Tagi: Liikenne

Lehtikuva, Trosdahl ja Moilanen

Eduskunta on tarttunut reippaalla kädellä kansaa raivostuttaneeseen ajokortin korkeaan hintaan. Eduskunnan liikennevaliokunta hyväksyi tiistaina hallituksen esityksen ajokorttilain muuttamisesta. Oppositio onnistui parantamaan hallituksen esitystä ratkaisevasti. Vielä voimassa olevasta laista havaittiin pian sen voimaan tultua pahoja virheitä, joiden takia ajolupien hinnat nousivat pilviin. Yksi vika koski perheiden opetuslupia, jonka nojalla isä tai äiti opettaa jälkeläistään ajamaan itse....  Lue lisää >

Lehtikuva Sari Gustafsson

Kansanedustaja Pentti Kettunen ja 38 perussuomalaista kansanedustajaa ovat tehneet Jäämeren rautatie -hanketta koskevan talousarvioesityksen, jossa ehdotetaan rautatieyhteyden suunnittelemista Pohjoiselle jäämerelle. Kettusen mukaan Pohjoisen jäämeren ja Koillisväylän kautta rakennettava laivausreitti ratkaisisi Suomen vientiteollisuudelle rikkidirektiivistä aiheutuvat ongelmat. Samalla se palvelisi koko pohjoisen Suomen vientiteollisuutta, kaivos- ja puunjalostusteollisuus mukaan lukien. Suomelle avautuisi mahdollisuudet kehittää tuontia ympärivuotisen syväsataman Kirkkoniemen...  Lue lisää >

Nykyinen nopeusrajoitusten asteikko on aikansa elänyt. Se on liian kaavamainen, se ei sovellu nykypäivän ja varsinkin tulevaisuuden liikennetarpeisiin. 80 km/h on nyt maanteiden perusnopeus. Se on sama riippumatta tien kunnosta ja liikenteen määrästä. Mielestäni mutkaisella sorateillä voisi olla 70 km/h nopeusrajoitus. Sen sijaan päällystetyillä ja muutoin suhteellisen turvallisesti ajettavilla teillä rajoitus voisi olla 90 km/h....  Lue lisää >

Perussuomalaisten eduskuntaryhmä suhtautuu kriittisesti tienkäyttömaksuja pohtineen työryhmän esitykseen kilometripohjaisesta verotuksesta. Uudistuksen keskeinen tavoite on siirtää autoilun verotusta auton hankinnasta ja omistamisesta sen käyttöön, kaupungeissa 6 senttiä ja haja-asutusalueilla 3 senttiä kilometriltä. Samalla tavoitellaan autokannan uudistumista autojen ostohintojen laskulla sekä pyritään lisäämään joukkoliikenteen käyttöä. Perussuomalaisten mielestä uudistuksen tavoitteet ovat lähtökohtaisesti kannatettavia. Maanteillämme liikkuvaa autokantaa ei voi...  Lue lisää >

vesa moilanen lehtikuva

Eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunta on kutsunut kansanedustajat keskustelemaan tienkäyttömaksuista perjantaina 6.9. Julkisuuteen tulleen tiedon mukaan nyt kaavaillaan 6 sentin kilometrimaksua autoilijoille suurimmassa osassa maata, haja-asutusalueilla maksu olisi 3 senttiä kilometriltä. Kansanedustaja Kaj Turusen (ps.) mukaan tämä Jorma Ollilan työryhmän esitys tienkäyttömaksusta ei ole oikeudenmukainen. – Ehdotettu tienkäyttömaksu sorsii niitä, joilla ei ole tosiasiallista mahdolllisuutta valita...  Lue lisää >

Lehtikuva

Portugalin massiiviset moottoritiet ovat autioitumassa. Syinä pidetään vyönkiristelyn aiheuttamaa ostovoiman kapenemista ja Portugalin hallituksen tienkäyttömaksuja. Aiemmin tienkäyttömaksuja ei ollut lainkaan. Tämä on nostanut protesteja ja vähentänyt tienkäyttömaksullisten teiden käyttöä. Henkilöautoliikenteelle maksut ovat hieman alhaisemmat kuin polttoainekustannukset, mutta raskaalle liikenteelle jopa suuremmat. Tämä on pakottanut kuljetusalan yrityksiä käyttämään pidempiä kiertoreittejä tarkoituksena vähentää maksuja niin paljon kuin...  Lue lisää >

Kansanedustaja Ari Jalonen (ps) on huolissaan siitä, että nykyinen yrittäjävetoinen linja-autoliikenne on loppumassa. Myös seutuvuorojen tarjonta voi heiketä merkittävästi. Hän on jättänyt liikenne- ja viestintäministeri Merja Kyllöselle kirjallisen kysymyksen yrittäjävetoisen joukkoliikenteen säilymisestä. Suomessa seutu- ja kaupunkilippujen hintoja alennetaan kuntien rahoituksella, jolloin lipunhinnat saadaan pidettyä houkuttelevina. Jatkossa nämä hinnaltaan alennetut liput eivät enää käy markkinaehtoisessa liikenteessä,...  Lue lisää >

Mikko Stig, Lehtikuva

EU-komissio julkisti 30. tammikuuta ehdotuksensa neljänneksi rautatiepaketiksi. Toteutuessaan direktiivi keskittää rautateiden lupatoiminnot Brysseliin kaventaen jäsenmaiden valtaa. Direktiivi ei myöskään ota huomioon Suomen erityispiirteitä. Rautateiden holtiton avaaminen kilpailulle vaikeuttaa VR:n toimintaa rautateiden peruspalvelua tarjoavana valtionyhtiönä. Riskinä on, että kannattamaton toiminta jää VR:n harteille ja pääosin isojen jäsenmaiden logistiikkayritykset pääsevät hyödyntämään kannattavimpia osuuksia. Direktiiviehdotus on malliesimerkki tasapäistävästä...  Lue lisää >