saavutettavuus jää entistä enemmän yksityisautoilun varaan, mikä on suoraan ristiriidassa hallituksen ilmastotavoitteiden kanssa.

– Hyvä hallitus, miksi asetatte ensin ylimitoitettuja ilmastotavoitteita ja sitten heti perään lakkautetaan pienempien paikkakuntien joukkoliikenneyhteydet, jotta ihmiset pakotetaan ajamaan pidemmätkin matkat omalla autolla ja maksamaan siitä itsensä kipeiksi? Antikainen kysyy.

Keskustaa Itä-Suomen alasajo ei tunnu haittaavan

Raideliikenteen alasajo sai alkunsa 1960-luvun puolivälissä, kun silloinen Valtionrautatiet päätti lakkauttaa paikallisjunaliikenteen kannattamattomana. Lentoliikenteen osalta sama ilmiö nähtiin tänä vuonna, kun Finnair ilmoitti lopettavansa lennot useille maakuntakentille.

– Finnair päätti lopettaa lennot ja nyt suunnitellaan pienempien paikkakuntien raideliikenteen karsimista samalla kun autoilun kulut ovat jatkuvassa nousussa. Maan sisäiset liikenneyhteydet heikkenevät lopullisesti, ellei omistajaohjaus puutu peliin. Keskustaa tämä koko Itä-Suomen alasajoon johtava kehitys ei tunnu hiljaisuuden perusteella haittaavan, Antikainen ihmettelee.

Edustaja Antikainen on jättänyt kirjallisen kysymyksen koskien Itä-Suomen raideliikenteen kehitystä.

Artikkelia on muokattu 20.10.2020 klo 15.29.

Suomen Uutiset


Artikkeliin liittyvät aiheet


Mitä mieltä?

Aiheeseen liittyviä artikkeleita


Viikon suosituimmat

Uusimmat

PS Naiset 3/2024

Mainos kuva

Lue lisää

Perussuomalainen 1/2024

Mainos kuva

Lue lisää