Suomen liikenneväylien heikko kunto ja logistiikan tehottomuus esimerkiksi rautatiekuljetuksissa ovat jo este viennin ja talouden kasvulle, sanoo perussuomalaisten kansanedustaja Ari Jalonen.

– Meidän on pikaisesti löydettävä lisärahoitusta tiestön korjaamiseen ja edistettävä kilpailua rautateillä kuljetusten tehostamiseksi.

VR:n myynnistä osinkoja valtiolle

Jalonen ehdottaa yhdeksi ratkaisuksi rautatieliikennöitsijöiden kalustoyhtiötä. Pääosin valtio-omisteiselle kalustoyhtiölle myytäisiin VR:n sekä tulevaisuudessa myös muiden liikennöitsijöiden kalustoa.

– VR:n myynnistä saama pääoma jaettaisiin valtiolle osinkoina useiden vuosien ajan ja se käytettäisiin perusväylänpitoon. VR:n taseessa on aineellisia hyödykkeitä noin 1 miljardi ja se pitää sisällään junakaluston, joten jaettavaa riittäisi noin 100-200 miljoonaa vuosittain, Jalonen uskoo.

– Liikennöitsijöiden kannalta kyseessä olisi järjestely, joka toimii jo lentoliikenteen puolella, ns. sale and leaseback. Liikennöitsijät myyvät kalustonsa kalustoyhtiölle ja vuokraavat sen sitten takaisin. Tällöin yhtiöillä on vähemmän pääomaa kiinni kalustossa ja varsinkin uusilla yhtiöillä tämä helpottaa markkinoille tuloa.

Nyt on ajateltava ennakkoluulottomasti

Jalonen jätti aiheesta kirjallisen kysymyksen liikenneministeri Paula Risikolle.

– Esitykseni herättää varmasti kiivastakin keskustelua, mutta näinä aikoina on pyrittävä ajattelemaan mahdollisimman ennakkoluulottomasti ja on otettava rohkeita askelia yhteiskuntamme kokonaisedun puolesta.

SUOMEN UUTISET

Tagit