Greta Thunberg puhumassa mielenosoituksessa Amsterdamissa 13.11.2023.
Miksi länsimaiset wokettajat ja islamistit pelaavat yhteen? Intersektionaalinen sortoteoria on ihmeellinen liima
Sosiaalisessa mediassa on levinnyt woke-aktivistien kuvatauluja, joiden mukaan “Palestiinan vapaus” on mm. feministien, ilmastoaktivistien ja sateenkaariliikkeen yhteinen taistelu. Miten ihmeessä toisilleen vieraat intressiryhmät liittoutuvat nyt keskenään? Australialainen yhteiskunnallinen elokuvaohjaaja Michael Nayna tarjoaa selityksen mysteeriin. Hänen mukaansa uuden ajan identiteetti-ideologia ja erityisesti intersektionaalisen sortoteoria ovat tehneet perinteisestä länsimaisesta yhteiskuntajärjestyksestä monille yhteisen vihollisen.
Lokakuun 7. päivä. Hamas tekee yllätyshyökkäyksen Israelin puolelle, ampuu tuhansia raketteja ja toteuttaa joukkomurhan. Satoja siviilejä tapetaan koteihinsa Kfar Azassa, Be’erissä ja Netiv HaAsarassa. Hamasin laskuvarjojoukot laskeutuvat Re’imin musiikkifestivaaleille, satoja nuoria tapetaan. Päivä on verisin nyky-Israelin historiassa ja pahin yhtenä päivänä toteutettu joukkomurha sitten holokaustin.
Länsimaiden woke-liikkeen empatia ei suuntaudu juutalaisiin tai Israeliin.
Miksi?
Hamasin hyökkäys heijastuu välittömästi länsimaiseen kulttuurisotaan. Palestiinaa puolustavat woke-aktivistit jakoivat netissä kuvatauluja, joissa toistui samoja iskulauseita: “Palestiinan vapaus on feministinen kysymys”, “se liittyy lisääntymisoikeuksiin”, “se on alkuperäiskansojen kysymys”, “se on ilmasto-oikeudenmukaisuuskysymys”, “se on queer-kysymys”, “se on orjuuden lakkauttamista koskeva kysymys”.
Uudenlaisen luokkatietoisuuden levittäminen on tunnusomaista woke-liikkeelle.
Samaan aikaan länsimaisten suurkaupunkien kadut täyttyivät jopa kymmenien tuhansien ihmisten mielenosoituksista, joissa erityisesti muslimit osoittivat tukeaan Palestiinalle sekä huusivat islamistisia ja jopa antisemitistisiä iskulauseita. Suomessa Aalto-yliopiston rakennuksen aulaan oli ilmestynyt Palestiinaa tukevaa rekvisiittaa, ja yliopiston tutkimusassistentti oli lähettänyt Juutalaisen seurakunnan johtohahmolle uhkaavan viestin. Yliopiston johto tuomitsi mielenilmauksen ja poistatti rekvisiitan.
Viime viikolla somessa levisi video, jossa ilmastoaktivisti Greta Thunberg piti päällään ikonista palestiinalaishuivia ja kutsui ilmastomielenosoituksen yhteydessä lavalle Palestiina-aktivistin. Samalla hän huusi: ”ei ilmasto-oikeudenmukaisuutta vallatulla maaperällä!” Hänen esityksensä keskeytettiin. Thunbergin Fridays for Future -liikkeeseen kuulunut saksalainen alajaosto ilmoitti tämän johdosta ottavansa etäisyyttä entiseen ruotsalaiseen johtohahmoonsa.
Jo kaksi vuotta sitten Ayaan Hirsi-Ali kirjoitti islamistien käyvän maailmanpoliittista kamppailua länttä vastaan woken kautta. Tämä voi kuulostaa on ristiriitaiselta, sillä länsimaisen sateenkaariagendan vihamielisimmät vastustajat löytyvät juuri islamilaisesta maailmasta.
Monia ihmetyttää edelleen, miten kaksi toisilleen niin vierasta poliittista ryhmää löytävät toisensa epäpyhästä liitosta keskenään.
Yhteiskunnallinen elokuvaohjaaja Michael Nayna analysoi ilmiötä blogissaan ja viestipalvelu X:ssä:
“Nämä näennäisesti erilaiset eturyhmät hitsautuvat yhteen woke-henkisen identitaarisen ideologian ansiosta. Sen suurin yhteinen nimittäjä on niin kutsuttu “intersektionaalinen” teoria sorrosta.”
Ideologioissa yhdistyy sekä filosofisia, tieteellisiä että hengellisiä uskomuksia. Näihin uskoville ihmisille tarjoutuu mahdollisuus kokea merkityksellisyyttä ja voimaantumisen tunnetta koetussa taistelussa sortoa vastaan.
Nayna muistuttaa, että tässä yhteydessä puhe ideologiasta heijastelee yleistä nykyaikaista käsitteiden häilyvyyttä. Ideologialla viitataan poliittisten ideoiden kyhäelmään. Hänen mukaansa ideologia on joukko poliittisia tarinoita ihmisryhmistä, ja tarinoiden ansiosta he kerääntyvät joukkoliikkeiksi. Ideologiat ovat “näennäisuskonnollisia” pelkistyksiä. Ne saavat jyrkät ja näkemyksissään horjumattomat kannattajat näkemään itsensä ja muun maailman ennalta määrätyn kaavan mukaan.
Edesmennyt australialainen politiikantutkija Kenneth Minogue käsitteli ideologioita ja joukkoliikkeitä 1980-luvulla kirjassaan “Alien Powers”. Hänen mukaansa ideologioissa yhdistyy sekä filosofisia, tieteellisiä että hengellisiä uskomuksia. Näihin uskoville ihmisille tarjoutuu mahdollisuus kokea merkityksellisyyttä ja voimaantumisen tunnetta koetussa taistelussa sortoa vastaan.
Nämä piirteet näkyvät niin kommunismissa, natsismissa, tietyissä feminismin ja libertarisminkin muodoissa. Vain käsitys sortajasta vaihtelee. Useissa ideologioissa on taustalla oma luokkateoriansa. Ideologiat tarjoavat ratkaisuksi luokkatietoisuuden herättämistä ja sortajien tunnistamista. Nayna näkee Minoguen ajatukset nykyhetken kannalta erityisen selitysvoimaisina.
Uudenlaisen luokkatietoisuuden levittäminen on tunnusomaista woke-liikkeelle. Sen voittokulku alkoi agendan ja käsitteistön iskostamisesta erityisesti koulutusinstituutioihin. Vaikka termillä woke on nykyisin ironinen kaiku, alkuaikoina aktivistit kantoivat käsitettä ylpeydellä. Sillä viitattiin heräämiseen väärästä tietoisuudesta. Woke oli ikään kuin piilotettujen maailman sorron rakenteiden näkemistä.
Oman ristiriitaisuutensa ilmiölle tuo se, että kuvatun maailmankuvan edustajat ovat pyrkineet kiistämään woken olemassaolon ja leimaamaan käsitteen historiaansa vasten pelkäksi vastapuolen keksimäksi irvikuvaksi.
Naynan mukaan se, mikä erottaa woke-identitaarisen liikkeen muista ideologisista edeltäjistään on sorretun luokan määritelmä ja sen muovautuvuus. Ajatus “rakenteellisesta” sorrosta on ulotettavissa useisiin eri identiteettiryhmiin. Woke jakautuu erilaisiin alakulttuureihin ja kapeampiin ideologioihin, joita yhdistää ylemmän tason intersektionaalinen oppi.
Nämä ideologiat elävät ihmisryhmien lokeroimisesta identiteetteihin ja vastakkainasettelun lietsomisesta niiden välillä. Tässä maailmankuvassa kaikki on poliittista ja vähintään politisoitavissa.
Mikä tahansa koettu epäoikeudenmukaisuus tai vääryys on mahdollista määritellä akateemiseksi muotiteoriaksi rakenteellisen sorron opinkappaleiden avulla. Nayna mainitsee monta esimerkkiä. Mustan väestön ongelmien juurisyyksi voidaan tarjota valkoisia ja “rakenteellista rasismia”, naisten ongelmien juurisyyksi miehiä ja seksismiä, seksuaalivähemmistöjen ongelmien juurisyyksi heteroväestöä ja “heteronormatiivisuutta” jne.
Nämä ideologiat elävät ihmisryhmien lokeroimisesta identiteetteihin ja vastakkainasettelun lietsomisesta niiden välillä. Tässä maailmankuvassa kaikki on poliittista ja vähintään politisoitavissa. Ihmisryhmät ja identiteetit ideologisoidaan. Seksuaalivähemmistöihin kuulumattomien tai identiteettipolitiikkaa välttelevien ihmisten nähdään luontaisesti sisäistäneen “heteronormatiivisuus”.
Sortoa nähdään siellä, missä ihmiset elävät “normaalisti” tai piittaamatta wokesta ja sen peräänkuuluttamasta identiteettipolitiikasta. Naynan mukaan tässä maailmankuvassa ainut keino todistaa oma viattomuutensa ja vapautumisensa sorron rakenteista on nöyrtyä woke-liikkeen edessä.
Lisäksi sortoa tulkitaan lähtökohtaisesti siellä, missä on tilastollisia epäsuhtia tai poikkeamia. Ihmisten väliset erot ja valintojen seuraukset niputetaan todistusaineistoksi kosmisesta rakenteellisesta sorrosta.
Nayna huomauttaa, että tämä jos mikä on ideologista fanatismia itsessään.
“Olen huomannut, että woke-ideologiaan on kääritty yksinkertaistava selitys länsimaisesta kulttuuriperinnöstä. Säälimättömän ideologisen kritiikin myötä he ovat onnistuneet typistämään monipuolisen kirjon yhteiskuntamme tapoja, uskomuksia, poliittisia käytäntöjä ja eettistä ajattelua kuulostamaan yhdeltä “rakenteelliselta ideologialta”.
Vaikka wokea on jo pitkään arvosteltu sen älyllisistä heikkouksista ja sisäisistä ristiriidoista, uusi maailman tilanne saattaa käydä sille ylitsepääsemättömäksi.
Perinteisestä länsimaisesta yhteiskuntajärjestyksestä on siis tehty yhteinen vihollinen. Hän näkee woken olevan yhteiskuntatieteellisesti kehittymätöntä ja ylimielistä ajattelua maailman monimutkaisuudesta:
“Sivilisaatio ei ole yksittäinen systeemi tai ideologia. Se on pitkällisesti kehittynyt ekosysteemi merkityksiä ja käytäntöjä, joita ei voi vain purkaa ja järjestellä uudestaan mielivaltaisten toiveiden toteuttamiseksi. Moinen pelkistävä ja mekaaninen ajatus kulttuurista on woken keskeinen tarina.”
Vaikka wokea on jo pitkään arvosteltu sen älyllisistä heikkouksista ja sisäisistä ristiriidoista, uusi maailman tilanne saattaa käydä sille ylitsepääsemättömäksi. Stanfordin ja Harvardin yliopistoissa vaikuttava tutkija ja menestyskirjailija Niall Ferguson arvioi tuoreeltaan, että yliopistopiirien vasemmiston tuki Hamasille voi lopulta tuhota woken.
SUOMEN UUTISET
Artikkeliin liittyvät aiheet
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita
Saksa ratsasi kymmeniä Iranin tukemia Islam-keskuksia juutalaisvihan levittämisen ja Hizbollah-yhteyksien vuoksi
Valkoinen koulupoika potkittiin kuoliaaksi Las Vegasissa – mustat tubettajat ihmettelevät miksi media ei puhu rasismista
Palestiinalaisten gallup: Vahva tuki Hamasin terrorihyökkäykselle Israeliin ja “vapaalle Palestiinalle joelta merelle”
Hakkarainen Gazan tilanteesta: On turha odottaa rauhaa – ”Hamasin peruskirjassa lukee, että jokainen juutalainen pitää poistaa maan päältä”
Sadat saksalaispoliisit ratsasivat terroristijärjestö Hamasin kannattajien kiinteistöjä eri puolilla maata
Yliopistokohu paisuu: Pennsylvanian yliopiston rehtori erosi, Harvardin rehtoria epäillään väitöskirjan plagioinnista ja miljardivahinkojen aiheuttamisesta
Seksistiset pilvenpiirtäjät, matematiikan valkoinen ylivalta, koululaisten ilmastolakot – viime aikojen länsimainen kulttuurivallankumous alkoi tieteeksi naamioidusta aktivismista
Harvard valitsi rehtorikseen identiteettipoliittisen aktivistin, joka vähät välitti koulun oppilaisiin kohdistuvasta antisemitismistä – huonostihan siinä sitten kävi
Nyt se on akateemisesti todistettu: intersektionaalisuus on pseudotiedettä
Viikon suosituimmat
Lähi-idästä kotoisin olevat naiset toivovat burkakieltoa: “Ennen kun tulin Suomeen, en ollut nähnyt burkaa”
Iranin Teheranista kotoisin oleva nainen kertoo nähneensä burkan ensi kertaa Helsingissä. Hän kertoo tajunneensa tuolloin, että suomalainen feminismi tarkoittaa vain "sinisiä ja vihreitä hiuksia tai ajamattomia kainaloita".
Emmi Nuorgam: “Vihaan mieheyttä sosiaalisena ja kulttuurisena ilmiönä”
Tänään vietetään kansainvälistä miestenpäivää. Nyky-yhteiskunnassa nainen voi avoimesti kertoa miesvihastaan, mutta toksisesta radikaalifeminismistä ei juurikaan puhuta. Somevaikuttaja Emmi Nuorgam sanoo vihaavansa "mieheyttä sosiaalisena ja kulttuurisena ilmiönä". Kansanedustaja Joakim Vigelius vastaa kysymällä, miksei mediassa koskaan kirjoiteta avoimesti naisten radikalisoimiseen pyrkivistä vihaisista feministinaisista.
Tappelut ”mustien ja valkoisten” oppilaiden välillä jatkuneet koko syksyn ruotsalaiskoulussa – ”Traagista”, valittaa paikallispoliisi
Pohjoismaisen yhteiskunnan polarisaatio kuplii kunnolla nyt jo koululaitoksessa. Ruotsalaisessa pikkukunnassa ”mustat ja valkoiset” ovat pitkin syksyä ottaneet yhteen nyrkein ja iskulausein. Useimmat tappeluihin ja levottomuuksiin osallistuneista ovat 10-vuotiaita.
Halla-aho: “Tällä tavoin venäläisille voitaisiin osoittaa, että vaikka kello käy, niin kello ei käy heidän hyväkseen”
Eduskunnan puhemies Jussi Halla-aho kommentoi tuhat päivää jatkunutta Ukrainan sotaa Suomen Uutisille.
Analyysi: Yhdysvalloissa vasemmisto radikalisoitui pienessä ajassa ja vieraantui hyvin kauas keskivertoäänestäjistä, ilmiö aiheuttaa vasemmistolle näköharhan
Viime vuosina media on korostanut kerronnassaan "laitaoikeistoa" ja välittänyt mielellään kuvaa oikeiston radikalisoitumisesta länsimaisena ilmiönä. Yhdysvalloista kerätyn datan valossa näyttää kuitenkin siltä, että pikemminkin vasemmiston näkemykset ovat muuttuneet radikaalimmiksi, kun taas oikeisto on pysynyt lähes paikallaan.
Suomen ja Somalian välinen maaohjelman kautta tapahtuva kehitysyhteistyö keskeytetään – ministeri Tavio: Suomi ei voi jatkaa kehitysyhteistyötä maan kanssa, joka ei ota takaisin omia kansalaisiaan
Suomi keskeyttää maaohjelman kautta tehtävän kahdenvälisen kehitysyhteistyön Somalian kanssa, kehitysyhteistyö- ja ulkomaankauppaministeri Ville Tavio kertoo. Päätös palautuu hallitusohjelmaan, jossa linjataan, että Suomen kehitysyhteistyö on ehdollistettu omien kansalaisten vastaanottamiselle ja kansainvälisen sääntöperusteisen järjestyksen tukemiselle.
Pakolaispolitiikka kiristyy: Turvapaikkaa ei jatkossa myönnetä tai se lakkautetaan, jos henkilön katsotaan olevan vaaraksi yhteiskunnalle
Suomen maahanmuuttopolitiikkaa tiukennetaan ulkomaalaislain muutoksilla. Kansainvälinen suojelu muutetaan luonteeltaan väliaikaiseksi, ja lupien kestoa lyhennetään EU-oikeuden mahdollistamaan minimiin. Jatkossa rikoksiin syyllistyminen ja kansallisen turvallisuuden vaarantaminen johtavat suojeluaseman myöntämättä jättämiseen tai lakkauttamiseen.
Hälyttävä tutkimustulos: kolmasosa Tanskan muslimeista sympatisoi terroristijärjestö Hamasia
Tanskassa äskettäin suoritetun kyselytutkimuksen mukaan peräti kolmasosa Tanskan muslimeista sympatisoi terroristijärjestö Hamasia. Yhtä suuri osuus pitää Hamasin vuosi sitten Israeliin tekemää hyökkäystä oikeutettuna siviiliuhreista huolimatta. Tanskan muslimeista 44 prosenttia sanoo, että Israelin valtiolla ei ole oikeutta olemassaoloon.
Antikainen: Suomi irti Ottawan sopimuksesta ja maamiinat takaisin
Perussuomalaisten kansanedustaja Sanna Antikaisen mielestä nyt on tullut aika, että Suomi irrottautuu jalkaväkimiinat kieltävästä Ottawan sopimuksesta.
Hämeenlinna ei maksakaan 1 500 euron hyvitystä hengellistä musiikkia kuulleelle oppilaalle – ”Menee hyvin vaikeaksi, jos jatkossa joudutaan maksamaan korvauksia tällaisista asioista”
Hämeenlinna ei maksakaan 1 500 euron hyvitystä alakoululaiselle, jonka yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolautakunta katsoi joutuneen syrjityksi uskonnon tai vakaumuksen perusteella tämän kuultua hengellistä musiikkia koulussa lokakuussa järjestetyssä uskonnollisessa konsertissa.