Eduskunta on tarttunut reippaalla kädellä kansaa raivostuttaneeseen ajokortin korkeaan hintaan. Eduskunnan liikennevaliokunta hyväksyi tiistaina hallituksen esityksen ajokorttilain muuttamisesta. Oppositio onnistui parantamaan hallituksen esitystä ratkaisevasti.
Vielä voimassa olevasta laista havaittiin pian sen voimaan tultua pahoja virheitä, joiden takia ajolupien hinnat nousivat pilviin. Yksi vika koski perheiden opetuslupia, jonka nojalla isä tai äiti opettaa jälkeläistään ajamaan itse. Sääntöjä kiristettiin niin, että autokoulu antoi valmistavaa yhteiskoulutusta ja muuta opetusta perusvaiheen aikana myös opetusluvalla opetettaville. Tämä nosti ajokortin hintaa rajusti myös opetuslupaoppilailta. Hallituksen esityksessä kumottiin nämä vuodenvaihteessa voimaan tulleet säännöt. Tavoite on kohtuullistaa opetusluvalla hankittavan ajokortin hintaa niin, että opetuslupa säilyy kilpailukykyisenä.
Perheen määrittely hankaloitti lakia
Ongelmaksi tuli tällöin hallituksen esityksen kohta, jossa vanhemmalle annettiin mahdollisuus opettaa kuutta ajo-oppilasta kolmen vuoden aikana. Esitys perustui siihen, että nykyään on paljon uusperheitä, joissa uusperheen nuori ei olekaan ajo-opettajana toimivan perheenpään oma lapsi. Samalla katsottiin, ettei perheiden kokoonpanoa voida määritellä liikennettä koskevan lain yhteydessä.
– Tällöin tuli ongelmaksi, että opetuslupa tuli kaikille eikä vain uusperheiden vanhemmille, liikennevaliokunnan perussuomalainen valiokuntavastaava Ari Jalonen kertoo.
Harmaa talous estettävä
Perussuomalaiset katsoivat asiantuntijakuulemisten jälkeen, että luvan antaminen kuuden lapsen opettamiseen on liikaa. Se avaa mahdollisuuden harmaan talouden kasvuun. Se taas vetäisi tyhjäksi autokoulujen investoinnit ja henkilökunnan palkkaamisen, millä ne ovat varautuneet uuteen ajokorttilakiin.
– Esitys voisi aiheuttaa autokouluissa irtisanomisia, jopa konkursseja. Siksi esitimme yhdessä keskustan kanssa opetettavien määrän vähentämistä kolmeen kolmen vuoden aikana, Jalonen jatkaa.
Tämä menikin valiokunnan neuvotteluissa läpi. Esitys nuijitaan valmiiksi eduskunnan täysistunnossa joulukuun aikana. Jalonen kiittää myös keskustaa sen osuudesta hyvässä asiassa.
– Pitää kiittää silloin, kun on kiitoksen paikka, Jalonen myhäilee.
Mopokorttikin ajoluvalla
– Lakiesitys sisältää myös ajatuksen, että myös mopokortin voi suorittaa opetusluvalla kotona syrjäseuduilla, joissa matkaa lähimpään autokouluun kertyy sata kilometriä tai enemmän, mikä olisi kohtuutonta nuoren kannalta, Jalonen jatkaa.
Liikennevaliokuntaan kuuluvat jäseninä myös Osmo Kokko ja Reijo Tossavainen.