Opposition kansanedustajat SDP etunenässä dramatisoivat torstain kyselytunnilla ulkomaisen rekkaliikenteen tuomia riskejä. Perussuomalaiset joutuivat oikomaan aivan liian hätäisiä väittämiä. Lue lisää >
Lehtikuva
Opposition kansanedustajat SDP etunenässä dramatisoivat torstain kyselytunnilla ulkomaisen rekkaliikenteen tuomia riskejä. Perussuomalaiset joutuivat oikomaan aivan liian hätäisiä väittämiä. Lue lisää >
Hallitus myöntää väylien lisärahoitukseen 364 miljoonaa euroa. Liikenneministeri Anne Berner (kesk.) kertoi asiasta tiistaina. Lue lisää >
Helsinkiin kaavaillulle Kruunuvuorensillalle esitetään vaihtoehdoksi pikalauttaa. Perussuomalaisten Helsingin piirin puheenjohtaja Markku Saarikangas esittää Katajanokan ja Laajasalon välistä kulkuyhteyttä toteutettavaksi sillan sijaan pikalautan avulla. Lue lisää >
Matti Matikainen
Jari Ronkainen ei peittele tyytyväisyyttään hallituksen eiliseen päätökseen, jolla käynnistetään Lahden eteläisen kehätien rakentaminen. Lue lisää >
Antti Aimo-Koivisto. Arkistokuvaa.
Hallitus teki kehysriihessä päätöksiä seitsemästä suuresta liikennehankkeista. Osa hankkeista aloitetaan heti. Hankkeista kertoi liikenneministeri Anne Berner (kesk.). Lue lisää >
LEHTIKUVA
Perussuomalaisten eduskuntaryhmä vastaa opposition kabotaasiesitystä koskeviin moitteisiin toteamalla, että hallitusohjelmaan on jo kirjattu ne toimet, joita oppositio vaatii. Ryhmän mukaan on hyvä asia, että oppositio on siirtynyt hallituksen linjalle ajamaan Suomen etua. Lue lisää >
Antti Aimo-Koivisto, Lehtikuva
Istuva hallitus panostaa tällä vaalikaudella merkittävästi liikenneinfraan, erityisesti perusväylänpitoon, yksityisteiden avustuksiin sekä metsäteiden kunnostuksiin. Eduskunnassa käytiin välikysymyskeskustelua hallituksen liikennepolitiikan tavoitteiden vaikutuksista kansalaisille ja alueelliselle saavutettavuudelle. Lue lisää >
Liikenteen korjausvelan poistaminen on vaalikauden tärkein tehtävä. Näin viitoitti perussuomalaisten ryhmäpuhuja, liikennevaliokunnan puheenjohtaja Ari Jalonen eduskunnan välikysymyskeskustelussa tiistaina. Välikysymys koski liikenteen määrärahoja. Lue lisää >
LEHTIKUVA ALEKSI TUOMOLA
Suomen teillä päristelee noin 8 000 mopoautoa. Vaikka mopoautojen määrä ei ole suuri, niiden liikennevahingot ovat nelinkertaisia mopoihin ja kolminkertaisia henkilöautoihin verrattuna. Myös henkilövahinkoja sattuu enemmän ja vakuutusmaksut ovat nousussa. – Mopoauto-onnettomuudet ovat vammauttaneet sekä nuoria että vanhempia ihmisiä. Onnettomuuksissa on sattunut myös kuolemantapauksia. Mopoauton rakenne on hento ja turvatekniikka puutteellinen. Jostakin syystä mopoautoilijat myös... Lue lisää >
MARTTI LINNA
Norjan teillä liikkuu nykyisin noin 30 000 sähköautoa, Suomessa vain noin 500. Suurin syy eroon on sähköautojen erilaisessa verotuskohtelussa. Yritysten ja yksityishenkilöiden omistamat sähköautot voivat tulevaisuudessa olla meilläkin yksi osa älykästä liikennejärjestelmää. Lue lisää >
Heikki Saukomaa
Luoteis-Venäjän tielaitos on aloittamassa Nuijamaalta Viipurin kehätielle vievän uuden tien suunnittelua. EU:n Pohjoisen ulottuvuuden rahasto myönsi suunnitteluun 200 000 euron rahoituksen. Rahat on ohjattu Pohjoismaiden investointipankin kautta venäläiselle suunnittelutoimistolle. Suunnittelu ja sitä seuraava tien rakentaminen ovat tarpeen tehdä. Sitä minä en ymmärrä, että suunnittelurahat pitää kaivaa osin myös suomalaisten veronmaksajien kukkaroista. Kyllä Venäjän valtiolla on varaa... Lue lisää >
Lehtikuva
Vuoden 2014 alusta Eduskunnan moottoripyöräkerhon, MP Arkadian puheenjohtajana aloittava kansanedustaja Ismo Soukola (ps) on tyytyväinen Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin linjaukseen moottoripyörien katsastuksesta, jonka mukaan Suomi panostaa moottoripyöräilyn turvallisuuden kehittämisessä muihin toimenpiteisiin, kuten valistukseen, katsastuspakon sijaan. – Katsastuksen perimmäisenä tarkoituksena on pitää ajoneuvot liikennekelpoisessa ja turvallisessa kunnossa. Moottoripyörien katsastuspakolla ei olisi tähän juurikaan vaikutusta, koska Suomessa moottoripyöräilijät... Lue lisää >
LEHTIKUVA Sari Gustafsson
Perussuomalaiset kysyivät eduskunnan kyselytunnilla hallituksen autoveroesityksen järjen perään. Kysymyksen esitti liikenne- ja viestintävaliokunnan varapuheenjohtaja Osmo Kokko. Joensuulainen Kokko kysyi, onko järkeä esityksessä, johon liittyvät investoinnitkin maksavat puoli miljardia euroa vuodessa ja järjestelmän pyörittäminen maksaa 13 miljoonaa euroa vuodessa. Nämäkin ovat arvioita, sillä varmoja kustannuksia ei vielä tiedetä. – Kilometrikustannuksiin perustuva vero olisi perimiskuluiltaan jopa kymmeniä... Lue lisää >