Tagi: Woke

Midjourney AI

Walt Disney -yhtiö tunnustaa avoimesti, että se on etääntynyt osasta yleisöä ja epäonnistunut kuluttajamarkkinoilla. Maailmankuulu viihdejätti on sotkeutunut 2020-luvulla Amerikan identiteettipolitiikkaan ja pyrkinyt tuomaan wokea myös viihdetuotantoonsa. Nyt heikentyneistä myyntiluvuista ja osakeromahduksesta kärsivä Disney kertoo avoimesti, että yrityksen aktivismi on riski yhtiön kannattavuudelle. Yritysten politisoitumista analysoiva professori korostaa, että ilmiö on laaja ja koskee myös...  Lue lisää >

Sosiaalisessa mediassa on levinnyt woke-aktivistien kuvatauluja, joiden mukaan ”Palestiinan vapaus” on mm. feministien, ilmastoaktivistien ja sateenkaariliikkeen yhteinen taistelu. Miten ihmeessä toisilleen vieraat intressiryhmät liittoutuvat nyt keskenään? Australialainen yhteiskunnallinen elokuvaohjaaja Michael Nayna tarjoaa selityksen mysteeriin. Hänen mukaansa uuden ajan identiteetti-ideologia ja erityisesti intersektionaalisen sortoteoria ovat tehneet perinteisestä länsimaisesta yhteiskuntajärjestyksestä monille yhteisen vihollisen.  Lue lisää >

2020-luvun johtamishaasteita käsittelevässä käsikirjassa ruoditaan woke-kapitalismia. Maailman johtavat bisnesprofessorit kirjoittavat, että woken myötä yritykset kilpailevat innovoinnin sijaan entistä enemmän hyvesignaloinnilla ja identiteettipoliittisella asemoitumisella. Globalisaation myötä nykytilanne on kärjistyneempi kuin menneiden vuosikymmenten kulttuurisodissa. Woke kuluttaa resursseja. Yrityksiin pesiytyneet aktivistit ja woke-teolliset konsultit hyötyvät, kun taas kokonaisuudessaan organisaatiot ovat allttiimpia häviämään ja kantamaan ylimääräisiä riskejä. Tavanomaiset kuluttajat...  Lue lisää >

LEHTIKUVA

Pitkän linjan rokkarit Alice Cooper ja Carlos Santana ottavat jyrkän kielteisen kannan woke-ideologiaa ja wokeen kuuluvaa sukupuoliaktivismia kohtaan. Äskettäin uuden levyn julkaissut Alice Cooper varoittaa wokesta etenkin lapsiperheiden vanhempia. Cooper vaatii selkeää rajanvetoa muoti-ilmiölle, jonka mukaan ihminen voisi valita sukupuolensa omien tuntemustensa perusteella.  Lue lisää >

Parodiahahmo Titania McGrathin ”isä” vertaa woke-ideologiaa 1600-luvun noitavainoon, jossa kirkuvat ja sormella osoittelevat pikkutytöt saivat tuomioistuimen tuomitsemaan kaksikymmentä ”noitaa” kuolemaan. Samanlaiset, omasta vallastaan huumaantuneet aktivistit yrittävät nykyään hankkia vääristä ajatuksista syytetyille ihmisille potkut.  Lue lisää >

MTV

SuomiAreenassa puhuttiin perjantaina woke-ideologiasta. Pohjustuksen aiheesta esitti englantilainen kirjailija-toimittaja Andrew Doyle, joka on luonut maailmankuulun, tuimasti wokettavan hahmon Titania McGrathin. Doylen uudessa kirjassa käydään läpi kehitystä, kuinka Woke-aktivismi ja identiteettipolitiikka on varsin lyhyessä ajassa noussut uhkaamaan länsimaista liberaalia demokratiaa. Perussuomalaisten kansanedustaja Onni Rostila ja kirjailija Jarkko Tontti näkevät wokessa paljon uskonnollisia piirteitä.  Lue lisää >

KUVAKAAPPAUS/YLE

Diversiteetin ja monimuotoisuuden puute Suomen uudessa hallituksessa alkoi ahdistaa Yleisradion Jälkiviisaat-ohjelmasta tuttua Ville Blåfieldia. Hän kirjoitti huolestuneisuutensa ja tuskansa auki Twitteriin, mutta sai palautteena huomautuksen pinnallisesta ajattelusta.  Lue lisää >

LEHTIKUVA

Bud Light -oluen myynti Yhdysvalloissa on laskenut jo kuuden peräkkäisen viikon ajan sen jälkeen, kun olutbrändi julkisti mainos- ja yhteistyökampanjan transseksuaalin some-vaikuttajan kanssa. Asiakasboikotti on varsin vahvasti jarruttanut oluen menekkiä, eivätkä monipakkaukset enää juuri liiku markettien hyllyiltä edes normaalia halvempaan hintaan.  Lue lisää >

PS ARKISTO

KOLUMNI | Edistyksellinen kulttuuri-ihminen vetää herneen nenään Ylen näivettämisestä, eriarvoisuuden kasvusta, fasismin kanssa flirttailusta, nais- ja ihmisvihasta, neekeri-sanasta… Taantumuksellinen kulttuuri-ihminen vetää herneen nenään Pillupäiväkirjoista, wokesta, natsikortista, sukupuolenvaihdoksista, ruotsalaisesta vittuiluista…  Lue lisää >

KUVAKAAPPAUS/YOUTUBE

  • Huhtikuun 2023 luetuin

Amerikkalaisten suosikkioluen Bud Lightin brändiyhteistyö transseksuaalin somevaikuttajan kanssa epäonnistui karmealla tavalla: vain muutamassa päivässä panimoyhtiö Anheuser-Busch menetti markkina-arvostaan jopa 6 miljardia dollaria. Amerikkalaiset oluenystävät puolestaan ovat hylänneet brändin, ja Bud Light -tölkit eivät juuri enää liiku kauppojen hyllyiltä.  Lue lisää >