Talousvaikuttajat voivat puhua eurokriisistä vapaasti vasta eläkkeellä
Eurooppa-politiikan arvostelu ei ole populistista, tosiasioiden vastaista tai perussuomalaisten yksinoikeus. Eurooppa-kritiikkiä on yleensä totuttu kuulemaan euroalueen ulkopuolelta ekonomistien ja sijoittajien suusta – ja euroalueen sisällä pääasiallisesti populisteiksi leimattujen, mutta suosiotaan tasaisesti kasvattaneiden poliittisten ryhmittymien suunnalta. Kuitenkin kun ammatillisen aseman säilyttämisen merkitys vanhoilla päivillä rapisee pois, alkavat puheet myös demaritaustaisten kansantalouden ja rahoitustoimintojen veteraanien puolelta olla raakoja.
Yhteenvetona voidaan todeta, että konkarit näkevät liittovaltion euron ainoana pelastajana, mutta liittovaltion pystyttäminen riittävässä laajuudessa ja tarvittavalla aikataululla nähdään epärealistiseksi ja Suomelle haitalliseksi.
Sekä ”vastuunkantajien” ja ”vaihtoehtoja mainitsemattomien populistien” olisi syytä hiljentyä, ja miettiä, mitä veteraanidemarit kertovat. Ja miettiä, miksi korkeissa asemissa olevat ihmiset uskaltavat avautua vasta eläkepäivillään. Mitä tai keitä he pelkäävät?
Leif Salmén summasi mielestäni osuvasti Seuran haastattelussa 13.6.2013:
– Lipponen ajoi pääministerinä valtaeliitin ja liike-elämän asiaa. Suomi vietiin Euroopan unioniin ja rahaliitto Emuun. Lipponen liittoutui valtiovarainministerinsä Sauli Niinistön kanssa. Sen seurauksena Suomi on suurissa vaikeuksissa ja euroalue sosiaalisen hädän ja hajoamisen tilassa. On vain ajan kysymys, milloin euroalue halvaantuu ja hajoaa. Urpilainen ei ymmärrä tästä mitään.
PETER NYBERG: Suomen on tehtävä valinta
Talous-Sanomien Jan Hurrin tekemässä haastattelussa 12.6.2011 Nyberg esitti, että euromaiden hätäluotot eivät ratkaise velkakriisiä, vaan ainoastaan viivyttävät lopullista ratkaisua sekä vievät euroaluetta kohti liittovaltiota. Nyberg ei pitänyt euroalueen hajoamista todennäköisenä:
– Euron hajoamista ennustavilla keskustelijoilla on usein täysjärkisiä puheenvuoroja pätevine perusteluineen, mutta he näyttävät usein painottavan etupäässä taloudellisia seikkoja. Ehkä he eivät huomaa, kuinka suuri merkitys politiikalla on.
Nyberg kirjoitti Helsingin Sanomien mielipidesivulle 4.7.2012 otsikolla Myös pankkiunionin ongelmista keskusteltava, ja totesi kirjoituksen lopuksi, että:
– Suomelle pankkiunioni merkitsee käytännössä kasvavia vastuita euroalueen pankkien ja viime kädessä valtioidenkin veloista ilman nopeaa rahamarkkinoiden vakauttamista.
Asiantuntijalausunnossaan 29.5.2012, pysyvän vakausmekanismin EVM:n eduskuntaäänestyksen alla, Nyberg varoitti, että pysyvä vakausmekanismi EVM saattaa olla Suomen intressien vastainen:
– Varsinkin Espanjan tapauksessa olisi Suomelle tärkeää varmistaa hyvin tehokas pankkien perkaamisohjelma niiden rahoittajien ensisijaisella kustannuksella. Suomi ei voi varmistaa tätä EVM:n jäsenenä. Jo lähiaikoina saattavat EVM:n tarpeet lisääntyvästi kilpailla poliittisesti herkkien ja tärkeiden kotimaisten rahoitustarpeiden kanssa.
Blogikirjoituksessaan Sopeutumiskyky ja syvempi integraatio 12.5.2013 Nyberg totesi, että Suomi ei käytännössä pysty vaikuttamaan Euroopan integraation etenemiseen, mutta maa voi valita, haluaako osallistua syventymiseen.
Blogikirjoituksessaan Haluammeko kieltäytyä lisälaskuista? 17.6.2013 Nyberg huomautti, että EU:n pankkijärjestelmän pörssiarvo on vain puolet sen kirjanpitoarvosta, mikä kertoo, että sijoittajat arvioivat taseiden sisältävän runsaasti kätketttyjä tappioita. Samalla pyrkimykset käyttää EVM:a tappioiden paikkaamiseen jatkuvat, mikä johtaisi myös Suomen osallistumiseen muiden maiden pankkikriisien kustannuksiin:
– EU-komissio valmistelee taas ehdotusta euroalueen ministereille, jonka mukaan EVM voisi myöntää pääomatukea suoraan euroalueen pankeille eikä vastuuvaltion kautta kuten tähän saakka. Keski- ja Etelä-Euroopan euromaiden vastuulla olevien pankkien pääomittamiseksi vaadittaneen siten Suomeltakin kohta lisäsitoumuksia. Ensin pyydetään epärealistisen vähän ja viitataan tiukkoihin tukiehtoihin, mikä helpottaa kotimaisten viranomaisten päätöksentekoa ja veronmaksajien suostuttelua. Mitä sen jälkeen tapahtuu riippuu osittain Saksan suhtautumisesta.
HEIKKI KOSKENKYLÄ: ei liittovaltiolle, ei eurolle
Lyhyessä kirjoituksessaan Suomen 1990-luvun pankkikriisi: Talouspolitiikan ja johtamisen kriisi 24.5.2010 väitti, että Suomen kriisi oli: ”…ennen kaikkea talous- ja veropoliittisen järjestelmän aiheuttama kriisi, mutta myös yleisesti johtamisen kriisi”. Lisäksi ”Suomen talouspolitiikalle valittu järjestelmä oli tavallaan väärä. Kelluvat valuuttakurssit olisivat saattaneet ehkäistä liiallista talouden kasvua”.
MTV3:n uutisille Koskenkylä kertoi 3.6.2013, että kriisimaiden velkojen leikkaaminen on väistämätöntä ja Suomen pitää varautua pitkiin oikeudenkäynteihin velkajärjestelyissä. Esimerkiksi Argentiinan järjestelyistä on väännetty kättä oikeusasteissa kymmenen vuotta. Koska Suomella ei ole perinteisiä vakuuksia ja sopimusosapuolia on useita, mitään varmuutta lopputuloksesta ei voi olla:
– Meillä on epämääräinen koronvaihtosopimus, ei ole sopimusta edes Kreikan valtion kanssa. Vakuudet perustuvat tuleviin tuotto-odotuksiin, joista ei ole mitään varmuutta.
Kesäkuussa 2013 Kanava-lehteen tekemässään kirjoituksessa Koskenkylä sanoi vielä suorasukaisemmin, että Suomen pitäisi laittaa ”peli poikki”, erota eurosta heti ja ottaa mallia Ruotsista, Tanskasta ja Sveitsistä. Euroa Koskenkylä pitää epärealistisille oletuksille rakennettuna, ja väittää, että yhteinen raha pysyy enää pystyssä Euroopan keskuspankin tuella. Otteita jutusta Taloussanomat, MTV3
Samaten kesäkuussa Koskenkylä kirjotti Perussuomalaiset-uutispalveluun, että
– IMF on ollut koko ajan oikeassa Kreikan velkasaneerauksen tarpeesta ja EU sekä EKP väärässä. Voi vain ihmetellä EU:n eli komission, ja EKP:n analyysejä ja päättelykyvyn tasoa Kreikan osalta.
SIXTEN KORKMAN: ei liittovaltiolle, kyllä eurolle
Elinkeinoelämän valtuuskunnan laajassa raportissa Emu on eksyksissä 7.10.2011 Korkman piti eurokeskustelussa molempia äärilaitoja väärinä:
– Niin paluu markkaan kuin harppaus keskusjohtoiseen liittovaltioon ovat ajatuksia, jotka on syytä unohtaa. Näissä kaavailuissa ei ole taloudellista eikä poliittista järkeä – ei EU:n eikä etenkään Suomen kaltaisten pienten jäsenmaiden kannalta.
A-studion vieraana 3.2.2012 Korkman kertoi, että Kreikka ei selviä veloistaan ja velkakuormaa joudutaan vielä leikkaamaan – huolimatta alkuvuoden velkaleikkauksista yksityisten sijoittajien osalta ja vielä myöhemmin toteutetusta laina-aikojen pidennyksestä ja korkohelpotuksista. Ikävää päätöstä lykätään pääasiallisesti poliittisista, mutta myös taloudellisista syistä:
– Yksi on se, että Saksassa on ensi vuonna liittovaltiovaalit. Toinen on se, että viime kuukausien aikana tilanne on jonkin verran parantunut. Italia saa lainaa alemmalla korolla kuin pitkään aikaan ja pääomaa palaa Espanjaan, josta oli aiemmin pääomapako. Luulen, että nyt ei haluttu vaarantaa näköpiirissä ollutta tilanteen rauhoittumista, joka tuskin kuitenkaan on kestävä.
Korkman kertoi Helsingin Sanomien haastattelussa 4.7.2012, että EU on ottanut askeleen liittovaltion suuntaan, ja tunnusti Perussuomalaisten pitkään toistaman väitteen, että Kreikka-tuki oli todellisuudessa Ranskan ja Saksan pankkien tukemista:
– Nythän me emme menneet sinne auttamaan kreikkalaisia, vaan menimme sinne, koska halusimme suojata ranskalaisia ja saksalaisia pankkeja.
Kreikka-lainojen koronalennuksien yhteydessä Korkman kertoi Ylelle 27.11.2012:
– Kreikka-järjestely ei maksa suomalaisille mitään lisää niin kauan kuin uskomme että Kreikka lopulta maksaa lainansa takaisin…Kreikka-ratkaisu on eräänlainen poliittinen silmänkääntötemppu: taloudellisesti ajateltuna olisi pitänyt suoraan leikata Kreikan velkaa. Mutta poliitikoille tämä oli helpompi ratkaisu, koska Saksa ei halua kirjata luottotappioita.
Kesäkuussa 3.6.2013 Yle Uutisssa Korkman kutsui Timo Soinin puheita Kreikka-vakuuksista epäluulon lietsonnaksi, ja samalla kehui valtiovarainministeriön virkamiehiä sekä vakuuksien mahdollistamaa vahvaa Suomen neuvotteluasemaa mahdollisissa Kreikan velkajärjestelyissä.
Samana päivänä Aalto-yliopiston Vesa Puttonen huomautti Ylen haastattelussa molempia osapuolia käsitekikkailusta, sillä vakuuksien arvoa on mahdotonta määritellä, vihjaten kuitenkin epäilevänsä paketin mielekkyyttä:
– On mahdotonta ajatella alun perinkin, että Suomi saisi jotain sellaista hyötyä, mitä muut eivät saisi, ja sillä ei olisi mitään kustannusta. Muillekin maille tarjottiin tätä vastaavaa sopimusta, mutta kukaan muu ei tällaista halunnut.
Raivostunut Korkman -otsikolla Seuran toimituspäällikkö Ari Korvola esitti 4.6.2013 napakan näkemyksen Korkmanin lojaalisuudenosoituksesta VM:n virkamiehille ja jakoi pisteet Soinille Helsingin Sanomien etusivun ilmoitukseen liittyen.
SEPPO LINDBLOM: ei liittovaltiolle, ehkä ei eurolle
Hufvudstadsbladetin haastattelussa ”Huojuva tasavalta”-kirjan julkaisun yhteydessä 7.3.2013 Lindblom kertoi, että yhtenäinen talouskuri byrokraattien kirjoittamia sääntöjä noudattaen uhkaa demokratiaa, mutta ei ratkaise varsinaista ongelmaa:
– Yhteisten pelisääntöjen puute ei ole ongelmia aiheuttanut. Syynä on moraalin puute.
Talous-Sanomien Jan Hurri tutustui 10.3.2013 Lindblomin kirjaan:
”(Lindblomin mukaan) liittovaltio maksaisi meille demokratian, ja se on hänestä liian kallisarvoinen uhrattavaksi “Brysselin byrokraateille”, eurolle tai ylimalkaan taloudelle. Tämä radikaali vastalause “viralliselle totuudelle” ja harjoitetulle politiikalle voi olla nykypäättäjille kova pala purtavaksi tai edes vaiettavaksi. Lindblomia on kenenkään vaikea leimata pölhöpopulistiksi.”
Pekka Korpinen kommentoi Lindblomin kirjaa Kansantaloudellisen aikakauskirjan numerossa 2/2013:
– Monetarismin mukana demokratian rooli on merkittävästi kaventunut talouspolitiikassa. On jo syytä puhua demokratiavajeesta kun Euroopan keskuspankin virkamiesjohto lähettelee määräyksiään jäsenmaiden hallituksille. Protestiliikkeistä on tullut lähes ainoa kanava kansalaisten tyytymättömyydelle.
RAIMO SAILAS: Suomen on päätettävä
Danske Bankin seminaarissa juuri eläkkeelle jäänyt Sailas kertoi keväällä 2013 viisi kohtaa, jotka hallitus on jättänyt hoitamatta. Sailaksen mielestä eurohanke on epäonnistunut, ja Eurooppapolitiikassa pitäisi viimein tehdä jotain:
– Suomi on menettänyt peruuttamattomasti budjettivaltaansa, eikä ole pystynyt irtautumaan yleisestä euroalueen linjasta. Jatkosotaan Suomi joutui ajopuuna – vaikka teoria myöhemmin osoittautui vääräksi. sama ajopuuteoria käy Suomen EU-politiikkaan.
YLE:n haastattelussa 29.6.2012 Sailas kertoi, että Suomi maksaa muiden laskuja. Hänen mielestään EU-maiden ensisijaisena tavoitteena ei ole euron pelastaminen, vaikka näin näytelläänkin, vaan kaikki ajavat vain omaa kansallista etuaan:
– Yhteisvastuiden kasvattamisessa puhutaan Suomen määräysvallan kaventamisesta, eikä tällaisia ratkaisuja pitäisi tehdä kriisin aikana. Mielestäni Suomen ei pitäisi mennä mukaan tähän.
Jälleen YLE:lle 19.7.2012 Sailas kertoi, että kriisinhoidossa ei jäljellä ole enää kuin huonoja vaihtoehtoja. Lisäksi tilanne olisi pahempi kuin silloin, kun kriisiä alettiin hoitaa keväällä 2010:
– Silloin olisi pitänyt ryhtyä velkasaneeraukseen ja hoitaa asia kuntoon. Nyt on käynyt niin kuin pelättiin, että kriisi leviää ja tarttuu isompiinkin maihin.
Keitä he ovat?
Peter Nyberg (blogi Tarpeellisia ajatuksia)
VTT Peter Nyberg toimi ennen eläköitymistään v. 2010 valtiovarainministeriön rahoitusmarkkinaosaston ylijohtajana. Ministeriöön hän tuli 1998 Suomen Pankista jossa hän toimi pitkään eri tehtävissä, lopuksi johtokunnan neuvonantajana. Eläkkeellä Nyberg on mm. Irlannin hallituksen määräyksestä selvittänyt Irlannin pankkikriisin syitä. Hän toimi Kansainvälisessä valuuttarahastossa vanhempana tutkijana 1980-luvulla.
Peter Nyberg on ollut varajäsen ja neuvonantaja valtion vakuusrahaston johtokunnassa vuosina 1992-1995, rahoitustarkastuksen johtokunnan varajäsen vuonna 1994 sekä pääomaliikkeitä ja rahoituspalveluja käsittelevässä ETA-neuvotteluryhmässä vuosina 1989-1994. EU:n rahakomitean varajäsen hän on ollut vuodesta 1996.
Heikki Koskenkylä
VTT Heikki Koskenkylä on entinen Suomen Pankin rahoitusmarkkinaosaston päällikkö.
Sixten Korkman
VTT Sixten Korkman on Elinkeinoelämän Tutkimuslaitoksen (ETLA) ja Elinkeinoelämän valtuuskunnan (EVA) entinen toimitusjohtaja. Korkman oli Euroopan unionin ministerineuvoston talouspoliittisen osaston Ecofinin pääjohtaja vuosina 1995–2005. Aiemmin hän oli ylijohtajana valtiovarainministeriön kansantalousosastolla vuosina 1989-1995. Nykyisin Korkman toimii professorina Aalto-yliopiston Taloustieteen laitoksella.
Seppo Lindblom
Suomen Pankin tutkija 1960–1968. Pääministeri Mauno Koiviston poliittisena sihteerinä 1968–1970. Työväen Taloudellisen Tutkimuslaitoksen esimies 1970–1972, valtionvarainministeriön kansantalousosaston päällikkö 1973–1974, valtioneuvoston tulopoliittisena virkamies 1973–1974. Kauppa- ja teollisuusministeri Rafael Paasion II hallituksessa 1972 ja Kalevi Sorsan IV hallituksessa 1983–1987. Suomen Pankissa johtaja 1974–1982 ja johtokunnan jäsen 1982–1987. Postipankin pääjohtaja 1988–1995.
Raimo Sailas
Pitkä työura valtiovarainministeriössä: 1971–1972 vanhempi suunnittelija (budjettiosasto), 1972–1977 budjettisihteeri (budjettiosasto), 1977–1985 budjettineuvottelija (budjettioasto), 1985–1995 apulaisosastopäällikkö (budjettiosasto, 1995 Valtioneuvoston kansliassa), 1995–2013 valtiosihteeri.
Juhani Huopainen
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita
Viikon suosituimmat
Tamponit poistetaan Facebookin konttoreiden miestenvessoista – DEI-ideologia tekee kuolemaa Amerikassa
DEI-ideologia jyllää vielä vahvasti Suomessa, varsinkin julkisella sektorilla, mutta synnyinmantereellaan DEI vetää viimeisiä henkäyksiään. Facebookin omistava Meta-konserni on liittynyt niiden suuryritysten joukkoon, jotka ovat ilmoittaneet lopettavansa DEI-hankkeensa. Käytännössä se näkyy muun muassa siten, että jatkossa Facebookin toimitilojen miestenvessoissa ei ole enää tarjolla ilmaisia tamponeja.
Jättimäinen grooming-skandaali lopulta julki: rasismisyytösten pelko ja väestösuhteiden vaaliminen tukkivat viranomaisten suut -“Suurin rauhan ajan rikos ja sen peittely Britannian historiassa”
Useamman vuosikymmenen ajan jatkunut tuhansien englantilaistyttöjen järjestelmällinen groomaus, ahdistelu ja sarjaraiskaukset ovat suurin rauhanajan rikos modernin Euroopan historiassa, kirjoittaa historioitsija ja kolumnisti Dominic Green amerikkalaisessa The Free Press -lehdessä. Nämä rikokset ovat enimmäkseen pakistanilaistaustaisten muslimimiesten tekemiä, ja valtaosa heistä ei ole joutunut vastuuseen. 2010-luvulla sekä oikeiston että vasemmiston johtamat hallitukset yrittivät hyssytellä vyyhtiä muutamien symbolisten oikeudenkäyntien jälkeen. Se näytti onnistuvan, kunnes Elon Musk perehtyi osaan oikeudenkäyntiasiakirjoista ja nosti asian esille omistamallaan X-alustalla. Nyt skandaali ravistelee Ison-Britannian yhteiskuntajärjestystä, eikä vyyhtiä voi enää hyssytellä.
Yliopistotutkimuksen karu tulos: Ulkomaalaistaustaisten yliedustus raiskauksissa jopa 7-kertainen – syrjäytyminen ei ole syynä
Suuri enemmistö kaikista Ruotsissa raiskaustuomion vuosina 2000-2020 saaneista oli maahanmuuttajataustaisia. Ero etnisesti ruotsalaisiin oli jopa 7-kertainen. Sosioekonomiset seikat ja syrjäytyminen eivät selitä rikoksia, selviää Lundin yliopiston tekemästä tutkimuksesta. Syyt on etsittävä muualta.
Antikainen: Scholzin päätös jättää Ukraina ilman apua on häpeällinen – Tuppurainen siunasi Suomen demarien tuen Berliinissä
Saksan liittokansleri Olaf Scholz (SPD) päätti estää noin kolmen miljardin euron arvoisen tukipaketin Ukrainalle. Tukipaketti olisi sisältänyt kriittisiä puolustusjärjestelmiä, kuten IRIS-T-ilmatorjuntajärjestelmiä ja Patriot-ilmatorjuntaohjuksia, joita Ukraina on pyytänyt suojellakseen kansalaisiaan Venäjän aggressioilta. Perussuomalaisten kansanedustaja Sanna Antikainen pitää päätöstä käsittämättömänä ja vastuuttomana.
Sadistinen ja täysin mielenvikainen väkivalta yleistyy Ruotsissa – asialla saatananpalvojilta vaikutteita saaneet lapset
Tammikuun alussa koiraansa ulkoiluttanut 55-vuotias nainen yritettiin murhata veitseniskuilla Boråsissa. Kyseessä oli lyhyessä ajassa jo toinen törkeä väkivallanteko, joka on yhdistetty verkon pimeimmässä nurkassa majaansa pitämään natsihenkiseen saatananpalvojayhteisöön. Jäljet johtavat myös sylttytehtaisiin Venäjällä.
Espoon Miilukorven vastaanottokeskus lopettaa toimintansa perussuomalaisten esityksestä
Espoon ympäristö- ja rakennuslautakunta päätti kokouksessaan perussuomalaisten esityksestä määrätä Espoon Miilukorvessa toimivan vastaanottokeskuksen toiminnan lopetettavaksi uhkasakon uhalla äänin 8-5.
Europarlamentaarikko Tynkkynen lupaa edistää digitaalista sananvapautta EU:ssa – vihreiden Niinistö sen sijaan rajoittaisi lailla somekeskusteluja
Miljardööri Mark Zuckerberg on äskettäin luvannut vähentää sensuuria ja edistää sananvapautta omistamissaan sosiaalisen median sovelluksissa. A-studiossa keskiviikkona vieraana olleet europarlamentaarikot Sebastian Tynkkyen ja Ville Niinistö olivat täysin eri linjoilla sananvapauden käytöstä sähköisillä alustoilla. Tynkkynen huomauttikin Niinistölle, että vihervasemmistolaiset ovat kiivaasti puolustaneet sosiaalisen median faktantarkistajia, koska toimet eivät ole kajonneet vihervasemmiston sisältöihin.
Ruotsi valmistautuu muuttamaan perustuslakia: Passi pois kaksoiskansalaisilta, jotka ovat uhka kansalliselle turvallisuudelle
Ruotsi valmistautuu muuttamaan perustuslakia voidakseen ottaa passin pois niiltä kaksoiskansalaisilta, jotka ovat saaneet Ruotsin kansalaisuuden vilpillisin keinoin tai jotka ovat uhka kansalliselle turvallisuudelle.
Brittihallinto leimaa termin “aasialaiset raiskausringit” rasistiseksi – tilaston mukaan pakistanilaiset syyllistyvät neljä kertaa todennäköisemmin lasten seksuaaliseen hyväksikäyttöön
Paikallishallintojen alueet, joilla brittiläis-pakistanilaiset miehet raiskasivat nuoria vaaleaihoisia tyttöjä, ovat hyväksyneet Iso-Britannian työväenpuolue Labour Partyn virallisesti hyväksymän islamofobian määritelmän, joka pitää ilmausta "aasialaiset raiskausringit” rasistisena.
Valtion periaatepäätös kotoutumisen edistämiseksi: Maahanmuuttajien on kannettava vastuu kotoutumisestaan
Hallitus hyväksyi periaatepäätöksen valtion kotoutumisen edistämisohjelmasta 2024–2027. Perussuomalaiset korostaa, että kotoutumisen edistämisohjelman 2024–2027 keskeisen painopisteen tulee olla maahanmuuttajien vastuun ja velvollisuuksien lisäämisessä sekä rinnakkaisyhteiskuntien torjumisessa.