Perussuomalainen kansanedustaja sekä liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsen Jari Ronkainen on tänään jättänyt kirjallisen kysymyksen ministerin vastattavaksi koskien pitkään suunniteltua Hyvinkää-Hanko-radan sähköistämistä.

Merkittävien kansantaloudellisten vaikutusten lisäksi Ronkainen ottaa esille hankkeen ympäristönäkökulmat, sillä hallitus on sitoutunut EU:ssa sovittuihin ilmasto- ja energiatavoitteisiin, joissa liikenteen päästöille esitetään tiukkoja vähennyksiä.

– Liikennepäästöjen kannalta merkittävää olisi korvata osa Hanko-Mäntsälä-tien rahtikuljetuksista raiteille. Samalla parannetaan liikenneturvallisuutta, kun saadaan valtatien raskaan liikenteen osuutta vähennettyä, Ronkainen toteaa.

Eroon vaarallisista tasoristeyksistä

Etenkin Raaseporin onnettomuuden jälkeen tasoristeysten turvallisuuteen on kiinnitetty huomiota. Ministeriö on aloittanut tasoristeysten turvallisuuden parantamisohjelman, jossa vaaralliset tasoristeykset kartoitetaan yksi kerrallaan toimenpiteitä varten.

– Kustannustehokkuuden kannalta on järjetöntä korvata tasoristeyksiä yksi kerrallaan. Hanko-Hyvinkää-radan sähköistämisellä päästäisiin samalla kertaa eroon useista vaarallisista tasoristeyksistä, joita on etenkin Hanko-Karjaa-rataosuudella, Ronkainen kertoo.

Elinvoimaa alueen yritystoiminnalle

Ronkainen näkee hankkeessa positiivisia talousvaikutuksia ei pelkästään Länsi-Uudellemaalle, vaan laajemmallekin työssäkäyntialueelle.

– Toteutuessaan hanke tukisi Hangon sataman kasvavaa vienti- ja tuontitoimintaa, loisi lisää elinvoimaa alueen yritystoiminnalle sekä yhdistäisi Uudenmaan poikittaisliikenteen Helsinki-Oulu-pääväylään ja palvelisi näin valtakunnallisestikin ihmisten ja rahdin kuljetusta, sanoo Ronkainen.

SUOMEN UUTISET