Artikkeli kuva

LEHTIKUVA/KUVITUSKUVA

Ammattidiesel otettava käyttöön Suomessa – bensakuskiakin paleltaa

05.01.2022 |12:31

Dieselin hinta on viime vuoden aikana noussut 21 prosenttia eli 29 senttiä litralta. Euroopan komission joulukuun lopun tilaston mukaan diesel on Suomessa Euroopan toiseksi kalleinta. Vuodenvaihteessa hinnat nousivat lisää. Hankala yhtälö pitkien etäisyyksien maassa.

Pelkästään polttoaineen hinnannousun vaikutus kuorma-autoliikenteen kustannuksiin on ollut SKAL:n mukaan keskimäärin noin 4,3 prosenttia ja perävaunuyhdistelmillä noin 5,1 prosenttia vuodessa.

Vuodenvaihteessa liikennepolttoaineiden hintaa nosti vielä 1,5 prosentilla kiristynyt jakeluvelvoite, joka kohdistuu erityisesti dieselöljyyn. Dieselpolttoaineineen hinta nousi yhdessä yössä taas 10 senttiä litralta. Vuoden alusta parafiinisen dieselöljyn polttoainevero nousi sekin 2 senttiä litralta, todetaan SKAL:n tiedotteessa.

Vuoden aikana kuljetusyrittäjän polttoainekulut ovat saattaneet nousta yli 40 senttiä litralta. Yksittäiselle ajoneuvoyhdistelmälle dieselin hinnannousu on voinut tarkoittaa kymmenien tuhansien eurojen lisälaskua, SKAL toteaa.

Ammattidiesel välittömästi valmisteluun

Maanteiden tavaraliikenteessä dieselpolttoainetta palaa noin 1,3 miljardia litraa vuodessa. Yksi sentti lisää dieselin hintaan tarkoittaa noin 13 miljoonan euron lisäkustannuksia kuljetusalalle. Tavaraliikenteessä käytettävästä energiasta kaksi kolmasosaa kuluu raskaissa ajoneuvoyhdistelmissä, eikä niissä ole tällä hetkellä realistista vaihtoehtoa nestemäiselle dieselille.

Dieselin hinnannousun kustannusvaikutus kuljetusalalle on nyt noin 500 miljoonaa euroa vuositalolla, verrattuna joulukuun 2020 tilanteeseen. Suomen Kuljetus ja logistiikka SKAL ry esittää nyt, että hallitus aloittaa välittömästi ammattidieseljärjestelmän valmistelun.

Kansanedustaja Ari Koponen on jo vaatinut hallitusta ”heräämän talviuniltaan” ja puuttumaan välittömästi kotimaisen teollisuuden kilpailukykyä uhkaavaan dieselin hinnannousuun.

Housunpuntit tutisevat myös bensakuskeilla

Ysivitonen hipoi 4. tammikuuta polttoaine.net -sivuston mukaan pohjoisessa kahden euron litrahintaa. Oulussa hinta oli 1,959 euroa litralta ja vielä etelässä Hämeenlinnassakin 1,919 euroa litralta. Nämä ovat vielä pandemia-ajan hintoja, jotka lähtenevät nousuun, kun taloudellinen vireys nousee taas normaalitasolle kautta maailman.

Polttoaineen hinnasta suurin osa on veroja, joten perussuomalaiset esittää polttoaineiden verojen leikkaamista 25 prosentilla. Uudistus toisi keskivertoperheelle lähes 500 euroa enemmän käteen vuodessa. Kansanedustaja Mauri Peltokangas kertoo, että kansalta on tullut avauksesta erittäin tyytyvistä palautetta.

 

SUOMEN UUTISET


Artikkeliin liittyvät aiheet


Mitä mieltä?

Aiheeseen liittyviä artikkeleita


Viikon suosituimmat

2.
Suomen uutiset logo

Emmi Nuorgam: “Vihaan mieheyttä sosiaalisena ja kulttuurisena ilmiönä”

19.11.2024 |16:28
5.
Suomen uutiset logo

Analyysi: Yhdysvalloissa vasemmisto radikalisoitui pienessä ajassa ja vieraantui hyvin kauas keskivertoäänestäjistä, ilmiö aiheuttaa vasemmistolle näköharhan

17.11.2024 |22:27
6.
Suomen uutiset logo

Pakolaispolitiikka kiristyy: Turvapaikkaa ei jatkossa myönnetä tai se lakkautetaan, jos henkilön katsotaan olevan vaaraksi yhteiskunnalle

21.11.2024 |20:08
7.
Suomen uutiset logo

Suomen ja Somalian välinen maaohjelman kautta tapahtuva kehitysyhteistyö keskeytetään – ministeri Tavio: Suomi ei voi jatkaa kehitysyhteistyötä maan kanssa, joka ei ota takaisin omia kansalaisiaan

20.11.2024 |12:31
8.
Suomen uutiset logo

Puheenjohtaja Koskelalla ei ollut laskelmia työllisyystoimiensa tueksi illan A-talkissa: “Mulla ei ole antaa lukua sulle”

22.11.2024 |15:09
9.
Suomen uutiset logo

Rydman: Helsingin väestökehitys on haitallista – ”Lähiöissä tikittää aikapommi”

23.11.2024 |22:27

Uusimmat

Perussuomalainen 1/2024

Mainos kuva

Lue lisää