Kansanedustaja Jani Mäkelä (ps.) puistelee päätään sääntö-Suomelle. Hän jakoi Facebookissa kuvan, jossa Alkon ja Valviran viralliset tilit keskustelevat siitä, miksi aikuisviihdenäyttelijän kuvalla markkinoitavaa rommia ei saa maan rajojen sisällä näkyä.
Keskustelu lähti käyntiin siitä, kun yksityishenkilö tiedusteli Alkolta twitterissä, onko edelleen kiellettyä myydä alkoholijuomaa aikuisviihdenäyttelijä Ron Jeremyn naamalla Suomessa.
Alkon twitter-tili vastaa vikkelästi: “Viranomaispäätöksestä myynnissämme olevien pullojen etiketeissä ei ole kasvoja.” Alko-tili pyytää lisäinfoa Valviran alkoholi -twittertililtä.
Valvira vastaa Alkolle: “Alkoholilain mukaan mainonnalla ei saa luoda kuvaa siitä, että alkoholijuoma lisää suorituskykyä tai edistää seksuaalista menestystä. Valvira puuttui Ron de Jeremyssä etiketin teksteihin, jotka juoman nimen ja aikuisviihdenäyttelijän kuvan kanssa olivat lainvastaisia.”
Perussuomalaisten kansanedustaja Jani Mäkelä jakaa kuvakaappauksen debatista omille sivuilleen ja kommentoi lakonisesti:
– Jos luulit että Sääntö-Suomi on saatettu järkeville raiteille, luulit todellakin liikaa.
Talouselämä kertoi äskettäin, että maailman parhaaksi juuri valittua giniä ei myydä Suomessa. Syynä oli lehden mukaan tämä: “Suomalaisyritys on nimittäin saanut Valvirasta kiellon markkinoida digitaalisesti mobiilissa tai verkossa ginijuomiaan Suomen lisäksi EU- ja ETA-alueen maissa, koska suomalaiset voivat nähdä mainokset internetissä. Alkoholilain mukaan suomalaiset yritykset eivät saa markkinoida väkeviä alkoholijuomia.”
– Tuntuu kuin olisimme Pohjois-Koreassa, giniyrityksen perustajiin kuuluva brändijohtaja Mikko Spoof kommentoi Talouselämälle.
Debatti alkoholiasioista jatkunee Suomessa vielä pitkään. Kerro oma mielipiteesi alla. Onko sääntely ylimitoitettua, vai pitäisikö ottaa vielä tiukempi linja?