Ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Kai Mykkänen (kok.) kohahdutti Länsiväylä-lehdessä (25.3.) julkaistulla, kokoomuksen eduskuntaryhmän mainoksellaan tilaisuudesta, jonka puhujien joukossa oli muiden muassa Uberin maajohtaja Joel Järvinen.

Taksiala luvanvaraista jatkossakin

Perussuomalaiset kansanedustajat ovat kautta linjan toimineet jarruna taksiliikenteen vapauttamiselle ja varoitelleet kansainvälisistä kokemuksista Uberin suhteen.

– Perussuomalainen taksinkuljettaja oli myös organisoimassa viime viikolla huomiota herättänyttä taksien mielenosoitusta Helsingin Senaatintorilla, eikä ilman tormakoita perussuomalaisia kansanedustajiamme olisi voitu taata taksialan pysymistä luvanvaraisena jatkossakin, kansanedustaja Veera Ruoho painottaa.

– Perussuomalaisten ansiosta kaikilla taksialan yrittäjillä säilyvät samat säännöt, yrityksen kotipaikan on oltava Suomessa ja sillä on oltava suomalainen y-tunnus, auton on oltava rekisteröity ja katsastettu Suomessa, kuljettajalla on oltava ajolupa ja hänen on osattava kotimaista kieltä sekä omattava riittävät vuorovaikutustaidot, tai lupa voidaan evätä. Trafi voi asettaa enimmäishinnan, mikäli hinnat karkaavat. Lähes kahden vuoden siirtymäaika mahdollistaa yrittäjille tarvittavat muutokset.

PS ei hyväksy Uberin tuloa taksialalle

Länsiväylän mainoksessa mainittuun kokoomuksen järjestämään tilaisuuteen osallistui myös taksinkuljettajia, joiden mukaan ministeri Mykkänen oli ollut myötämielinen ajatukselle, että Uber-taksit voisivat tulevaisuudessa hoitaa syöttöliikenteen Espoon metroasemilta.

Perussuomalaiset ihmettelevät kokoomusministerin Uber-myötämielisyyttä, sillä nykyisellään toiminta on todettu laittomaksi. Kansanedustaja Ruoho tiedusteli asiaa torstaina suoraan ministeri Mykkäseltä, joka myönsi, että Uber voisi hänen mielestään olla ainakin yhtenä vaihtoehtona purkamassa metroasemien syöttöliikennesumaa.

– Pidän erikoisena, että ministeri voi olla myötämielinen tällaiselle hankkeelle samaan aikaan, kun meidän kaikkien suomalaisten pitäisi yhdessä saada talous kuntoon ja veronkierto kuriin. On selvä asia, taksiliikenteessä vaaditaan luvat nyt ja tulevaisuudessa. Meidän on muistettava myös, miten kalliiksi koko metrohanke koituu espoolaisille veronmaksajille. Me perussuomalaiset olemme vaatineet ja tehneet lakiin liikenteen palveluista pykäliä, jotka estävät harmaata taloutta, Ruoho sanoo.

MIKA MÄNNISTÖ

Tagit