Metro on ruuhkautunut pahasti Rautatientorin metroaseman korjaustöiden myötä, kun vuoroväli on pidennetty viiteen minuuttiin. Perussuomalaisten Helsingin valtuustoryhmä esittää tilanteen ratkaisuksi täysimittaisten metrojunien palauttamista käyttöön poikkeusliikenteen ajaksi.

– Sekä maanantaina että tiistaina metro oli aamuruuhkan aikaan kuin nuijalla lyöty. Vuoroväliä pidennettiin, vaikka suurin osa metroa työmatkoillaan käyttävistä ei ole kesälomalla vielä. Kun samaan aikaan myös katutöitä riittää joka suunnalla eikä autoliikenne pääse myöskään liikkumaan sujuvasti, soppa on valmis, perussuomalaisten valtuustoryhmän puheenjohtaja Nuutti Hyttinen kuvailee tilannetta.

Kuuden vaunun metrojunat käyttöön kesäksi

Ratkaisuksi perussuomalaiset ehdottavat täysimittaisten, kuuden vaunun metrojunien palauttamista käyttöön itäiselle reittiosalle poikkeusliikenteen ajaksi.

– Länsimetroa edeltävät metroasemat on suunniteltu pidemmille, kuuden vaunun mittaisille junille. Nyt kuitenkin metroa ajetaan myös idässä neljän vaunun junilla, vaikka reitti on keskeltä katki. Ruuhkia voitaisiin idässä helpottaa hyvin helposti palauttamalla kuuden vaunun mittaiset metrojunat käyttöön kesän ajaksi, Hyttinen ehdottaa.

Matkustajakapasiteettia 50 % lisää

Pitkiin juniin soveltuvia, länsimetroa edeltäviä M100- ja M200-metrojunayksiköitä on vielä käytössä yhteensä 51 kappaletta, ja näistä voitaisiin yhdistää 17 kuuden vaunun metrojunaa. Uudempia M300-sarjan nelivaunuisia metrojunia on käytössä 25.

– Keskittämällä vanhempi kalusto itäiselle osuudelle ja palaamalla kuuden vaunun metrojuniin saataisiin 50 % lisää matkustajakapasiteettia samalla vuorovälillä ja kuljettajamäärällä. Tämä helpottaisi Itä-Helsingin ruuhkia merkittävästi. Voisiko HSL ottaa järjen käteen ja toimia, jotta työmatkalaisten ei tarvitsisi matkustaa kuin sardiinit purkissa? Hyttinen kysyy.

Suomen Uutiset