Kotimainen rekkaliikenteemme on ollut alakynnessä jo vuosia. Toukokuun 2008 alusta lähtien uudet EU-maat Viro, Latvia, Liettua, Puola, Slovakia, Tsekki ja Unkari ovat voineet toimia Suomen sisäisillä kuljetusmarkkinoilla. Tämä on lisännyt räjähdysmäisesti laittomien kabotaasikuljetusten määrää. Kabotaasiliikennettä ei ole voitu hallita nykyisillä kotimaisilla säännöksillä, sanoo perussuomalaisten puoluesihteeri Riikka Slunga-Poutsalo.

– Nyt on aloitettava välittömästi toimet, joilla helpotetaan kotimaisten kuljetusyrittäjien toimintaedellytyksiä ja suitsitaan rekkaliikenteessä rehottavia laittomuuksia. Mahdollisuuksia on paljon.

Verot ja maksut Suomeen

Slunga-Poutsalo ehdottaa, että esimerkiksi kaikilla kuljettajilla Suomen rajojen sisällä, niin raskaan kuin bussiliikenteenkin osalta, olisi oltava kuvallinen ja veronumerolla varustettu henkilökortti.

– Näin voisimme varmistaa, että alan sopimuksia noudatetaan, ja että verot sekä muut maksut maksetaan Suomeen.

Tulot teiden kunnossapitoon

Perussuomalaisten ministeriryhmä on esittänyt vinjettimaksun käyttöönottoa ulkomaisille kuljetusyrittäjille mahdollisimman pikaisesti.

– Siitä saatavat tulot tulee ohjata teiden kunnossapitoon. Tieverkostomme on surkeassa kunnossa, Slunga-Poutsalo toteaa.

Suomalaiset yrittäjät etusijalle

Hallituksessa valmistellaan jo lainmuutosta, jolla talvirengaspakko tulisi kaikelle Suomen rajojen sisällä liikennöivälle raskaalle kalustolle.

– Kotimaisella päätöksenteolla pystymme vaikuttamaan maamme kuljetusyrittäjien arkeen. Meidän tulee saada kuljetusalan laittomuudet kitkettyä ja samalla kohennettua suomalaisten yritysten kilpailuasemaa suhteessa muiden EU- ja ETA-maiden yrityksiin, Slunga-Poutsalo korostaa.

SUOMEN UUTISET